Artykuły

Teatralne święto dziecka

Dzieci mają lepiej. Także w teatrze. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Korczak", który rozpoczął się w ten weekend i potrwa do 12 października, to okazja, by się o tym przekonać.

Skończyły się czasy, gdy sceniczną ofertę dla najmłodszych stanowiły pogardzane „bajki", nudne poranki grane przez skacowanych aktorów drugiego garnituru.

Dziś dziecko to jeden z najlepszych klientów teatralnego przedsiębiorstwa. Widz wierny, bo rodzice i szkoła są dziś w stanie zrobić wiele, by uczestniczył w kulturze. Ale też wymagający — bo niełatwo utrzymać jego uwagę.

W ostatnich latach pojawił się w Polsce cały nurt pisania sztuk specjalnie dla najmłodszych. Nie bez znaczenia jest tu działalność poznańskiego Centrum Sztuki Dziecka. To właśnie stamtąd wywodzi się Marta Guśniowska — aż trzy spektakle pokazywane na festiwalu powstały na podstawie jej tekstów. To z reguły trawestacje baśni, oparte na ironicznych przetworzeniach znanych motywów - Guśniowska dba, by na jej sztukach dobrze bawili się też rodzice.

A niech to Gęś kopnie z poznańskiego Teatru Animacji (dziś i jutro w Teatrze Powszechnym) to opowieść o depresji tytułowej przedstawicielki drobiu. Z kolei Smacznego, proszę Wilka (wtorek, godz. 10.00 i 12.00) z opolskiego Teatru Lalki i Aktora — o odkrywaniu sensu życia w relacji z drugą istotą.

Trzeci spektakl Guśniowskiej to Ony z Teatru Powszechnego w Łodzi — komedia o dojrzewaniu dla gimnazjalistów, którzy są ciągle nie dość zagospodarowaną przez artystów grupą wiekową.

Do Gimnazjum nr 31 z Oddziałami Integracyjnymi przy ul. Sierakowskiego przyjeżdża z kolei spektakl z Wałbrzycha. Tutaj jest wszystko Magdaleny Miklasz to przedstawienie o przemocy domowej. Prezentowane będzie we wtorek, 4 października, o godz. 11.00 i 13.00. Podobnie jak #enterorestes Pawła Passiniego z Lublina (środa, 5 października, VIII LO, ul. Jagiellońska 38), spektakl powstał w ramach organizowanego przez Instytut Teatralny Konkursu im. Jana Dormana — pedagoga i reformatora teatru dla dzieci, zwanego „teatralnym Korczakiem".

Sporą popularność zdobywa od kilku lat teatr dla „najnajów", czyli widzów jeszcze młodszych niż najmłodsi. Len Teatru Atofri z Poznania (9 października, godz. 10.00 i 16.00, Teatr Powszechny) przeznaczony jest dla dzieci od pierwszego roku życia. Takie przedstawienia bardziej niż opowiadaniem historii oddziałują na maluchy barwami, dźwiękami, wspólną zabawą. Sam spektakl trwa 35 minut.

Warto zwrócić uwagę na Ojczyznę Justyny Sobczyk (6 października, godz. 9.30 i 11.00, Teatr Powszechny), według poetki Krystyny Miłobędzkiej. Tekst z lat 60. na pierwszy rzut oka mógłby wydać się nieco przestarzały, ale Sobczyk robi z niego nowoczesne, rytmiczne przedstawienie, oparte m.in. na świetnej choreografii Janusza Orlika. To przedstawienie o wspólnocie przewiduje subtelnie wprowadzoną partycypację — każdy z widzów umieszcza swoje imię na jednym z klocków składających się na scenografię spektaklu i podlegających ciągłej przebudowie. Jeszcze większy udział publiczności przewiduje Teatr Forum (8 i 12 października, Teatr Powszechny) — w tym inspirowanym metodą Brazylijczyka Augusto Boala spektaklu widz może w każdej chwili przerwać przedstawienie, zmienić sceniczną sytuację, a nawet wcielić się w głównego bohatera.

Korczak to nie tylko spektakle zawodowych teatrów. W towarzyszącym nurcie „Zjawiska teatralne" pojawi się m.in. Promised land, czyli Piotruś Pan, który nie chce dorosnąć, zrealizowany w fundacji Jazdaa Polska! przez Katarzynę Raduszyńską ze studentami Wydziału Teatru Tańca PWST z Bytomia.

Festiwal od lat ma też program międzynarodowy. Przed nami taneczne przedstawienie Miravella francuskiej grupy ACT2 oraz spektakl na jednego aktora — Michaiła Szełomiencewa, i cały zastęp drewnianych lalek pt. Wania. Opowieść o Wani i tajemnicach rosyjskiej duszy.
Oprócz przyjezdnych artystów dzieci będą mogły obejrzeć też spektakle z Warszawy — oparte na kultowej prozie Rene Gościnny'ego Wakacje Mikołajka Teatru Lalka w Pałacu Kultury (wtorek, 4 października, i niedziela, 9 października) oraz przeznaczony dla widzów od pół roku do trzech lat kameralny spektakl Książeczka praskiego Teatru Baj (8 października, godz. 13.30 i 16.30).o

Organizatorem festiwalu odbywającego się w teatrach i szkołach jest Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji