Taneczny portret z dziewięciu części
Ta międzynarodowa impreza nazywa się „Ciało/Umysł", odbędzie się w Warszawie po raz 15., ale jej historia jest znacznie dłuższa.
Kiedy festiwal „Ciało/Umysł" zaprosił widzów na pierwsze spektakle w 1995 roku, polska publiczność dopiero odkrywała, czym jest współczesna sztuka tańca. W ciągu dwóch dekad, jakie minęły od tamtej edycji, festiwal konsekwentnie poszerzał naszą wiedzę o tańcu, prezentując nowe zjawiska i tendencje.
Impreza odbywa się w cyklu dwuletnim, zaprezentowała w sumie 280 spektakli i wydarzeń. Tegoroczny festiwal doda kolejnych dziewięć przedstawień, w tym dwie premiery, a także maraton tańca otwarty dla wszystkich.
Jubileusz, bo „Ciało/Umysł" odbędzie się po raz 15., skłania oczywiście do podsumowań. — Chcieliśmy pokazać, czym jest dziś taniec w Europie i na świecie — mówi Edyta Kozak, twórczyni i szefowa festiwalu. — To zadanie okazało się w pewnym sensie niewykonalne. Podstawową tendencją tej sztuki dzisiaj jest różnorodność i brak jednolitego kanonu. To właśnie zamierzamy udowodnić w tym roku.
Dwadzieścia lat temu Edyta Kozak, solistka Teatru Wielkiego w Warszawie, zrezygnowała z tego renomowanego zespołu i zdecydowała się na niepewną przyszłość. — Kilka kolejnych edycji przypominało odkrywanie nowych lądów — mówi dzisiaj. — Poznawaliśmy nurty i formy, które wtedy nawet nie miały jeszcze nazw.
Jeśli dziś taniec współczesny należy do ciekawie rozwijających się dziedzin sztuki w Polsce, jest w tym również cząstka zasług festiwalu. — Zależało nam, by nie ograniczać się wyłącznie do konsumpcji tego, co stworzyli inni, ale by inwestować w naszych artystów — dodaje Edyta Kozak.
Dowodem na to będzie inauguracyjna piątkowa premiera Sideways Rain [na zdjęciu]. To projekt brazylijskiego choreografa Guilherme Botelho, z udziałem tancerzy ze Szwajcarii i Polski. Z gości zagranicznych zobaczymy też grupę Via Negativa ze Słowenii w spektaklu Dziewiąta, The Ox — obrazy niczego Węgra Csaby Molnára oraz Technikę dzielenia chleba Martina Schicka. Ten szwajcarski choreograf i performer przygotowuje też dwa przedstawienia towarzyszące, ironicznie odnoszące się do zjawisk współczesności: To jest gala oraz Corporation, Incorporated.
W programie jest ponadto polska premiera Bataille i świt nowych dni Sławka Krawczyńskiego i Anny Godowskiej oraz Audycja V — 2016 Kai Kołodziejczyk.
Festiwal potrwa do 8 października. Jak zawsze korzysta z gościny w Teatrze Studio i Zamku Ujazdowskim, ale też pozyskał dla tańca siedzibę Nowego Teatru.