Artykuły

Częstochowa. Rusza Festiwal ART.eria

Festiwal Sztuki Współczesnej w Przestrzeni Publicznej ART.eria - Szósty Strzał potrwa od 7 do 11 września. Tegorocznej edycji towarzyszy hasło "Dobro wspólne". Oto sylwetki niektórych artystów, których podczas festiwalu będzie można spotkać w Częstochowie.

Joanna Bednarek

Filozofka z zawodu i powołania, pisarka z powołania. Redaktorka "Praktyki Teoretycznej". Pracę doktorską "Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki" obroniła w 2011 roku. Publikowała w "Praktyce Teoretycznej", "Czasie Kultury" i "Krytyce Politycznej" i "Nowej Krytyce",. Współpracuje z Pracownią Pytań Granicznych i z Interdyscyplinarnym Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM. W latach 2006-2009 współpracowała z "Krytyką Polityczną". Obszar kompetencji i zainteresowań: na przecięciu poststrukturalizmu, feminizmu, marksizmu autonomistycznego i literatury. Autorka dwóch monografii: "Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki" (2012) oraz "Linie kobiecości. Jak różnica płciowa przekształciła literaturę i filozofię?" (2016).

Bogna Burska

Malarka, autorka filmów, instalacji i fotografii, dramatopisarka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest adiunktką w Katedrze Intermediów na ASP w Gdańsku. Jej pierwsze, malarskie realizacje malowane były palcami na płótnie, ścianie i szkle. Tworzą one kompozycje przypominające zakrzepłe smugi krwi. Burska aranżuje również wnętrza poprzez drobne, niepokojące interwencje (Arachne, 2003). Komponowała mozaikowe układy kolorowych fotografii, w których zestawia uszkodzone fragmenty ciała z kwiatami (Życie jest piękne, Algorytm 2002). W pracach wideo wykorzystuje sekwencje z popularnych filmów oraz telewizyjnych relacji, wchodząc w polemikę z kanonami estetyki i przyzwyczajeniami zakorzenionymi w wizualnej warstwie kultury. Seria filmów found footage gra z przemieszczającymi się zwierciadłami (2006-2008) i inne prace w tej technice (Tysiąc śmierci 2010/2011, Bitwa pod Grunwaldem 2011) ukazują mechanizmy powstawania i obrazowania współczesnych narracji kulturowych. Autorka pierwszego polskiego tekstu dramatycznego o środowisku zajmującym się sztuką współczesną Gniazdo. Sztuka o tym jak użyć rzeczy w sposób nieodpowiedni i potem ich jeszcze nie zmarnować ("Dialog" 2013.9) i innych tekstów dramatycznych. Wystawia w kraju i za granicą.

Emilia Dudziec

Współorganizatorka Festiwalu Dekonstrukcji Słowa "Czytaj!", studentka III roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz jednocześnie I roku filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2013r. ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Sztuk Pięknych im. Jacka Malczewskiego z tytułem plastyk ceramik. Dwukrotnie otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Częstochowy w dziedzinie: film.

Jagoda Dukiewicz

Studentka drugiego roku multimediów na wydziale Malarstwa i Nowych Mediów w Szczecinie. Głównie zajmuje się video artem i animacją, większość jej prac oscyluje na granicy dobrego gustu, dużą inspiracją jest dla niej estetyka camp, queer i kicz. Fascynuje się makijażem, charakteryzacją i tworzeniem niekonwencjonalnych kostiumów. Tworzy obrazy w klimacie bad painting inspirowane drag queens i gender bender. W projektach wideo pracuje z niekonwencjonalnymi materiałami, tworząc projekcje przestrzenne eksperymentujące z tradycyjnymi formami prezentowania obrazu.

Katarzyna Górna

Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Twórczość Katarzyny Górnej opiera się m.in. na perspektywie kobiecego spojrzenia na rzeczywistość społeczną oraz symboliczne formy funkcjonowania obrazu kobiety w kulturze. Od 2009 roku współpracuje z Krytyką Polityczną, angażując się w liczne projekty prowadzone w Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat i Krytykę Polityczną. Od 2010 r zaangażowana w działania na rzecz artystów w ramach Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej (współorganizatorka strajku artystów w 2012 ).

Małgorzata Kaźmierczak

(Doktor historii, redaktorka anglojęzycznego portalu http://livinggallery.info, w latach 2011-2014 sekretarz redakcji pisma "Sztuka i Dokumentacja". Autorka tekstów o sztuce. Od 2004 roku niezależna kuratorka i organizatorka wydarzeń artystycznych, w szczególności festiwali performance. W latach 2014-2016 dyrektorka Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, obecnie dyrektorka Mediateki Akademii Sztuki w Szczecinie.

Agata Lankamer

Jest absolwentką Zespołu Sztuk Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie. W 2013 roku obroniła z wyróżnieniem pracę dyplomową z zakresu: grafika użytkowa, formy wydawnicze. Obecnie jest studentką trzeciego roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu i I roku Filologii Polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2015r. otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Częstochowy w dziedzinie literatura. Tworzy wykorzystując różne media, tj. film, wizualizacje, nowe media, malarstwo, projektowanie graficzne, komiks. Pasjonuje się literaturą; współtworzy częstochowski Festiwal Dekonstrukcji Słowa "Czytaj!". Swoją przyszłość łączy z szeroko pojętą sztuką wizualną.

Aleksandra Polisiewicz (Aleka Polis)

Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, od 2012r. Doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Artystka. Feministka. Anarchistka. Aktywistka. Eksperymentatorka. W swoich realizacjach Aleka posługuje się wideo, fotografią cyfrową, tworzy animacje, filmy dokumentalne. Jej (post)krytyczna twórczość otwiera pole do refleksji na temat rekonstrukcji tożsamości, czy lepiej podmiotowości, w przestrzeni kontrolowanej przez szeroko pojętą władzę. Prace Polisiewicz, tworzone z pełną świadomością porażki poszukiwania krytycznego dyskursu, otwierają przestrzeń dla nieobciążonej propagandą interpretacji. Poprzez artystyczne interwencje konsekwentnie "dezaktywuje mechanizmy władzy i przywraca wspólnemu użytkowaniu zawłaszczone dotychczas przestrzenie." Podejmuje wyzwanie wyrywania "wszelkim mechanizmom" "potencjału użytku". Wciela się w postać trickstera, który nie zważając na ryzyko, narusza granice sacrum. Brała udział w licznych wystawach w Polsce i za granicą. Od 2004r. współpracuje z czasopismem "Obieg", gdzie założyła pierwszą w Polsce telewizję wernisażową OBIEG.TV, który jest jej najdłużej trwającym projektem artystycznym, gdzie zrealizowała ponad 240 filmów z oprowadzań artystów, kuratorów po wystawach. W ramach Syren TV współpracuje z filozofką, fotografką, filmówką i równie zagorzałą feministką Ewą Majewską. Razem produkują filmy dokumentalne o polskiej rzeczywistości polityczno-społecznej podlegającej presji środowisk narodowo-szowinistyczno-faszyzujacych.

Alicja Rogalska

Artystka interdyscyplinarna, autorka prac wideo, instalacji, performansów i sytuacji, głównie o tematyce społecznej. Absolwentka sztuk pięknych na Goldsmiths College, University of London i wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka wielu projektów edukacyjnych (m.in. dla TATE, University of Edinburgh i Modern Art Oxford) i w przestrzeni publicznej (m.in. we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi). Wybrane projekty i wystawy: Myth, Artisterium, Europe House (Tbilisi, 2015), Próba, Muzeum Narodowe w Krakowie (Kraków, 2015), No Need For References, Kunsthalle Exnergasse (Wiedeń, 2015); Critical Juncture, Kochi-Muziris Biennale of Contemporary Art (Kochi, Indie, 2014); Wyśniona Rewolucja, Awangarda i Socrealizm, Teatr Nowy i Muzeum Sztuki (Łódź, 2014); Skup Łez, Rewiry (Lublin, 2014); A Museum of Immortality, Ashkal Alwan (Bejrut, 2014); General Strike, Mews Project Space (Londyn, 2013); IMS, Flat Time House (Londyn, 2013); Melancholy In Progress, Hong-Gah Museum (Taipei, 2012); Jour de F_te, The Private Space Gallery (Barcelona, 2011); To Look is to Labour, Laden Für Nichts (Lipsk, 2010); No Soul For Sale, Tate Modern (Londyn, 2010).

Joanna Wowrzeczka

Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego, Wydział Artystyczny w Cieszynie. Zajmuje się malarstwem i socjologią sztuki. Uzyskała stopnie doktora w dziedzinie nauk humanistycznych oraz sztuk pięknych. Uczestniczyła w wielu wystawach indywidualnych oraz zbiorowych, konferencjach naukowych. Wykładowczyni akademicka, społecznica. Generalnie zaangażowana

Agata Zbylut

W latach 1993-1999 studiowała w Instytucie Kultury i Sztuki Plastycznej WSP w Zielonej Górze (teraz Uniwersytet Zielonogórski), dyplom uzyskała w Pracowni Rysunku i Intermediów. W roku 2008 obroniła tytuł doktora sztuk użytkowych na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w 2012 otrzymała tytuł doktora habilitowanego w Państwowej Wyższej Szkole Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Od 1995 pracuje jako artystka, brała udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce, Niemczech, Białorusi, Rosji, Francji, USA. W latach 2000-2005 była kuratorką Galerii Amfilada. W 2004 koordynowała Narodowy Program Kultury "Znaki Czasu" w województwie zachodniopomorskim. W 2005 została odznaczona brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Od 2004 pełni funkcję Prezesa Stowarzyszenia Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie. Pomysłodawczyni i kuratorka Festiwalu Sztuki Młodych Przeciąg. Od 2008 pracuje w Katedrze Projektowania Krajobrazu Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Od 2010 r. pracuje również w Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadzi Pracownię Działań Interaktywnych i Intermedialnych. Współpracuje z warszawską Galerią Program.

Maciej Chodziński

Mieszka i pracuje w Warszawie. Zajmuje się malarstwem, grafiką, tworzeniem wideo, obiektów i instalacji. Pomysłodawca i współtwórca niezależnego magazynu artystycznego Krecha. Autor projektów: Powinni się nie urodzić czy Roboty Ziemne, które realizuje wraz z Maćkiem Salamonem. Absolwent Wydziału Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (2008) oraz Wydziału Filozofii na Uniwersytecie Gdańskim (2005).

Mikołaj Iwański

Ekonomista, adiunkt na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Zajmuje się rynkiem sztuki współczesnej oraz ekonomicznym i społecznym kontekstem funkcjonowania sztuki.

Krzysztof Maniak

Artysta wizualny, performer, autor wideo i fotografii. Absolwent Wydziału Intermediów ASP w Krakowie (dyplom w 2015 w pracowni Transmediów dr. hab. Bogdana Achimescu). Obecnie student studiów doktoranckich ASP w Krakowie. Jest laureatem pierwszej nagrody "Talentów Trójki 2013" w kategorii Sztuki Wizualne oraz pierwszej nagrody 14. edycji konkursu "Artystyczna Podróż Hestii". Przypadły mu też nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych oraz wyróżnienie podczas Biennale Sztuki Młodych "Rybie Oko 7". Swoje prace pokazywał na wystawach indywidualnych: "Przypomina mi się śnieg", BWA Warszawa 2016; "30 sekund wiszenia na gałęzi zanim pękła", BWA Katowice 2015; "Rysy", Galeria Dwie Lewe Ręce, Katowice 2014; "Zatrzymane", Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk 2014; wystawach i projektach zbiorowych m.in.: "Mocne stąpanie po ziemi", BWA Katowice i BWA Tarnów 2015; "MycorialTheatre II" Rabka Zdrój, 2015; "Co widać. Polska sztuka dzisiaj", Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2014; "Into the Country", Salt Ulus, Ankara, 2014. Mieszka i pracuje w Krakowie i Tuchowie.

Szymon Motyl

Artysta, który od kilku lat regularnie zaskakuje częstochowian w przestrzeni miejskiej. Ukończył Instytut Plastyki na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie na kierunku grafiki warsztatowej. Brał udział w pierwszej, drugiej i czwartej i piątej edycji festiwalu ART.eria, jego działania charakteryzują się estetyzacją przestrzeni publicznej.

Mikołaj Ratajczak

Filozof, redaktor i tłumacz. Członek redakcji czasopisma naukowego "Praktyka Teoretyczna", autor publikacji poświęconych filozofii politycznej, biopolityce, współczesnym transformacjom kapitalizmu i teoriom podmiotu. W latach 2012-2015 wydawca filozofii i nauk społecznych w Wydawnictwie Naukowym PWN. Obecnie pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN nad monografią o współczesnej włoskiej filozofii politycznej. Publikował m.in. w "Praktyce Teoretycznej", "Dzienniku Opinii", "Przeglądzie Politycznym", "Kulturze Liberalnej", "Bez dogmatu" oraz w polskich i zagranicznych wydawnictwach naukowych. Przełożył na język polski m.in. "Rezultaty bezpośredniego procesu produkcji" Karola Marksa (Warszawa 2013). Współredaktor dwóch tomów poświęconych filozofii Giorgio Agambena.

Igor Stokfiszewski

Badacz, uczestnik i inicjator działań z zakresu teatru społecznego, teatru wspólnoty i sztuki zaangażowanej. Współpracował m.in. z Teatrem Łaźnia Nowa (Kraków), Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Pontedera, Włochy), niemieckim kolektywem Rimini Protokoll oraz z artystami - Arturem Żmijewskim i Pawłem Althamerem. Jako dramaturg realizował spektakle teatralne w reżyserii Wojtka Klemma, Agnieszki Olsten i Bartosza Szydłowskiego m.in. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze Studio w Warszawie oraz Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Współkurator działań artystyczno-społecznych w przestrzeniach poprzemysłowych Zakłady. Ursus 2014 i Ursus - spacer w czasie (2015). Był członkiem zespołu 7. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie (2012). Jest autorem książki Zwrot polityczny (2009) i współredaktorem m.in. tomów Built the City: Perspectives on Commons and Culture (2015) oraz Jerzy Grotowski - Teksty zebrane (2012). Członek zespołu Krytyki Politycznej i Komisji "Pracownicy Sztuki" Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza, wykładowca Instytutu Studiów Zaawansowanych w Warszawie oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych na Uniwersytecie SWPS.

Jakub Szreder

po ukończeniu socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował jako niezależny kurator interdyscyplinarnych projektów z pogranicza sztuki, działań publicznych, krytycznej refleksji i społecznych eksperymentów. Jest redaktorem wielu książek i katalogów oraz autorem tekstów z zakresu socjologii i teorii sztuki publikowanych w Polsce i poza jej granicami. W 2009 roku zainicjował Wolny Uniwersytet Warszawy, z którym przeprowadził szereg programów badawczych dotyczących współczesnych systemów produkcji kulturowej. W swojej pracy teoretycznej analizuje obecne formy produkcji kulturowej w kontekście późnego kapitalizmu. W 2015 roku obronił doktorat na Loughborough University School of the Arts o politycznych i ekonomicznych aspektach niezależnych projektów kuratorskich.

Grupa Nagrobki (Adam Witkowski i Maciej Salamon)

Duet Nagrobki tworzą Maciej Salamon (gitara, głos) i Adam Witkowski (perkusja, głos). Zgodnie z tym czego można spodziewać się po zespole o tej nazwie - teksty większości piosenek traktują o przemijaniu, śmierci i odchodzeniu. W tej materii zespół jest bardzo konsekwentny. Muzyka natomiast jest mieszanką wielu wpływów - od starego polskiego big beat'u przez gitarowy noize, zimną falę, a nawet wczesny black metal. Do tej pory zespół Nagrobki miał okazję prezentować swoje utwory na żywo m.in. na katowickim Off'ie, łódzkim Domoffon'ie, krakowskim Unsound'zie czy poznańskim Springbreak. W lutym 2016zespół Nagrobki otrzymał nagrodę pomorskiej Gazety Wyborczej Sztorm roku w dziedzinie kultury

Montstfur

To organizm żyjący na polu sztuki , który żywi się pozostałościami poprzedniej epoki oraz produktami popkultury. Został powołany do życia jako niezobowiązujący koncept, by z czasem ewoluować do obecnego stanu. Swoją sztukę tworzy za pomocą ręcznie wycinanych szablonów na zardzewiałych blachach, starych tablicach informacyjnych, murach czy wreszcie płótnach. Gdyby można było opisać go jednym wyrażeniem byłoby to polski horror - film klasy B zainspirowany rodzimą rzeczywistością i w niej mający swoją genezę. Prace kolektywu można spotkać na prestiżowych targach, m.in. Stroke Art Fair w Monachium, gdzie jego obiekty wystawiane są obok takich postaci jak Banksy czy Mr. Brainwash. W 2015 roku Montstfur został uhonorowany nagrodą Grand Prix w konkursie Stencil Art Prize w Sydney (do finału dostało się 92 uczestników z 21 krajów). Prace Montstfura prezentowane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Berlinie, Paryżu, Sztokholmie, Sydney czy Warszawie.

Sylwia Chutnik z zespołem PMS [na zdjęciu]

Zespół powstał w końcówce 2015 roku jako "Pograjmy Może Sobie" projekt. Wszystkie członkinie zespołu są wychowankami krakowskich warsztatów muzycznych Lucciola. Lubią się i śmiać. Dbają o stałą liczebność stada - jeśli któraś nie dociera na spotkanie, wycinają ją sobie z kartonu. Zespół gra, zupełnie na poważnie zresztą, i gra, co w nich gra. PSM tworzą Sylwia Chutnik, Awa Drozda, Zofka, Anna Żukowska i Mirka.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji