Krakowskie Reminiscencje Teatralne otworzą drzwi do Krainy Szczęścia
Organizatorzy 41. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych postanowili poświęcić tegoroczną edycję festiwalu sztuce inspirowanej kulturą i tradycją Izraela. Bilety już w sprzedaży.
Przez sześć dni października o różnych porach dnia i nocy, w różnych miejscach Krakowa, będziemy mieli okazję uczestniczyć w kilkudziesięciu wydarzeniach. M.in. w spektaklach teatralnych, performansach, koncertach, wystawach, pokazach filmowych, warsztatach i wykładach. Punktem wyjścia do podjęcia tematu na festiwalu będzie twórczość izraelskiego dramaturga — Hanocha Levina.
— „Bohaterowie jego tekstów reprezentują szeroki wachlarz emocji i postaw społecznych, zazwyczaj każdego dnia toczą bój z przeznaczeniem — nieodłącznym elementem życia każdego z nas. Choć kładzie im ono kłody pod nogi nie przestają marzyć o krainie szczęścia, do której zmierzają krok po kroku, dzień za dniem, na różne sposoby, w różnym tempie, rytmie” — wyjaśnia Ana Nowicka, jedna z dyrektorek festiwalu.
W Krakowie pojawi się grupa ponad stu artystów wywodzących się z różnych krajów i kultur, obywateli świata, którzy różnią się od siebie wiekiem, pochodzeniem czy artystycznym CV. Łączy ich jednak jedno hasło: „Kraina szczęścia”. Co oznacza to w praktyce? W czasie festiwalu zespoły teatralne i artyści z Izraela poprzez sztukę przybliżą nam kulturę tego kraju i skomentują obecną w nim sytuację. Z kolei teatry z Polski pokażą spektakle powstałe na podstawie tekstów Hanocha Levina, które wciąż — siedemnaście lat po jego śmierci — trafnie odnoszą się do ojczyzny dramaturga.
— „W ramach tegorocznej edycji festiwalu odbędą się trzy premiery teatralne i specjalny pokaz jednego z najważniejszych polskich teatrów niezależnych. Międzynarodowy charakter festiwalu dopełni występ niemieckiej performerki, izraelskiego lalkarza oraz warsztaty i koncert nowozelandzkiego muzyka, który występował kiedyś nawet na kole podbiegunowym. Całość zaś brzmieć będzie klezmerską nutą w wykonaniu najlepszych w swoich instrumentach muzyków” — zapowiada Monika Kufel, druga dyrektorka festiwalu.
Podczas imprezy nie zabraknie też muzyki. Posłuchamy Klezmerskiej Orkiestry Teatru Sejneńskiego, w skład której wchodzi 19 instrumentalistów, łączącej muzykę klez-merską z klimatem bałkańskich orkiestr dętych. Trio Shofar, w skład którego wchodzą tak znani muzycy, jak Mikołaj Trzaska, Macio Moretti i Raphael Rogiński, udowodni zaś, że szuka w swej twórczości wspólnego mianownika dla muzyki chasydzkiej i współczesnego jazzu.
Festiwal zakończy występ zespołu Klezmafour, syntetyzującego klezmerskie brzmienia z echami world music i punkową energią.
W Klubie Festiwalowym w Teatrze Barakah zagrają z kolei didżeje z kolektywów United Soundz i Essencja oraz wystąpią Romantic Fellas, Sam Alty oraz Shai Dayan.
Karnet kosztuje 180 zł, a bilety na pojedyncze spektakle – 20 zł. Można je kupić na stronie internetowej: www. krt-festival.pl. Festiwal odbędzie się od 7 do 12 października.
**
PREMIERY NA FESTIWALU
Noce Waniliowych Myszy – odcinek 7,
Spektakl Teatru Barakah, do którego muzykę skomponowała Renata Przemyk.
Requiem
Spektakl w reżyserii Macieja Gorczyńskiego, studenta IV roku Wydziału Reżyserii PWST w Warszawie, na podstawie sztuki Hanocha Levina.
Księżniczka na opak wywrócona Pedro Calderona
Spektakl dyplomowy studentów krakowskiej PWST.