Artykuły

Scena wokół kryzysu

Zatańczą koparki, Syryjczyj zdradzi prawdziwą historię swojego życia, reżyser opowie o o żałobie po stracie własnej matki.

W programie tegorocznego fFestiwalu jest 12 produkcji artystów m.in. z Polski, Niemiec, Gracji i Czech. Wszystko, choć w różny sposób, poruszająjeden temat: kryzys.

Wszystko o mojej matce  [na zdjęciu]

POLSKA. Teatr Łaźnia Nowa Polska. reż. Michał Borczuch
• 24.09. sobota; godz. 19. TPB Duża scena

Spektakl nawiązuje do filmu Almodóvara, ale nie jest jednak jego teatralną adaptacją. To mozaika skojarzeń z kina, literatury, plastyk i własnych doświadczeń. Osobisty projekt Michała Borczucha i Krzysztofa Zarzeckiego inspirowany postaciami ich matek, które w roku 1986 i 1998 zmarły na raka. To przedstawienie dorosłych synów, którzy chcą opowiedzieć o  historii odchodzenia matki lub nawet fascynacji jej chorobą, jej odbiorze w kontekście przemian społeczno-politycznych w Polsce pod koniec lat 80. i 90. Aktor i reżyser występują w przedstawieniu osobiście. Dlatego, jak pisze w swojej recenzji Witold Mrozek, „to nie tyle spektakl o kobietach, ile o mężczyznach rozpoznających się w żałobie. I o teatrze, który stara się powiedzieć coś więcej niż zwykle''.

Tu Wersalu nie będzie

POLSKA/LIBAN. Teatr Polski Bydgoszcz. Reż. Rabih Mroué
• 25.09 niedziela i 26.09 poniedziałek; godz. 18. TPB Mała scena

Ostatnia premiera minionego sezonu w Teatrze Polskim. Libański artysta Rabih Mroué przypomniał jedną z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sceny politycznej — Andrzeja Leppera. Twórcy pokazują go przez pryzmat artykułów prasowych, nagrań telewizyjnych i radiowych, publikacji internetowych. Sięgają do materiałów mediów różnie ukierunkowanych politycznie. Spektakl nie jest jednak polityczną biografią Leppera. Jego postać stała się pretekstem do nowego spojrzenia na społeczne nastroje doby transformacji w naszym kraju i zarysowujących się już wówczas podziałów społecznych, które dzisiaj zdają się przepaścią nie do zasypania.

Naše Nasilje i Vaše Nasilje

CHORWACJA/NIEMCY/SŁOWENIA/AUSTRIA. Na zamówienie HAU Hebbel am Ufer w Berlinie
• 25.09 niedziela; godz. 20. TPB Duża scena. Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia

Chorwacki reżyser Oliver Frljić w setną rocznicę narodzin Petera Weissa ponownie odczytuje jego ostatnią nowatorską powieść-esej Estetykę oporu. Frljić odnajduje związek między historycznym antysemityzmem opisanym w powieści, którj akcja jest osadzona w latach 30. XX w.,  a dzisiejsza islamofobią.

Pornografia późnej polskości

POLSKA. Galeria Labirynt. reż. Weronika Szczawińska.
• 26.09 poniedziałek; godz. 20. Opera Nova

Spektakl wyreżyserowała nominowana do „Paszportu Polityki" Weronika Szczawińska. 'Pornografia późnej polskości' to sceniczna wariacja na temat tekstu Tomasza Kozaka, zainspirowana również utworem 'Akteon' tego samego autora. Spektakl jest próbą ożywienia filozoficznego dialogu, którego sednem są rozważania nad przekleństwem i dalszymi perspektywami podejrzanego zjawiska, jakim jest '„polska forma''. A także sama „'polskość''. To pytanie o możliwość zmiany, a przynajmniej odkrycia innej polskości: zawirusowanej, zainfekowanej obcością. I zdecydowanie wyprowadzonej z powagi.

Late Night

GRECJA. Onassis Cultural Center. Blitz Theatre Group.
• 27.09 wtorek, godz. 18. TPB Duża scena

Spektakl grupy teatralnej Blitz jest poematem o końcu Europy wygłaszanym w zrujnowanej sali tanecznej. — To do tej pory nasza najbardziej sentymentalna sztuka. Została zrealizowana w czasie najbardziej gwałtownym w współczesnej Grecji. Kiedy ją pisaliśmy, wierzyliśmy — i nadal wierzymy — że w takich dniach sztuka musi pocieszać, przypominać ludziom, o co naprawdę chodzi w życiu — mówi w jednym z wywiadów Christos Passalis, którego zobaczymy na scenie. Late Night był pokazywany we Francji, na prestiżowych festiwalach w Niemczech, we Włoszech i w Niderlandach. Z każdego wracał z doskonałymi recenzjami.

Europeana

CZECHY. reż. Jan Mikulaszek
• 27.09 wtorek; godz. 20. TPB Mała scena

To oryginalna adaptacja książki Patrika Ouředníka. Czeski teatr opisuje historię Europy XX wieku z dystansem, humorem i uszczypliwą ironią. To miażdżący komentarz ostatniego stulecia, w którym ważną rolę odegrały wojna, wynalazek biustonosza i perforowanego papieru toaletowego. To świeże spojrzenie na naszą przeszłość, gdzie banalne i kluczowe momenty są prezentowane obok siebie na jednym oddechu. — Europeana jest efektem wielkiej teatralnej wyobraźni, która wraz z aktorami, z powodzeniem oddaje tragikomiczną tematykę XX wieku — chwalą spektakl recenzenci.

Balet Koparyczny

POLSKA. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. koncept: Iza Szostak
• 28.09 środa; godz. 18. BCTW

Balet Koparyczny Izy Szostak stawia pytania o współzależność ciała, maszyny i przedmiotu. Artystka bierze na warsztat Schlemmerowski Balet Triadyczny' i przekłada go na język maszyn budowlanych. Oskar Schlemmer — teoretyk sztuki i reformator tańca — był zafascynowany mechanicznością ruchu tancerzy baletowych. Mechanika koparki służy Szostak do ponownego przyjrzenia się ruchowi człowieka, maszyna staje się hybrydą i przedłużeniem ciała tancerza. Artystom udaje się też dokonać rzeczy zdawałoby się niemożliwej. Są momenty, kiedy widz gotowy jest uwierzyć, że maszyny, na które patrzy — myślą i czują.

Empire

SZWAJCARIA/ NIEMCY International Institute of Political Murder. reż. Milo Rau
• 28.09 środa; godz. 20 i 29.09 czwartek; godz. 18. MCK

Milo Rau, którego niemieckie media okrzyknęły „najbardziej kontrowersyjnym reżyserem teatralnym swojego pokolenia'', w trzeciej części swojej teatralnej trylogii o Europie przywołuje doświadczenia osób, których rodziny zostały w przeszłości zmuszone do migracji w wyniku decyzji politycznych i zmiany granic państwowych. Rysuje krytyczny obraz imperialnej Europy. Na scenie aktorzy, z Grecji, Syrii i Rumunii opowiadają swoje historie o autentycznej tragedii, torturach, ucieczce, smutku, śmierci i odrodzeniu. Zobaczymy m.in. Maię Morgenstern znaną z roli Marii z Nazaretu w filmie Pasja, której rodzina została wymordowana przez nazistów

Bloods

GRECJA. Vasistas Theatre Group. reż. Argyro Chioti
• 29.09 czwartek godz. 20. TPB Mała Scena

Bloods to metaforyczna opowieść o człowieku z blizną na szyi. Twórcy koncentrują się na problemie naszych osobistych i zbiorowych traum, a także na dziwnym uczuciu, jakie towarzyszy nam w świecie opanowanym przez codzienne kłamstwa i rany, które nie chcą się goić. Otwarte rany to symbol, który pozwala nam obserwować ludzi próbujących dać sobie radę z życiem, jego rozpadem oraz z otaczającą ich rzeczywistością. Bloods to cyniczny i undergroundowy, ale też szczegółowy portret pisany na marginesie lat 90.

Granice

POLSKA. Teatr Polski Bydgoszcz. reż. Bartosz Frąckowiak                                                                       • 30.09 piątek; godz.18. TPB Mała Scena


Bydgoska produkcja na podstawie tekstu Julii Holewińskiej. — Ten spektakl to wynik mojej osobistej potrzeby wypowiedzi w temacie uchodźców, który w ostatnich miesiącach stał się centralnym punktem debaty publicznej. Zaskoczył mnie jej przebieg. Nagle zalała nas niesamowita fala głupoty, nienawiści, rasizmu, zachowań profaszystowskich — mówi Bartosz Frąckowiak, który chce uzupełnić debatę publiczną przede wszystkim o wiedzę. W spektaklu mierzy się też z wizerunkiem Unii Europejskiej jako fortecy, czego symbolem jest organizacja Frontex. Agencja ta ze swego założenia ma pomagać imigrantom, w rzeczywistości działa bardzo opresyjnie.

Case Farmakonisi Or The Right Of Wate

GRECJA. National Theatre of Greece. reż. Anestis Azas
• 30.09 piątek; godz. 20. Opera Nova

Teatralny dokument o akcji na Morzu Śródziemnym przeprowadzonej przez grecką straż graniczną, w wyniku której zginęło 11 uchodźców z Afganistanu. Za tragedię przed sądem odpowiedział „kozioł ofiarny" — ocalały z łodzi Syryjczyk (skazany na 145 lat więzienia). Siłą spektaklu Anestisa Azasa jest dokładna rekonstrukcja wydarzeń oparta na rzetelnym reporterskim śledztwie. Na scenie oglądamy m.in. wideo z wywiadami świadków, prawników czy działaczy politycznych związanych bezpośrednio z opisywanymi wydarzeniami.

Holzwege

POLSKA. TR Warszawa, reż. Katarzyna Kalwat

• 1.10 sobota; godz. 20 TPB Duża Scena

Spektakl jest próbą zrozumienia twórczości Tomasza Sikorskiego i jego życia, zakończonego przedwczesną, tajemniczą śmiercią. Jego muzyka, przekraczająca gatunkowe klasyfikacje, nie została doceniona za życia kompozytora. Dopiero w ostatnich latach zaczęto odkrywać jej nowatorstwo, radyklaizm i prekursorską siłę. Holzwege zaskakuje ciekawą formą. To połączenie spektaklu teatralnego i koncertu. Obok aktorów TR Warszawa w przedstawieniu bierze udział wybitny kompozytor i pianista Zygmunt Krauze, przyjaciel Sikorskiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji