Artykuły

Częstochowa. Przegląd filmów z Markiem Perepeczką

Ośrodek Kultury Filmowej zaprasza na cykl "Portret aktorski: Marek Perepeczko". Seanse codziennie o godz. 16.30

Oto filmy, które zobaczymy:

Atrakcyjny pozna panią

Polska 2004, l. 15. R: Marek Rębacz. A: Roman Kłosowski, Andrzej Grabowski

Prowincjonalna komedia o mężczyznach, którzy postanawiają pomóc przyjacielowi w zaawansowanym już wieku znaleźć życiową partnerkę.

Marek Perepeczko jest tu jednym z przyjaciół głównego bohatera. To przedostatnia rola filmowa w życiu aktora. Potem zagrał już tylko Don Corazziego w "Dublerach" Marcina Ziębińskiego; film ten będzie miał premierę 12 maja tego roku.

Brzezina

Polska 1970, l. 15. R: Andrzej Wajda. A: Daniel Olbrychski, Olgierd Łukaszewicz, Emilia Krakowska

Stanisław przyjeżdża ze Szwajcarii do starszego brata Bolesława. Jest chory na gruźlicę, wie, że niedługo umrze, ale miłość do wiejskiej dziewczyny Maliny daje mu szczęście. Jego dobry humor drażni Bolesława żyjącego w odrętwieniu po śmierci żony.... Zrobiony początkowo dla telewizji film według opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza stał się sukcesem kinowym w wielu krajach, wzbudził duże zainteresowanie krytyki, zdobył nagrody w Moskwie i w Mediolanie. Jest to swoista medytacja o miłości i śmierci, o radości życia i pesymistycznej udręce, o heroizmie i postawie rezygnacji, z barwnym tłem wiosennej puszczańskiej przyrody (zdjęcia powstały w Puszczy Kampinoskiej) podporządkowanym koncepcji plastycznej wzorowanej na malarstwie Jacka Malczewskiego. Marek Perepeczko zagrał tu Michała, narzeczonego Maliny.

Janosik [na zdjęciu]

Polska 1974. R: Jerzy Passendorfer. A: Marek Perepeczko, Ewa Lemańska, Anna Dymna, Bogusz Bilewski, Witold Pyrkosz

Janosik, bohater słowackich i polskich legend, to postać autentyczna - żył w latach 1688-1713 i był duchownym. Kiedy jego ojca, biednego górala, pobili żandarmi, a matkę spalono w chacie, zrzucił sutannę, zebrał bandę górali i mścił się na zabójcach. Jego filmowy odpowiednik został stworzony z historii, legend, podań i baśni, a czas akcji przeniesiono na początek XIX wieku. Janosik jest nie tylko zbójnikiem, mszczącym się za krzywdy chłopskie, toczącym walki z burgrabią i jego hajdukami, ale także uczestnikiem narodowych zrywów tej epoki, walczącym z regularnymi wojskami austriackimi.

Pierwsza główna rola Perepeczki.

Pan Wołodyjowski

Polska 1968, l. 15. R: Jerzy Hoffman. A: Tadeusz Łomnicki, Daniel Olbrychski, Barbara Brylska, Magda Zawadzka, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski

Jerzy Hoffman nie zamierzał posłużyć się Trylogią, by dzięki rozmaitym przeróbkom i "poprawkom" przedstawić stuprocentowo prawdziwy, pełny obraz Rzeczypospolitej drugiej połowy XVII wieku. Byłoby to wszakże i nieuczciwe wobec wizji pisarza, i najzwyczajniej niemożliwe. A dziesięć milionów widzów na kinowym "Panu Wołodyjowskim" dowiodło, że "krzepienie serc" w przygnębiającej atmosferze schyłku lat 60., pochwała szlachetności, dzielności, uporu i poświęcenia w zmaganiach o wolność ojczyzny raz jeszcze okazały się na czasie. Film ma walory epickiej opowieści, w której spotykają się: bohaterstwo i tragizm, wzniosłość i humor, męska przygoda i uroki kresowych przestrzeni. Zachowuje te wszystkie konwencje, które tak wydatnie wpłynęły na popularność powieści: barwna baśń i komiks, western i romans rycerski. Marek Perepeczko został tu Adamem Nowowiejskim, pamiętanym głównie ze sceny wbijania na pal Azji Tuhajbejowicza.

Sara

Polska 1997, l. 15. R: Maciej Ślesicki. A: Bogusław Linda, Agnieszka Włodarczyk, Marek Perepeczko, Cezary Pazura

Warszawski gangster pan Józef (Perepeczko) wynajmuje Leona, byłego komandosa po przejściach, by strzegł jego kapryśnej 16-letniej córki Sary. Seksowna małolata zakochuje się w swym "gorylu".

Wesele

Polska 1972, l. 15. R: Andrzej Wajda. A: Ewa Ziętek, Daniel Olbrychski

Brawurowa ekranizacja klasycznego dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Perepeczko jest Jaśkiem - parobkiem, który gubi złoty róg.

Wilcze echa

Polska 1968, R: Aleksander Ścibor-Rylski. A: Zbigniew Dobrzyński, Irena Karel, Marek Perepeczko

Kinematografia polska od lat marzyła o własnym westernie, czego dowodem są "Ranczo Teksas", "Prawo i pięść", "Sam pośród swoich". Najbliżej tego gatunku znalazł się Aleksander Ścibor-Rylski, reżyser i scenarzysta "Wilczych ech". Zamiast westernowego miasteczka na pograniczu, sterroryzowanego przez rabusiów, mamy tuż powojenne Bieszczady i niedobitki UPA, zamiast stróża prawa o silnym poczuciu moralności - zdemobilizowanego oficera, który szuka zemsty na mordercach przyjaciela. Reszta - otwarta przestrzeń, konne gonitwy, strzelaniny, dwuznaczni mieszkańcy miasteczka i piękna dziewczyna, która stanie obok bohatera - jest już dokładnie taka jak w hollywoodzkich produkcjach. Perepeczkę zobaczymy jako młodego bandytę Aldka.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji