Artykuły

Warszawa. Wakacyjne warsztaty teatralne "Pojęcia mylące" IT i Cricoteki

Od poniedziałku 4 lipca w Krakowie startują pierwsze tygodniowe warsztaty teatralne "Pojęcia mylące" współorganizowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Cricotekę. Poprowadzi je Ludmiła Ryba. Na kolejne warsztaty z cyklu, prowadzone przez Romana Siwulaka, można zapisywać się do 7 lipca.

"Pojęcia mylące" to kolejny cykl warsztatów teatralnych organizowanych przez Cricotekę i prowadzonych przez aktorów Teatru Cricot 2, który pozwala poznać sposób pracy Tadeusza Kantora z aktorem i przestrzenią sceniczną. W tym roku wszyscy prowadzący: Ludmiła Ryba (na zdjęciu), Roman Siwulak, Andrzej Kowalczyk, Andrzej i Teresa Wełmińscy, Bogdan Renczyński i Tomasz Dobrowolski, sięgnęli do wspólnego źródła inspiracji - tekstu Tadeusza Kantora "Pojęcia mylące" - dzięki czemu będzie można zaobserwować różnice w ich indywidualnym podejściu do twórczości artysty.

Projekt adresowany jest do studentów i absolwentów szkół artystycznych oraz osób pragnących rozwijać swe umiejętności sceniczne.

O warsztatach Ludmiły Ryby

W "Pojęciach mylących", istotnym tekście stanowiącym punkt wyjściowy i wspólny mianownik tegorocznego cyklu warsztatów teatralnych, Tadeusz Kantor dokonuje ważnej rewizji, czy korekty, rehabilitując pojęcia imitacji, naśladownictwa, udawania, atrapy i wraku.

Na wstępie warsztatów rozpatrzymy - teoretycznie i w praktyce scenicznej - wszystkie te terminy, ale nasze eksploracje skupią się zwłaszcza na pojęciu udawania, dotyczącym gry aktorskiej i związanym z ideą pustki, oraz na pojęciu wraku, odnoszącym się do przedmiotu lub maszyny scenicznej i związanym z ideą pamięci.

Niewykluczone, że obcując w ten sposób z językiem i poetyką teatralną Tadeusza Kantora, zmierzymy się także z istotnym pytaniem: czy kantorowskie materie Najniższej Rangi są nadal takie same, czy też w dzisiejszym świecie "surowce najpodlejsze" zmieniły swoje oblicze?

Prowadzenie: Ludmiła Ryba

Limit uczestników: 15

Ludmiła Ryba

Tłumaczka Tadeusza Kantora i aktorka Teatru Cricot 2 w latach 1979 - 1992. Brała udział w spektaklach Wielopole, Wielopole, Niech sczezną artyści, Maszyna miłości i śmierci, Nigdy tu już nie powrócę i Dziś są moje urodziny. Tłumaczka Tadeusza Kantora podczas jego "lekcji mediolańskich" (Civica Scuola d'Arte Drammatica, 1986) oraz jego asystentka podczas warsztatów w Awinionie (1990).Pracowała z Romanem Siwulakiem przy warsztatach w Civica Scuola d'Arte Drammatica (Mediolan, 1992) i nad spektaklem Magellan w "La Fonderie" (Le Mans, 1996).W latach 1994 - 2007 roku współpracowała z teatrem Compagnie du Singulier założonym przez Marie Vayssire, także byłą aktorką Cricotu.Prowadziła liczne warsztaty teatralne m. in. z zespołem Mises en Scne (Avignon, 2000), w Centre for Performance Research (Aberystwyth, Anglia, 2002), na Wydziale Teatru Uniwersytetu Minnesoty we współpracy z prof. Michałem Kobiałką (1998, 2000), w Citt del Teatro di Cascina (Piza, 2008), w CIFAS (Bruksela, 2009), na Brown University (Providence, USA, 2010), z brazylijską Compania Antropofagica (Sao Paulo, 2010 i 2012), wraz z Marie Vayssire w Galerii Krzysztofory (Kraków, 2008) i w Cricotece (Kraków, 2012). W Minneapolis reżyserowała Dybuka na podstawie sztuki Szymona An-skiego (2004), Notes of the Black Bird wedle tekstów Kafki, Ajschylosa i Dantego (2007) oraz Misterium-buffoMajakowskiego (2013). Poza teatrem zajmuje się także przekładem polskiej literatury na włoski.

O warsztatach Romana Siwulaka

Kolejne warsztaty, które wystartują 11 lipca w Cricotece, poprowadzi Roman Siwulak.

Przedmiotem naszego zainteresowania podczas tegorocznej edycji warsztatów teatralnych będzie pięć pojęć zawartych w tekście Tadeusza Kantora Pojęcia mylące: imitacja, naśladownictwo, udawanie, atrapa, wrak. Tekst pochodzi ze zbioru Teksty autonomiczne, zawartego w II tomie Pism - Teatr śmierci 1975-84.

Postaramy się rozszyfrować "pojęcia mylące" i ich funkcjonowanie w teatrze Kantora, ale też w jego malarstwie. Podejmiemy próbę własnej interpretacji tych pojęć oraz ich zastosowania w praktyce teatralnej - w odniesieniu do gry aktorskiej, jak i otoczenia aktora na scenie. Kostium, rekwizyty, makijaż i inne obiekty sceniczne pomogą nam w stworzeniu sytuacji, w których wymienione pojęcia zaistnieją w sposób spektakularny, czyli sceniczny. Zbadamy, co nam owe pojęcia mówią i jak je rozumie każdy z uczestników z osobna. Nasza praca zakończy się pewną formą pokazu z udziałem publiczności.Kanwą dla warsztatów będzie dramat Aleksandra Błoka Buda jarmarczna. Utwór jest rodzajem "teatru papierowego", w którym wszystko zbudowano jakby z pozorów; ulotnych, nietrwałych elementów postaci i dekoracji. Wiąże się on również z pojęciem teatru commedii dell'arte, leżącego u podstaw współczesnego teatru. Myślę, że taki rodzaj przywołania elementarnych pojęć, z których wywodzi się teatr współczesny, będzie szczególnie pożyteczny dzisiaj, wobec zatracania ich właściwego sensu.

Prowadzenie: Roman Siwulak

Limit uczestników: 15

Aby zapisać się na warsztat, wykup bilet online na bilety.cricoteka.pl lub w kasie najpóźniej do 7 lipca. Zakup biletu jest jednoznaczny z akceptacją regulaminu, do którego podpisania zobowiązani są wszyscy uczestnicy warsztatu.

Koszt udziału w warsztatach wynosi 120 zł. Opłata za każdy drugi lub kolejny wykupiony warsztat objęta będzie 50% zniżką (60 zł). Promocja dotyczy również uczestników zeszłorocznej edycji warsztatów. Osoby powyżej 65 roku są zwolnione z opłat.

Roman Siwulak

urodzony w 1952 roku w Krakowie, malarz, aktor, pedagog, absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, jest aktywny w różnych dyscyplinach twórczych. Od roku 1970 był członkiem zespołu Teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora, biorąc udział we wszystkich realizacjach Cricot 2 do roku 1992.

W latach 1994-2001 był związany z francuskimi teatrami. Brał udział w spektaklach: En passant wg Zaratustry Nietzschego i Barbe Bleue wg Georga Trakla w Compagnie Singuliér (1994-98). W 1999 prowadził warsztaty i reżyserował spektakl Magellan w Théâtre du Radeau w Le Mans. Współpracował w przygotowaniu spektaklu Kopalnia teatru Adequate w Le Mans w 2000 roku a w 2001 współreżyserował spektakl Les Clowns w teatrze Circus Klotz.

Wykładał w:

- Milano Scuola Dramatica di Paolo Grassi realizując tam także spektakl dyplomowy oparty na dramacie Witkiewicza Oni (Mediolan, 1993);

- Scuola Internazionale di Musicisti per il Teatro w Centro teatrale La Corte Ospitale, gdzie prowadził także warsztaty (Rubiera, 2008);

- Conservatorio Vivaldi Instituto di Alta Formazione Musicale, gdzie prowadził także warsztaty (Alessandria, 2009);

- Centro Aggregativo Apollo 11 - Esquilino Young Orchestra. W ramach programu artystyczno-socjalnego integrującego kulturowo imigrantów, zorganizował warsztaty i spektakl z dziećmi, (Rzym, 2010).

Od roku 2000 członek włoskiego zespołu Teatro Orchestra di Moni Ovadia: Il banchiere errante (2001), Il violinista sul tetto, (2002), L'Armata la cavallo (2005), Le storie del Signor Keuner (2006), Shylock: Il Mercante Di Venezia In Prova (2011).Z Włochami związany był również poprzez reżyserię i udział w spektaklu Omaggio a Kantor na Festiwalu Mittelfest w Cividale, w 2005 roku oraz udział w spektaklu w ramach Festival della Mente w Sarzana w 2008 roku.

Swoje prace malarskie wystawiał indywidualnie m.in. w: Galerii Krzysztofory, Otwartej Pracowni w Krakowie, Galerii Foksal w Warszawie oraz na zbiorowych ekspozycjach, m.in.: Polska Awangarda 1910-78 w Palazzo delle Esposizioni (Rzym, 1979); 5 wystawie kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Cricotece (Kraków, 2008), wystawie w Galerii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2012).

Kolejne warsztaty poprowadzą: Andrzej Kowalczyk (8-14 sierpnia), Andrzej i Teresa Wełmińscy (22- 26 sierpnia w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i 19 - 25 września w Cricotece), Bogdan Renczyński (17-21 października), Tomasz Dobrowolski (24-27 października).

Więcej informacji: www.news.cricoteka.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji