Kraj. Barwny "Don Kichot" na żywo z Moskwy
10 kwietnia w polskich kinach będzie można obejrzeć transmisję na żywo baletu "Don Kichot" w wykonaniu Teatru Bolszoj.
Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego carskich teatrów - Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Tym razem swoją wersję wznawia - w nowych kostiumach i dekoracjach - Aleksiej Fadejeczew. Premiera nowej inscenizacji odbyła się w lutym, teraz zobaczą ją widzowie transmisji kinowych na całym świecie.
Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej "Don Kichota". Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo. Pierwszą wersję choreograficzną "Don Kichota" do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego; nie mogło więc zabraknąć wielkiej sceny z udziałem zjaw i driad, znanej jako "Sen Don Kichota".
Za klasyczną tradycją wystawiania "Don Kichota" podąża wiernie choreograf Aleksiej Fadejeczew, po raz kolejny realizując to pełne humoru i brawurowego tańca arcydzieło. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego - z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego - z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. W tej właśnie finałowej scenie znajduje się popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, rozbudowane do większej formy grand pas przez włączenie pomiędzy tańce Kitri i Basilia wariacji dwóch solistek. Wykonanie tego popisowego fragmentu i całego baletu, najeżonego technicznymi trudnościami, a jednocześnie wymagającego naturalnej, komicznej gry aktorskiej, stawia olbrzymie wymagania przed tancerzami. Oprócz mistrzostwa tanecznego muszą odznaczać się sceniczną charyzmą i osobowością. Tego nie zabraknie z pewnością podczas spektaklu transmitowanego 10 kwietnia z Teatru Bolszoj. Jako Kitri wystąpi Jekaterina Krysanowa, którą podziwialiśmy jako kapryśną Kasię w "Poskromieniu złośnicy", zaś sprytnym Basiliem będzie Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie, o uroku wiecznego chłopca.
***
Spektakl będzie można zobaczyć:
Transmisja HD Live
Dąbrowa Tarnowska - Kino Sokół
Katowice - Kinoteatr Rialto
Konin - Kino Oskard
Limanowa - Kino Klaps
Przemyśl Centrum Kulturalne w Przemyślu-kino Centrum
Rzeszów - kino Zorza
Warszawa - Kino Praha
Wrocław - Kino Nowe Horyzonty
Retransmisje
7 maja Łódź - ŁDK kino Szpulka
8 maja Łuków - kino Łuków
8 maja Warszawa - Dom Kultury Świt
8 maja Oświęcim - Nasze kino
15 maja Kraków - kino ARS
20 maja Włoszczowa - kino Muza
Ludwig A. Minkus (1826-1917) / Aleksiej Fadejeczew
"Don Kichot:
Balet w trzech aktach (1869)
Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Bolszoj: 2 lutego
Premiera sezonu
Transmisja LIVE HD przedstawienia:
10 kwietnia, niedziela, 16.45
Obsada:
Jekaterina Krysanowa jako Kitri/Dulcynea, Siemion Czudin jako Basilio, Aleksiej Łoparewicz jako Don Kichot, Roman Simaczew jako Sancho Pansa, Wiktoria Jakuszewa jako Juanita, Anna Okuniewa jako Piccilia, Denis Miedwiediew jako Gamache, Anna Tichomirowa jako Tancerka Uliczna, Rusłan Skworcow jako Espada, Kristina Karasjowa jako Mercedes, Jegor Simaczew jako Lorenzo, ojciec Kitri, Galina Iwanowa jako jego żona, Aleksander Fadejeczew jako Książę, Jekaterina Barykina jako Księżna, Olga Smirnowa jako Królowa Driad, Daria Chochłowa jako Amorek, Anna Tichomirowa I wariacja w Grand Pas, Julia Stiepanowa II wariacja w Grand Pas
Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj
Realizatorzy:
Paweł Sorokin - dyrygent, Aleksiej Fadejeczew wg Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego choreografia, Walerij Lewental - scenografia, Damir Ismagiłow - światła