Artykuły

Warszawska Jesień (fragm.)

Prawdziwy wybuch namiętności i dyskusji wywoła­ły jednak dwa różne przedstawienia tej samej opery, Pendereckiego "Czarnej maski". Do niedawna na Festi­walu dbano o to, aby utwory nie powtarzały się. W praktyce, jak widać to z wydrukowanego na końcu książki programowej spisu wszystkich wykonywa­nych na "Jesieni" przez ponad trzydzieści lat utwo­rów, nie zawsze to się udawało. Ponadto szereg światowych arcydzieł wymagało jednak od czasu do czasu przypomnienia. Nie zdarzało się jednak nigdy, aby w tym samym roku, w ciągu kilku dni wykonywa­ne były dwukrotnie te same dzieła i to w dodatku takiego kalibru. "Czarna maska" z Poznania (w orygina­lnej niemieckiej wersji językowej) i z Warszawy (w polskim tłumaczeniu) to, jak się okazało, dwie różne opery. Zadziwiające, jak interpretacja kreuje dzieło, o czym trudno się przekonać słuchając najczęściej pojedynczych wykonań muzyki współczesnej. Tu mie­liśmy taką możliwość. Przedstawienie poznańskie, bardziej kameralne, o skromnych dekoracjach (deko­racje, jak wiadomo, nie muszą być w teatrze głównym bohaterem) umożliwiało skupienie się na muzyce i śledzenie złożonej akcji. Jeśli o libretto chodzi - to chyba nie mogło już być bardziej skomplikowane. Rozmowy bohaterów na różne, a jednak stale związa­ne z akcją tematy i ta ciągła atmosfera strachu, zdenerwowania, ekstazy religijnej, leku przed śmiercią wymagały od słuchacza ciągłej konfrontacji. Muzyka jest wzniosła i eklektyczna, dużo w niej cytatów i autocytatów (uzasadnionych zresztą akcją). Przed­stawienie warszawskie jakże odmienne. Gęsta orkiest­rowa faktura wydaje się rywalizować ze śpiewakami. Tekst, który przynajmniej spodziewano się zrozumieć częściowo (bo inaczej po co byłoby go tłumaczyć?) docierał zaledwie w kilkunastu procentach. Dekorac­je wydawały się zbyt manieryczne, reżyseria banalna. Wszystko to jakby chciało przekrzyczeć, zagłuszyć muzykę, zamiast z nią współdziałać. Opinie słuchaczy były różne. Niektórym właśnie warszawskie przedsta­wienie trafiało bardziej do przekonania.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji