Artykuły

Gdańsk. Spotkanie wokół książki "Doświadczenie (syn)estetyczne"

27 lutego o godz. 17 w Sali kolumnowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego odbędzie się spotkanie "Widz nie tylko widzi. O doświadczeniu odbiorcy sztuki w konkretnej przestrzeni".

Spotkanie zainspirowane jest książką "Doświadczenie (syn)estetyczne. Performatywne aspekty przedstawień site-specific" Mateusza Chaberskiego - teatrologa-performatyka, doktoranta w Katedrze Performatyki Wydziału Polonistyki UJ, członka Collegium Invisibile.

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku sztuka współczesna odeszła od artefaktu na rzecz procesu czy wydarzenia artystycznego, co radykalnie zmieniło również funkcję odbiorcy. Performansy Josepha Beuysa czy popartowe obrazy Andy'ego Warhola na różne sposoby starały się zachęcić go do aktywnego udziału w procesie współtworzenia. Tym samym termin "widz" już dawno przestał precyzyjnie opisywać wielozmysłowe, intelektualne i pamięciowe doświadczenia odbiorców-uczestników sztuki najnowszej. Przekonują o tym także coraz bardziej rozpowszechnione w Polsce przedstawienia site-specific, czyli wszelkie działania artystyczne z pogranicza teatru, sztuk wizualnych i instalacji artystycznych, które rozgrywają się w konkretnej przestrzeni. Uczestnicy tych działań na różny sposób zachęcani są do eksploracji przestrzeni, nieskrępowanej ograniczeniami tradycyjnej przestrzeni teatralnej. Na czym w tym kontekście polega doświadczenie odbiorcy - uczestnika sztuki? Na to pytanie z różnych perspektyw postarają się odpowiedzieć scenografka Katarzyna Zawistowska, teatrolożka i animatorka kultury Martyna Groth oraz autor książki Mateusz Chaberski. Spotkanie poprowadzi Magdalena Hajdysz, rzecznik GTS.

Zagadnienie doświadczenia (syn)estetycznego wobec kwestii przestrzeni omówimy na wybranych przykładach, mi.n spektaklach "H." w reż. Jana Klaty i "Hotel Savoy" w reż. Michała Zadary. Odniesiemy się także do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, jako przykładu przestrzeni teatralnej o wielu właściwościach, będących zapisem konkretnego okresu z historii Gdańska jak i potrzeb współczesnego performansu.

Podczas spotkania można będzie również nabyć egzemplarz książki "Doświadczenie (syn)estetyczne".

---

Notki o uczestnikach spotkania:

Mateusz Chaberski - teatrolog-performatyk, doktorant w Katedrze Performatyki Wydziału Polonistyki UJ, członek Collegium Invisibile. Absolwent kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Interesuje się zagadnieniem pamięci zbiorowej, współczesną teorią asamblaży oraz teorią i praktyką tłumaczenia dramatu. Pracuje jako redaktor inicjujący w Wydawnictwie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współpracuje z "Didaskaliami". Laureat nagrody głównej w konkursie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego na najlepszą pracę magisterską z zakresu teorii teatru, widowiska lub performansu oraz nagrody specjalnej im. Sławomira Świontka za pracę "Duchy i nawiedzone domy. Strategie modyfikowania pamięci przestrzeni zbiorowej w przedstawieniach site-specific". "Doświadczenie (syn)estetyczne" stanowi twórcze rozwinięcie wątków poruszonych w pracy magisterskiej.

--

Katarzyna Zawistowska - absolwentka Wydziału Architektury i Wzornictwa (2003) oraz podyplomowych studiów architektura + dialog (2005) na gdańskiej ASP, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Scenografii. W 2013 roku obroniła doktorat na rodzimym wydziale i ukończyła podyplomowe studia z zakresu rewitalizacji na Politechnice Gdańskiej. Autorka scenografii do spektakli dramatycznych, muzycznych i oper. Laureatka Nagrody Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury oraz Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska (2011). Realizuje projekty wystawiennicze i artystyczne. W latach 2008-11 konsultant Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia w Tczewie i inicjator konkursu instalacji w przestrzeni miejskiej Sztuka na wynos. Swoje projekty prezentowała m.in. na praskim Quadriennale Scenografii w Czechach (2007 i 2011) i w Korei Południowej na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre (2008). Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research (Praga 2007 i Seul 2008).

Na wystawie World Stage Design w Cardiff (2013) wraz z Martyną Groth prezentowała koncepcję plenerowego spektaklu z 2011 roku "Teatr na Barce. Miasto Możliwe", który dotykał problemu nadrzecznych miast w Polsce. W 2014 zrealizowała "TESTER PRZESTRZENI MIEJSKIEJ", autorską instalację w miejscu nigdy nie odbudowanej pierzei Targu Węglowego w Gdańsku. Tymi projektami stawia pytanie, w jakim stopniu działania performatywne w domenie publicznej mogą być jednym z aspektów rewitalizacji urbanistycznej.

--

Martyna Groth - teatrolożka, animatorka kultury, edukatorka, koordynatorka i producentka wydarzeń artystycznych, autorka scenariuszy programów edukacyjnych (z zakresu teatru oraz kultury audiowizualnej). Autorka "Słowniczka Teatru Lalek" wydanego w 2014 roku przez Nadbałtyckie Centrum Kultury (otrzymał wyróżnienie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek). Inicjatorka i współautorka koncepcji widowiska "Teatr na barce. Miasto Możliwe". Uczestniczka wystawy World Stage Design w Cardiff (2013). Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Ośrodka ITI. Współzałożycielka i współautorka projektu Wydział Artystyczny. Autorka programu warsztatów artystycznych OBRAZ+RUCH inspirowanych twórczością Franciszki i Stefana Themersonów.

***

27 lutego 2016, g. 17:00, Gdański Teatr Szekspirowski, Sala kolumnowa (wejście do części biurowej, przez otwarty dziedziniec). Wstęp wolny

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji