Artykuły

Wrocław. "Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie" na Dworcu Świebodzkim

Teatr ZAR zaprezentuje tym razem spektakl "Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie" w przestrzeni Dworca Świebodzkiego. "Cesarskie cięcie" to nie tylko ruch sceniczny lecz rozbudowana linia muzyczna przekazująca rozterki, impulsy kierujące w stronę rozpaczy.

Od 27 do 30 stycznia o godz. 19:30 na Dworcu Świebodzkim będzie można zobaczyć spektakl Teatru ZAR "Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie". Tytuł przedstawienia jest metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego - siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową.

W czasie pracy nad spektaklem członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu materiału muzycznego, który stałby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej "tektonikę" nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii.

Pierwsze, specjalne pokazy "Cesarskiego cięcia" odbyły się w maju 2007 roku we Florencji w ramach festiwalu Fabbrica Europa, gdzie zespół Teatru ZAR gościł na zaproszenie Roberta Bacciego. Premiera odbyła się w grudniu 2007 roku we Wrocławiu, w siedzibie Instytutu Grotowskiego. Spektakl prezentowany podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 zdobył prestiżowe nagrody Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award.

Twórca spektaklu, Jarosław Fret, w październiku 2010 roku uhonorowany został Wrocławską Nagrodą Teatralną. Jej kapituła uznała, że w tryptyku Ewangelie dzieciństwa twórczo rozwinął formułę teatru antropologicznego, czerpiącego inspirację z muzyki źródeł. Teatr ZAR zaś w idealny sposób harmonizuje z programem badawczym Instytutu Grotowskiego ciekawie łącząc pracę naukową z praktyką teatralną.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji