Artykuły

Warszawa. Powstaje projekt nowego placu Defilad

Ponad osiem milionów złotych zapłaci ratusz za projekt podziemnego parkingu na pl. Defilad. Nad parkingiem ma powstać nowy miejski plac.

- Warszawie jest potrzebny jeden porządny miejski plac, na którym mogą się odbywać różnego rodzaju wydarzenia, spotkania, koncerty, a który nie powoduje paraliżu części miasta. Taką rolę będzie pełnić pl. Defilad - mówił w październiku w rozmowie ze "Stołeczną" wiceprezydent Warszawy Jarosław Jóźwiak. Teraz poznaliśmy szczegóły projektu, dzięki któremu przed Pałacem Kultury i Nauki od strony ul. Marszałkowskiej powstanie nowa miejska agora.

Zniknie trybuna, podwyższą plac

Plac o powierzchni 1,8 hektara od północy osłaniać będą budynki teatru TR Warszawa i Muzeum Sztuki Nowoczesnej, od południa zaś budynek, który może łączyć funkcje biurowe z kulturalnymi, na przykład teatru muzycznego.

Nawierzchnia placu zostanie wyrównana do poziomu ul. Marszałkowskiej. Zniknie PRL-owska trybuna honorowa, zlikwidowany zostanie także wjazd do podziemnego parkingu nad stacją metra Centrum. Na środku placu znajdzie się miejsce na fontanny tryskające bezpośrednio z posadzki, tak jak jest to na dziedzińcu biurowca Metropolitan. By stworzyć jak najwięcej wolnej przestrzeni, ozdobne kandelabry mają zostać przeniesione bliżej PKiN.

Plac będzie jednak tylko stropem dla trzykondygnacyjnego budynku ukrytego pod ziemią. Ma on pełnić funkcję parkingu. Pomieści około tysiąca aut. Na położonej najpłycej kondygnacji będzie wydzielona część, na której będzie mogło zaparkować co najmniej dziesięć autokarów. Na kondygnacji -1 poprzez podziemny parking przechodzić będzie podziemna ulica równoległa do Marszałkowskiej, stanowiąca dojazd do parkingu, a także do muzeum i teatru.

Porządki na placu Defilad

Kilka lat temu pierwszą wstępną koncepcję tego parkingu na zlecenie miasta wykonała pracownia FS&P. Teraz już szczegółowe projekty budowlane opracować ma konsorcjum firm Safege i Schuessler-Plan. Poinformował o tym w poniedziałek portal tvnwarszawa.pl. To konsorcjum jako jedyne stanęło do przetargu rozstrzygniętego właśnie przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Projektując parking, firmy muszą uwzględnić m.in. taką konstrukcję najwyższego stropu, by po placu mogły przejeżdżać nawet kilkutonowe ciężarówki dostarczające zaopatrzenie na imprezy masowe na placu, np. konstrukcję sceny. Firmy będą miały za zadanie zaprojektować także tzw. kanały zbiorcze, czyli tunele mieszczące rury kanalizacyjne i wodociągowe, kable z prądem itd.

- Zabieramy się za porządkowanie infrastruktury podziemnej na placu Defilad, żeby umożliwić inwestycje w tym rejonie, m.in. budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz siedziby teatru TR Warszawa, które mają być zaopatrywane w media poprzez kanały zbiorcze - mówi Paweł Barański, dyrektor SZRM.

Za swoje prace projektowe konsorcjum dostanie ponad 8,2 mln zł. Dokumentację ma dostarczyć do czerwca 2017 r. Potem miasto ogłosi przetarg na budowę parkingu. Prace powinny być skoordynowane z budową muzeum - według obowiązującego harmonogramu ta inwestycja ma się rozpocząć w sierpniu 2017 r. i zakończyć trzy lata później.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji