Artykuły

Ostromecko. Benefis Mieczysław Giedrojcia i jego "Nosa"

6 grudnia w Pałacu Nowym w Ostromecku odbędzie się benefis aktora i mima Mieczysława Giedrojcia - 25 lat prezentacji spektaklu "Nos" wg Mikołaja Gogola.

W programie: wykład Stanisława Miedziewskiego pt. "Osobliwości teatru jednego aktora", spektakl "Nos" oraz wystawa retrospektywna, natomiast 7 grudnia w MCK odbędzie się seminarium teatralne "Forma artystyczna przedstawienia teatralnego na podstawie spektaklu "Nos" wg Mikołaja Gogola".

Mieczysław Giedrojć ukończył Akademię Teatralną w Warszawie. Doskonalił umiejętności i poszerzał wiedzę m.in.: na warsztatach we Wrocławskim Tetrze Pantomimy, Międzynarodowym Festiwalu Mimu w Warszawie lub biorąc udział w autorskich zajęciach, np. Daisuke Yoshimoto (taniec butoh) czy Janusza i Nazaret Subicz z Teatru Tańca Piny Bausch. Współpracował z wieloma teatrami, występując w przedstawieniach według F. Kafki, J. Webstera, S.I. Witkiewicza, A. Czechowa, F. Dostojewskiego i M. Gogola oraz prezentacjach autorskich. Współtworzył i wykonuje artystyczne programy profilaktyczne, z których jeden został wykorzystany w projekcie Światowej Organizacji Zdrowia. Brał udział w międzynarodowych i krajowych festiwalach teatralnych jako mim, klaun oraz wykonawca monodramów. Pracował w Anglii, Danii, Francji, Niemczech, Rosji, na Słowacji, w Szwajcarii i na Ukrainie, pokazując własne spektakle, prowadząc warsztaty teatralne i realizując ruch sceniczny do przedstawień polskich autorów.

Od ponad 30 lat dzieli się swoim doświadczeniem teatralnym, organizując, a także prowadząc zajęcia teatralne, pantomimiczne oraz cyrkowe dla nauczycieli, pedagogów, instruktorów oraz młodzieży i dzieci. W 1995 roku założył w Bydgoszczy Teatr Małych Form, który do dzisiaj prowadzi.

"Wszystkie postacie w tym niezwykłym spektaklu przedstawia jeden aktor - Mieczysław Giedrojć. Naiwni ludzie sądzą, że czym mniej artystów na scenie, tym "lżej" i tym spektakl "uboższy". Popróbujcie tylko zagrać w pojedynkę dwie dziesiątki ról bez jednej pauzy, w biegu, fantasmagorycznym rytmie Gogolowskiego utworu." (Walery Czubar, Archangielsk, "Siewiernyj Komsomolec")

"Gość z Polski, Mieczysław Giedrojć, przypomniał o stylu stworzonym w latach 20. w Rosji przez Władymira Jachantowa i do tej pory, jak wiele w ojczyźnie, zapomnianych. Chodzi o teatr jednego aktora, kiedy artysta sam odtwarza na scenie cały świat spektaklu. Giedrojć buduje fragmenty Gogolowskiego "Nosa" bardziej jako dźwiękową niż fabularną partyturę. Gest, spojrzenie - i publiczność ogląda majora, zbiegły nos, pędzącą dorożkę, Kazański Sobór lub bochenek chleba - powstające i znikające w wichrze fantasmagorii." ("Niezawisinaja Gazeta", Moskwa)

***

6.12.2015, niedziela, godz. 16.00, Pałac Nowy, wstęp wolny

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji