Artykuły

Kraj. Jutro "Tannhäuser" z MET w kinach

31 października spektakl "Tannhäusera" Wagnera - pierwszy od dekady na scenie The Metropolitan Opera poprowadzi legendarny szef muzyczny nowojorskiej sceny James Levine. Spektakl można zobaczyć w polskich kinach dzięki transmisjom na żywo. Początek o godz. 17.

To będzie prawdziwa gratka, nie tylko dla koneserów twórczości Wagnera. Dzieła tego kompozytora, z racji swoich rozmiarów i trudności wykonawczych, jakie stawiają przed śpiewakami i orkiestrą, są niezwykle rzadko wykonywane w Polsce. W The Metropolitan Opera w wielkich partiach wagnerowskich usłyszymy śpiewaków od lat specjalizujących się w tym repertuarze. Johan Botha wystąpi w tytułowej partii Tannhäusera. Jego ukochaną Elżbietą będzie Eva-Maria Westbroek, a jako Wolframa usłyszymy Petera Mattei. Inscenizacja Otto Schenka pochodzi z 1977 roku, złotego okresu współpracy reżysera z Jamesem Levinem. Inscenizacje Schenka nie starzeją się, a artyści Met wspinają się na wyżyny swych talentów, występując pod batutą maestro Levine'a. Po ubiegłorocznych "Śpiewakach norymberskich", maestro przywraca dzieło Wagnera na nowojorską scenę w nowej obsadzie po dekadzie jej nieobecności na najważniejszej scenie Ameryki. "Tannhäuser" był pierwszą operą Wagnera wystawioną za oceanem, w Nowym Jorku, nie może więc go zabraknąć w cyklu transmisji "The Met: Live in HD".

Poeta Tannhäuser przez lata przebywający w zaczarowanej grocie bogini Wenus, gdzie zażywał rozkoszy, wraca do świata i swej pierwszej miłości - Elżbiety. Gdy występuje w konkursie śpiewaczym, głosi pochwałę żądz, czym sprowadza na siebie pogardę i wygnanie. Elżbieta będzie czekać, aż ukochany powróci z pielgrzymki do Rzymu po papieskie rozgrzeszenie.

Z komentarza Piotra Kamińskiego:

Pomysł "Tannhäusera" zrodził się Paryżu pod koniec roku 1841, pierwszy scenariusz prozą powstał jednak dopiero latem 1842, już po powrocie do Niemiec. Libretto - jeszcze pod tytułem "Der Venusberg" - ukończone zostało wiosną roku nastepnego, komponowanie zaś, rozpoczete latem 1843 (już pod ostatecznym tytułem, który po raz pierwszy pojawia się w liście do Roberta Schumanna), zajmie półtora roku, do stycznia 1845 [...]. Stanowisko zajmowane wówczas przez Wagnera w Dreźnie zapewniło utworowi szybką prapremierę, przyjętą z wielką rezerwą, przede wszystkim z uwagi na ogromne, jak na owe czasy, trudności wykonawcze. Wystawiły one na ciężką probę nawet tak wybitnego tenora, jak Tichatschek (który nie był wielkim tragikiem) i panią Schroder-Devrient (która nie miała fizycznych warunków do roli Wenus). Poniewaz drugie przestawienie odbyło się dopiero tydzien po premierze, Wagner dokonał natychmiast pierwszych retuszy, które ukonczy 30 lat później. [...] Pomimo poczatkowych trudności opera szybko zyskała przychylność drezdeńskiej publiczności, poza rogatki miasta wychodząc jednak dopiero w roku 1849, gdy Liszt wystapił ją w Weimarze na rok przed premierą "Lohengrina", co dowodzi, iż twórczość Wagnera nie przerastała wówczas mozliwości niemieckiego teatru średnich rozmiarów [...]. Wkrótce triumf obejmuje sceny zagraiczne (1857: Genewa i Wiedeń; 1858: Amsterdam; 1859: Nowy Jork, pierwsza opera Wagnera grana za oceanem).

Piotr Kamiński, "Tysiąc i jedna opera", Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków 2008.

Przedstawienie trwa około 4 godzin i 35 minut (w tym 2 przerwy). | Przedstawienie z polskimi napisami.

***

Richard Wagner (1813-1883)

Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg

Tannhäuser i turniej śpiewaczy na Wartburgu

Wielka opera romantyczna w trzech aktach (1845, 1861)

Libretto: kompozytor

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 22 grudnia 1977

PO RAZ PIERWSZY W HD

Transmisja przedstawienia:

31 października 2015 | sobota | 17:00

Obsada:

Michelle DeYoung jako bogini Wenus

Johan Botha jako poeta Tannhäuser

Ying Fang jako Pasterz

Günther Groissböck jako landgraf Hermann z Turyngii

Noah Baetge jako Walther von der Vogelweide

Ryan McKinny jako Biterolf

Peter Mattei jako Wolfram von Eschenbach

Adam Klein jako Heinrich der Schreiber

Ricardo Lugo jako Reinmar von Zweter

Eva-Maria Westbroek jako Elżbieta, siostrzenica landgrafa

Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

James Levine dyrygent

Realizatorzy:

Otto Schenk reżyseria

Günther Schneider-Siemssen scenografia

Patricia Zipprodt kostiumy

Gil Wechsler światło

Norbert Vesak choreografia

***

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje

z The Metropolitan Opera:

1. Białystok | w przygotowaniu

2. Czechowice-Dziedzice | kino Świt

3. Częstochowa | kino Iluzja

4. Dąbrowa Tarnowska | kino Sokół

5. Elbląg | kino Światowid

6. Gliwice | kino Amok

7. Katowice | kino Kosmos

8. Kielce | Filharmonia Świętokrzyska

9. Konin | kino Centrum

10. Kraków | kino Kijów.Centrum

11. Lublin | Teatr Stary

12. Łódź | Filharmonia Łódzka

13. Olsztyn | Warmińsko-Mazurska Filharmonia

14. Poznań | Centrum Kultury ZAMEK

15. Rzeszów | kino Zorza

16. Stargard Szczeciński | Stargardzkie Centrum Kultury

17. Szczecinek | kino Wolność

18. Tczew | Centrum Kultury i Sztuki

19. Trzebinia | w przygotowaniu

20. Wadowice | kino Centrum

21. Warszawa (1) | Teatr Studio

22. Warszawa (2) | kino Praha

23. Wrocław | kino Nowe Horyzonty

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji