Artykuły

Poznań. Dwa balety w jeden wieczór

Tańca najwyższej próby należy się spodziewać w sobotę 24 października w Teatrze Wielkim, który przygotował poznańskie premiery dwóch baletów: "Serenada" George'a Balanchina i "Infolia" Jacka Przybyłowicza.

Podczas jednego wieczoru baletowego w Teatrze Wielkim w Poznaniu skonfrontujemy choreografie dwóch znakomitych twórców, które dzieli 80 lat.

George Balanchine, klasyk współczesnego baletu, swą "Serenadę" do muzyki Piotra Czajkowskiego zaprezentował publiczności po raz pierwszy w 1935 roku i odtąd nie przestaje ona zachwycać widzów na całym świecie. Natomiast najnowsza choreografia Jacka Przybyłowicza "Infolia" do kompozycji Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Prasquala jest jeszcze gorąca, powstała na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Kamień milowy współczesnego tańca

"Serenada" jest przełomowym dziełem w historii baletu. Na kanwie przejmującej Serenady na orkiestrę smyczkową Piotra Czajkowskiego George Balanchine stworzył choreografię, która stała się jednym z kamieni milowych współczesnego tańca i do dziś zachwyca widzów.

Balanchine w wieku 9 lat rozpoczął naukę w cesarskiej szkole baletowej w Petersburgu, ukończył ją z wyróżnieniem w roku 1921. Tańczyć zaczął w Państwowym Teatrze Opery i Baletu (Teatrze Maryjskim). W roku 1923 założył niezależny zespół baletowy i popadł w konflikt z kierownictwem Opery. Wraz z zespołem wyjechał w roku 1924 na tournee zagraniczne, z którego już nie powrócił. W Londynie spotkał Sergiusza Diagilewa, który przyjął go wraz z zespołem do swoich Baletów Rosyjskich, gdzie występował do zgonu Diagilewa w roku 1929, najpierw jako tancerz, potem jako choreograf i baletmistrz. W roku 1933 spotkał w Londynie Amerykanina Lincolna Kirsteina, który zamierzał założyć w USA niezależny zespół baletowy. Balanchine przekonał go do założenia w roku 1934 szkoły baletowej School of American Ballet, z której powstał następnie American Ballet. Szkoła baletowa działa nadal i kształci tancerzy dla znanych amerykańskich zespołów baletowych. American Ballet został włączony do nowojorskiej Metropolitan Opera.

"Serenada" była pierwszym autorskim dziełem Balanchina. Na scenie występuje 28 tancerzy w błękitnych strojach na błękitnym tle. Towarzyszy im kompozycja Czajkowskiego, której brzmienie zachwyca melodyjnością. Balanchine podkreślał często szczególny duchowy związek, łączący go z rosyjskim kompozytorem. Obaj studiowali zresztą na tej samej uczelni - konserwatorium w Petersburgu.

Od swej premiery "Serenada" podlegała kilku zmianom i wciąż pozostaje jedną z kluczowych pozycji w repertuarze New York City Ballet (w który to zespół przekształcił się w School of American Ballet) i jedną z najważniejszych pozycji repertuaru baletowego XX wieku.

Prezentacja tej kompozycji na scenie Teatru Wielkiego jest ważnym wydarzeniem w historii poznańskiego zespołu baletowego: z jednej strony pozwoli pokazać wszechstronne możliwości tancerzy, z drugiej - ma znaczący walor artystyczny i edukacyjny dla publiczności.

Z inspiracji polskich kompozytorów

"Infolia" najnowsza choreografia Jacka Przybyłowicza powstała na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu i wyrasta z inspiracji muzyką polskich kompozytorów współczesnych: Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara oraz Prasquala.

Jacek Przybyłowicz zadebiutował jako choreograf, będąc tancerzem baletu Teatru Wielkiego w Warszawie, zdobywając od razu nagrody i wyróżnienia. W roku 1991 wyjechał z Polski, by pracować z zespołami w Niemczech i w Izraelu, m.in. przez wiele lat był związany z jednym z najlepszych zespołów tańca współczesnego Kibbutz Contemporary Dance Company (Izrael), z którym występował na prestiżowych festiwalach tańca współczesnego na całym świecie. W roku 2002 powrócił do Polski i zrealizował "Naszyjnik gołębicy" (2003) w Polskim Teatrze Tańca pod dyrekcją Ewy Wycichowskiej. Od tego czasu współpracował z wiodącymi zespołami baletowymi w kraju, m.in. Opery Narodowej, oraz w Czechach i Hiszpanii, prezentując swe choreografie na wielu zagranicznych festiwalach tańca. Przez pięć sezonów artystycznych był zastępcą dyrektora ds. baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Spektakl "Infolia" jest realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia Choreograficzne 2015.

Bilety: kategoria cenowa A (miejsca na parterze: 45/38 zł) - nie dotyczy spektaklu premierowego. Kasy Teatru czynne pon.-sob. 13-19, niedziele (w dniu spektaklu) 16-18, tel. 61 659 02 31.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji