Artykuły

"Teatr cudów" Cervantesa

Mija właśnie równo 350 lat od chwili ukazania się pierwszego wydania "Komedii i intermediów" Miguela de Cervantes Saavedra, by­ła więc okazja do przypomnienia mniej znanego już dziś gatunku twórczości autora "Don Kichota". Warszawski Teatr Dramatyczny przypomniał tę twórczość wystawie­niem czterech - spośród dziewięciu napisanych przez Cervantesa - in­termediów, dając całości tytuł roz­poczynającego spektakl intermedia "Teatr cudów". Poza utworem ty­tułowym znalazły się w przedstawie­niu: "Sędzia rozwodowy", "Czujna straż" i "Stary zazdrośnik". Intermedium tytułowe sugeruje konwencję teatru, pozwalając na spięcie czterech utworów klamrą "teatru w teatrze". Ta obudowa - muzycznie i inscenizacyjnie - jest w przedstawieniu najlepsza.

Do małego miasteczka przybywa wędrowna trupa komediantów, któ­rzy przed miejscowymi notablami przedstawiają "teatr cudów". Jest to satyra na ówczesny hiszpański rasizm, przypominająca w pomyśle "Nagiego króla": komedianci wmawiają widzom, że przedstawiane przez nich "cuda" (lwy, niedźwiedzie, rozjuszone byki, dziewice itp.) mogą zobaczyć jedynie ci, którzy nie mają żadnej domieszki "obcej" krwi, jak w "Nagim królu" jego rzekome szaty mogły dostrzec jedy­nie ludzie "mądrzy". W Intermedium "Sędzia rozwodo­wy" (Z. Szmydtowa w swoim Cervantesie" tytuł intermedium tłuma­czy trafniej i poprawniej "Sędzia do spraw rozwodowych") przed sądem przewijają się cztery pary małżeń­skie, domagające się z różnych po­wodów rozwodu; nie dostają go w myśl kończącego intermedium mo­rału, że najgorsze nawet małżeńst­wo jest lepsze od najlepszego roz­wodu. W "Czujnej straty" Cervantes wy­korzystuje popularny na hiszpańskiej scenie wątek współzawodnic­twa ubogiego żołnierza i zadufane­go zakrystiana (tu - pomocnika je­go) w zalotach do płochej służącej. Na równie ogranym motywie - stary mąż i młoda żona - zbudowa­ne jest czwarte intermedium - "Stary zazdrośnik", wykorzystywanym przez Cervantesa również w noweli "Zazdrosny Estremadurczyk". Utwór ten, z pozoru amoralny i cyniczny, zwraca się przeciw starcom żenią­cym się z młodymi dziewczętami oraz przeciw różnym rajfurzacym troskliwym sąsiadkom, podsuwającym kochanków młodym niedo­świadczonym a niewyżytym żonom starych zniedołężniałych mężów.Najwięcej zastrzeżeń wzbudziła realizacja tego właśnie intermedium, przypominającego w gęstym i lep­kim klimacie sławetny "Gorący uczy­nek" z "Syreny". Rekompensatą dla widza była tu jedynie kreacja Jani­ny Traczykówny, która postać przed­wcześnie dojrzałej, infantylnej i amo­ralnej Krystynki wzbogaciła o ory­ginalne efekty komediowe. Zabawny jest też Jarema Stępowski jako za­zdrosny starzec, rażące były jednak (również i w "Czujnej straty") pot­knięcia tekstowe, łatane "haftowa­niem". Druga kreacja przedstawie­nia, to służąca Celestyna z "Czuj­nej straty" grana przez Joannę Jedlewską. To jedyna rola spektaklu, zrobiona w cienkiej, zgrabnej grotesce, wypracowana w słowie i geś­cie w najdrobniejszych szczegółach. Jedlewska sprezentowała swe uzdol­nienia taneczne i sceniczny tempera­ment w roli "dyrektorowej" Chirinos z "Teatru cudów". Na dobrym pomyśle reżyserskim zbudowany jest "Sędzia rozwodowy": wszystkich kandydatów do rozwodu kreuje z powodzeniem Wojciech Po­kora, tylko wcielenie Żołnierza o zbyt jednoznacznej a nietłumaczącej się tekstem wymowie (cervantesologowie dopatrują się w tej postaci autora intermedium) budzi wątpli­wości co do trafności interpretacji tej postaci. Byłoby zabawniej, gdyby również wszystkie trzy kandydatki do rozwodu grane były przez jedną aktorkę. W przedstawieniu bierze udział 16 aktorek i aktorów. Dobrych, zdol­nych aktorów - bo w Dramatycz­nym innych nie ma. Grają tak, jak ustawia ich reżyser - soczyście, ha­łaśliwie, w konwencji jarmarcznego teatru, nie zawsze czysto, z przery­sowaniem w kierunku nie zgrabnej groteski czy burleski lecz grubej far­sy. Gubi się w tej poetyce wiele uroków a również i z filozofii cervantesowskich intermediów, które słusznie uchodzą za szczytowe osiąg­nięcia jego dramaturgii. Ale nawet i w tym dyskusyjnym kształcie sce­nicznym warto je było pokazać.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji