Artykuły

Trojanki w warszawskim Teatrze Wielkim

NA scenie kameralnej war­szawskiego Teatru Wiel­kiego, noszącej imię Emi­la Młynarskiego, a jakby na przekor temu patronatowi leżącej na ogół odłogiem, odbyła się tuż przed zakończeniem sezonu (20 lipca) interesująca premie­ra. Wystawiono tragedię mu­zyczną "Trojanki", skomponowaną przez Joannę Bruzdowicz; było to polskie prawykonanie dzieła, które za granicą zjedna­ło sobie wiele pochlebnych opi­nii i niewątpliwie jest pozycją reprezentatywną dla młodej pol­skiej kompozytorki.

Autorka "Trojanek", przeby­wając stale we Francji i Belgii nie jest zresztą postacią nieznaną w Warszawie. Przecież tu ukoń­czyła studia kompozytorskie w Wyższej Szkole Muzycznej, tu odbył się jej twórczy debiut, tu rozwijała w latach 1960-ych ożywioną działalność w Stowa­rzyszeniu Polskiej Młodzieży Muzycznej. Za granicą działal­ność tę zresztą kontynuuje, po­pularyzując muzykę polską we francuskim radiu i na specy­ficznych koncertach dla dzieci. Wystawienie przez warszawski Teatr Wielki napisanej przed 7 laty pierwszej kompozycji sce­nicznej Joanny Bruzdowicz jest jeszcze jednym dowodem więzi, jaką utalentowana twórczyni utrzymuje z krajem.

"Trojanki" są rodzajem muzyczno-aktorskiego widowiska, którego kanwą jest fragment tragedii Eurypidesa: rzecz roz­grywa się już po upadku Troi i jest jak gdyby rozpamięty­waniem martyrologii Ilionu, pełnym zresztą ponadczasowych odniesień. Tragedia wojny jako takiej jest w dziele Joanny Bruzdowicz przedstawiona w sposób niezwykle sugestywny i wymowny, szkoda więc, że pol­skie libretto (pióra Michała Sprusińskiego) stawia zbyt wie­le chyba "kropek nad i", wpa­dając niekiedy w dość jałową retorykę. Niemniej jednak ca­łość kompozycji wywiera na­prawdę wielkie i przejmujące wrażenie, przede wszystkim dzięki niezmiernie interesujące­mu językowi muzycznemu, śmiało wykorzystującemu nie­konwencjonalne środki brzmie­niowe.

"Trojanki" nie są operą w tradycyjnym tego słowa znacze­niu. Dzieło stawia odtwórczy­niom nadzwyczaj wysokie wy­magania: główne partie zawie­rają bowiem obok brawurowej wokalistyki wiele tekstów mó­wionych, zaś rola Kasandry wy­maga od śpiewaczki także nie­małych umiejętności tanecznych. Lecz dzięki takiemu ustawieniu postaci mamy w dziele do czynienia z bardzo ciekawą próbą zrealizowania teatru syntetycznego, łączącego integralnie różne dziedziny wykonawstwa. Na ile próba ta się powiodła?

W przedstawieniu, wyreżyserowanym przez Bogdana Hussakowskiego, bierze udział czworo śpiewaków, dwoje aktorów oraz niezbyt liczny żeński zespół chóralny Teatru Wielkiego. Czołową po­stacią "Trojanek" jest obecna przez cały spektakl na scenie Hekuba, żona króla Troi, Priama. Kreująca tę rolę Krystyna Jamroz stworzyła iście wspa­niałe i niezapomniane wrażenie, zarówno swym śpiewem, jak i grą aktorską. Pola Lipińska ja­ko Helena oraz Jerzy Artysz w roli Taltybiosa zaprezentowali bardzo wysoki poziom umiejęt­ności artystycznych, a słowa szczególnego uznania należą się młodej odtwórczyni roli Kasan­dry (Viola Waniek), dla której owa śpiewana, mówiona i tań­czona partia była chyba debiu­tem.

Niestety - najmniej przeko­nywająca była para aktorska: Hanna Stankówna (Andromacha) niewiele wydobyła ze swej roli, tekst zaś mówiła wręcz fatalnie, Krzysztof Wieczorek (Menelaos) zbyt chyba dosłow­nie potraktował ograniczoność i niezdecydowanie postaci, jaką przypadło mu odtwarzać. Nato­miast znakomicie spisał się zes­pół chóralny, doskonale wtopio­ny w przebieg widowiska i bar­dzo dobrze śpiewający. Bardzo dobrze brzmiała też kameralna orkiestra Teatru Wielkiego, pro­wadzona przez Mieczysława No­wakowskiego.

Całość jest z pewnością suk­cesem - zarówno kompozytorki jak i Teatru Wielkiego. Szkoda tylko, że wybrano niezbyt szczę­śliwie termin tej premiery: tuż przed urlopem teatru. Miejmy jednak nadzieję, że wznowienie podczas "Warszawskiej Jesieni" będzie równie dobrze przygoto­wane i spotka się z równie go­rącym przyjęciem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji