Neapol miasto milionerów
EDUARDA DE FILIPPO dla naszych teatrów odkryła polska tłumaczka tego autora Jadwiga Pasenkiewicz. W 1956 roku ukazuje się w jej przekładzie "Neapol, miasto milionerów", a następnie "Filumena Marturano" - obie sztuki autorstwa niezmiernie popularnego w powojennych Włoszech dramaturga (piszącego w dialekcie neapolitańskim), reżysera, aktora, twórcy i wieloletniego kierownika Teatro di Eduardo de Filippo z Neapolu. Zespół ten ze wspomnianymi sztukami de Filippo oraz z jego inscenizacją "Błazeńskiej czapki" Pirandella gościł w Polsce w 1962 r. Potem wystawił "Filumenę Marturano" Bronisław Dąbrowski w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, a Warszawa grała obydwie komedie w kilku teatrach i telewizji. Klimat społeczny Neapolu, rodzajowość, temperament jego mieszkańców, a przy tym dobre rzemiosło i sentymentalne uroki sztuk de Filippo zapewniły im życzliwą publiczność także w wielu innych krajach. Wystawiane na Zachodzie i w Związku Radzieckim oraz w teatrach czeskich, bułgarskich, węgierskich powracają w programach telewizji, nigdy nie dość nasyconego pożeracza scenariuszy łatwych, o łatwo rozpoznawalnym rodowodzie ludowym i narodowym. W bliskiej pamięci pozostała naszym telewidzom zwłaszcza świetna kreacja Ireny Eichlerówny w roli Filumeny Marturano i partnerującego jej jako Domenico Soriano Igora Śmiałowskiego.
W niedługim czasie teatr TV zaproponuje swoim widzom ponowne spotkanie z włoskim autorem. Krystyna Sznerr przygotowuje właśnie nowy spektakl "Neapolu, miasta milionerów". Publikując obok zdjęcia zrobione przez naszego fotoreportera w telewizyjnym studiu podczas prób widowiska, zwracamy uwagę Czytelników na mocną obsadę, interesującą scenografię i w ogóle dobrze się zapowiadający spektakl z gatunku komedii rodzajowo sentymentalnych. A takie wieczory w teatrze na ogół najbardziej lubimy.