Sztuka gry aktorskiej
"Sztuka gry aktorskiej" będzie polską prapremierą jednego z ostatnich utworów Eduardo De Filippo /ur.1900 r., zmarł 1 XI 84/. Polska publiczność teatralna zna jego dwie sztuki wcześniejsze "Neapol miasto milionerów" i "Filumenę Marturano" wystawiane także w telewizji, a z późniejszych "Cylinder". Widownia telewizyjna zapewne pamięta też "Sobotę, niedzielę, poniedziałek" ze zrealizowanego w BBC cyklu prezentacji Laurencea Oliviera i z jego udziałem w roli głównej, a starzy kinomani "Neapol, miasto milionerów" w reżyserii autora i film Vittorio de Siki "Małżeństwo po włosku" /1964/, czyli filmową adaptację "Filumeny Marturano" z Sofią Loren i Marcello Mastroiannim. Recepcja to dość skromna zważywszy, że Eduardo Passarelli, od młodości występujący pod pseudonimem De Filippo, napisał około 60 sztuk, grał na scenie od czwartego roku życia, debiutując jako chłopiec -Japończyk w "Gejszy" Eduardo Scarpetty, był reżyserem teatralnym i wieloletnim kierownikiem zespołu /utworzonego z siostrą Titiną i bratem Peppinem/, grającego w dialekcie neapolitańskim, a potem znanego w Europie Teatru Eduardo De Filippo. Niemałe sukcesy odnosił jako reżyser spektakli muzycznych, wystawiając m.in. "Nos" Szostakowicza, "Kamień probierczy" Rossiniego, "Cyrulika Sewilskiego" , Paisiella, a jego przeróbka "Neapolu, miasta milionerów" stała się librettem opery Nino Roty. Od początku lat trzydziestych De Filippo jako aktor styka się z filmem, zyskując szybko uznanie włoskich widzów. Jako reżyser filmowy startuje w roku 1939, początkowo nie wychodząc poza przeciętny poziom banalnych komedii tamtych lat. W latach pięćdziesiątych przenosi na ekran swoje dwa neapolitańskie dramaty, realizuje kilka innych mniej znaczących obrazów i wreszcie powstają "Neapolitańczycy w Mediolanie" i "Fortunella" z Guliettą Masiną wg scenariusza Felliniego. De Filippo zdobywa uznanie jako twórca, który na różnych polach działalności potrafi wyrazić najbardziej dotykające prostych ludzi skutki kryzysów nękających świat i sprzeczności rozdzierających społeczeństwo. W jego komediach i scenariuszach nie brak jednak humoru, pobłażania, a nawet nuty sentymentalizmu.
Pasją tego niezwykłego artysty był przede wszystkim teatr, do końca życia traktowany jako ostoja kultury regionalnej. Jego neapolitański teatr dialektu pozwolił mu większości poczynań scenicznych nadać charakter w poetycki sposób uniwersalizujący rzeczywistość kulturalną. Wprawdzie dialekt, który przywracał współczesnemu teatrowi włoskiemu, ograniczał recepcję jego sztuk w innych krajach, dla Włochów czynił go prawdziwym autorytetem. W ostatnich miesiącach życia dokonał transkrypcji "Burzy" Szekspira na stary dialekt neapolitański. Dzieła tego nie zdołał dokończyć, ostatnie partie pozostawił nagrane na taśmie. Odtworzono je w kilka dni po śmierci De Filippo w Piccolo Teatro di Milano. A Alberto Moravia w nekrologu pisał: "...Aktywność Eduardo jako pisarza neapolitańskiego - nie chcę tu mówić o powszechnie znanych, wysokich walorach artystycznych jego twórczości - aktywność ta pokazuje nienaruszoną żywotność dialektu, tę żywotność, która od końca XVIII i początku XIX wieku przez Goldoniego, Porte, Belliego, aż do Di Giacomo, uczyniła dialekty włoskie prawdziwym językiem".
"Sztuka gry aktorskiej" w teatrze TV przygotowana przez Annę Minkiewicz /przekład Andrzej Zieliński/ będzie charakterystycznym świadectwem tego, co dojrzały twórca próbował animować we współczesnym teatrze. Koloryt lokalny, złączony z reminiscencjami literatury, głównie Pirandella, z elementami komedii dell'arte i teatru publicystycznego. Tę mozaikę tradycji i żywego kunsztu zaprezentują telewidzom Zdzisław Wardejn, Marian Kociniak, Jerzy Bończak, Anna Seniuk, Danuta Rastawicka, Maciej Góraj, Jacek Czyż, Jerzy Kryszak, Gustaw Lutkiewicz, Czesław Lasota i Juliusz Krzysztof Warunek. Scenografia - Marek Lewandowski.