Artykuły

Impresja kiczem uszyta

Teatr Narodowy za nowej dyrekcji za­brał się za lansowanie mało znanych, a posiadających polskie wątki pozycji z repertuaru światowego. Dlatego wy­stawienie "Chopina" Giacoma Oreficego, włoskiej opery z początku XX wieku, nie wywołuje zdziwienia. Po­wstaje jednak pytanie: czy warto wy­stawiać dzieła, które z trudem wytrzy­mują próbę czasu, gdy arcydzieł na naszych scenach brakuje.

"Chopin" to przedziwna hybryda. Muzyka wielkiego Polaka ubrana jest w arcysłodkie barwy orkiestrowe. Orefice wydaje się być dzieckiem epoki weryzmu, ale ustępuje włoskim mistrzom tego stylu, jak Leoncavallo i Mascagni. Wyko­rzystuje jednak modernistyczne libretto Angiola Orvieta, pełne metaforycznych obrazów i ledwie zaznaczonej akcji.

Nic dziwnego, że reżyser Michał Zna­niecki spróbował przełożyć tekst dzieła na cykl własnych poetyckich impresji. Nie zawsze jest to czytelne i zrozumiałe, co przy podobnych założeniach insceniza­cyjnych można wybaczyć. Każdy znajdzie w tym pomysłowym, lecz nierównym przedstawieniu, sceny szczególnie zapadające w pamięć, jak choćby exodus po­wstańców 1830 roku.

Niewybaczalna jest natomiast strona estetyczna tej inscenizacji, pełna krzykli­wych barw, tandetnych świateł i brzydko wykonanych elementów dekoracji. Inscenizatorzy nie mogą się do tego zdecydo­wać, czy podążać drogą weryzmu, czy metafory. Broni się jedynie konsekwent­nie i wzruszająco poprowadzona rola Stelli, muzy Chopina i alegorii jego mło­dości w rodzinnym kraju, w której pięk­nie zadebiutowała Justyna Stępień.

Operę Oreficego planowano wysta­wić początkowo na scenie Bogusławskie­go. Źle się stało, że przeniesiono ją na ol­brzymią scenę Moniuszki, gdzie śpiewacy z trudem docierają do publicz­ności, chór brzmi blado, podobnie orkie­stra, a Leszek Świdziński w tytułowej roli śpiewa kulturalnie, lecz zbyt często po­zwala sobie na dźwięki, których nie usprawiedliwia nawet ciężka choroba je­go bohatera.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji