Artykuły

Magiczne zniknięcie żony

"Wielka magia" to sztuka z pograni­cza dramatu realistycznego, kome­dii, czasem wręcz farsy, nie pozba­wiona elementów tragizmu, co czyni z niej - niezależnie od bogactwa tre­ści - fascynujący materiał dla twór­ców teatru.

Nic dziwnego zresztą, skoro autor był człowiekiem teatru "od urodze­nia". Eduardo de Filippo (1900-84), dramaturg, reżyser, aktor, jedna z najciekawszych postaci XX-wiecznego teatru włoskiego, był natural­nym synem aktora, komediopisarza i impresaria Eduarda Scarpetty.

Historia drobnej, towarzysko-erotycznej intrygi zaczyna się niewinnie - młody mężczyzna wynajmuje pre­stidigitatora, aby za pomocą magicz­nej sztuczki odwrócił uwagę zazdro­snego męża od pięknej acz wiarołom­nej żony i umożliwił kochankom spę­dzenie kwadransa sam na sam. Nie­oczekiwanie żart przeradza się w dra­mat oszukanego męża, wpędzonego w pułapkę psychicznej zależności od mistrza "wielkiej magii". Znudzone towarzystwo wczasowe żyje plotkami o romansie ślicznej młodej żony Calogera Di Spelty z Ma­rianem D'Albino, panie głośno zasta­nawiają się, kiedy sprytny kochanek przyprawi rogi złośliwemu i przykremu dla otoczenia zazdrośnikowi. Go­ści hotelu "Metropol" czeka jeszcze jedna atrakcja - występ słynnego ilu­zjonisty, profesora wiedzy tajemnej.

Niestety, Otto Marvuglia ma już za sobą czasy świetności. Jego żona Zaira, podstarzała i bardzo już "pu­szysta" asystentka, bezustannie przypomina mu, że zalegają z opłata­mi za czynsz, światło, wodę, jedzenie. W tej sytuacji prawdziwym darem niebios jest czek na 50 tys. od Maria­na D'Albino, za drobną usługę - za­aranżowanie "zniknięcia" pani Di Spelty. Podczas występu profesor za­prasza młodą damę do udziału w eks­perymencie. Zamknięta w "magicz­nym" sarkofagu Marta znika. Tymczasem do uszu "czarodzieja" dobiega odgłos odpływającej moto­rówki. Zdenerwowany pan Di Spelta domaga się przywołania żony. Mag gra na zwłokę, wmawia zazdrosnemu mężowi, że jego żony nigdy tu nie by­ło, a wszystko, co dzieje się na jego oczach, jest tylko złudzeniem. Wresz­cie wręcza nieszczęśnikowi szkatułkę - jeśli mąż nigdy nie wątpił w wier­ność żony, może bez obaw otworzyć magiczne puzderko, a znajdzie w nim kobietę, którą kocha. Lecz jeśli otwo­rzy szkatułkę bez wiary nie ujrzy jej już nigdy. Coraz bardziej zdezoriento­wany Calogero nie ośmiela się tego uczynić, rzekomo dlatego, by nie uczestniczyć w szalbierstwie. Po czte­rech dniach zgłasza na policję upro­wadzenie żony i kradzież biżuterii.

Przedstawienie reżyserował Ma­ciej Englert, scenografię projektował Marcin Stajewski, a w rolach głów­nych obejrzymy m.in.: Piotra Fron­czewskiego, Janusza Gajosa, Martę Lipińską, Jerzego Grałka. Emisja w I Programie TVP w poniedziałek o godz.21.15.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji