Artykuły

Wielka magia

Sztuka z pogranicza dramatu reali­stycznego, komedii, czasem wręcz farsy, nie pozbawiona jednak elementów tra­gizmu, co czyni z niej - niezależnie od bogactwa treści - fascynujący materiał dla twórców. Nic dziwnego zresztą, sko­ro autor był człowiekiem teatru od uro­dzenia. Eduardo de Filippo (1900-84), dramaturg, reżyser, aktor, jedna z naj­ciekawszych postaci XX-wiecznego te­atru włoskiego, był naturalnym synem aktora, komediopisarza i impresaria Eduarda Scarpetty. Przez krótki czas współpracował z Pirandellem (wspólnie napisali "Nowe ubranie"). Wielka magia to historia drobnej, towa­rzysko-erotycznej intrygi, która zaczyna się niewinnie - młody mężczyzna wynaj­muje prestidigitatora, aby za pomocą magicznej sztuczki odwrócił uwagę za­zdrosnego męża od pięknej acz wiaro­łomnej żony i umożliwił kochankom spędzenie kwadransa sam na sam. Nie­oczekiwanie beztroski żart przeradza się w prawdziwy dramat oszukanego męża, wpędzonego w pułapkę, psychicznej zależności od mistrza "wielkiej magii". Życie składa się bowiem - mówi de Filippo - tyleż z ułudnych prawd, co bolesnych złudzeń, a najgorzej jest pomylić jedno z drugim.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji