Opole. Sejmik opublikował nowy statut Teatru Kochanowskiego
Uchwałą Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 28 kwietnia 2015 roku Teatrowi im. Jana Kochanowskiego w Opolu został nadany nowy statut. Treść statutu została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego w dniu 4 maja 2015. Podajemy pełną treść dokumentu.
DZIENNIK URZĘDOWY
WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO
Opole, dnia 4 maja 2015 r.
Poz. 1083
UCHWAŁA NR VI/75/2015 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO
z dnia 28 kwietnia 2015 r.
w sprawie nadania statutu Teatrowi im. Jana Kochanowskiego w Opolu
Na podstawie art. 18 pkt 20 w związku z art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596 z późn. zm.) oraz art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.), Sejmik Województwa Opolskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Nadaje się statut Teatrowi im. Jana Kochanowskiego w Opolu, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Opolskiego.
§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Przewodniczący Sejmiku
Norbert Krajczy
Załącznik
do uchwały nr VI/75/2015
Sejmiku Województwa Opolskiego
z dnia 28 kwietnia 2015 r.
STATUT TEATRU IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W OPOLU
I. NAZWA, TEREN DZIAŁANIA, SIEDZIBA
§ 1.1. Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, zwany dalej "Teatrem" jest wojewódzką samorządową instytucją kultury powołaną do prowadzenia, z udziałem twórców i wykonawców posiadających kwalifikacje zawodowe, działalności artystycznej w dziedzinie teatru.
2. Teatr jest instytucją artystyczną w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 z późn. zm.).
§ 2. Siedzibą Teatru jest miasto Opole.
§ 3.1. Podstawowym miejscem działania Teatru jest województwo opolskie.
2. Teatr prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i może prowadzić działalność poza jej granicami.
§ 4.1. Organizatorem Teatru jest Województwo Opolskie.
2. Teatr posiada osobowość prawną.
3. Teatr wpisany jest pod pozycją 2 do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Zarząd Województwa Opolskiego.
4. Nadzór nad Teatrem sprawuje Zarząd Województwa Opolskiego.
II. ZAKRES DZIAŁALNOŚCI
§ 5. Podstawowym celem statutowym Teatru jest prowadzenie działalności kulturalnej, polegającej na zaspokajaniu potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa, umożliwianiu obywatelom wszechstronnego rozwoju osobowości oraz godnym reprezentowaniu kultury polskiej w kraju i za granicą.
§ 6. Teatr realizuje swoje cele statutowe w szczególności poprzez następujące zadania:
1) kształtowanie, prezentację i upowszechnianie narodowego dziedzictwa kulturowego oraz współczesnych wartości kultury światowej;
2) edukację teatralną i wychowanie młodzieży do roli przyszłych odbiorców i współtwórców polskiej i światowej kultury narodowej;
3) tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi twórczości i talentów twórczych;
4) współpracę z instytucjami i organizacjami o celach zbieżnych ze statutowymi celami Teatru;
5) promocję oraz upowszechnianie sztuki i kultury teatralnej.
§ 7.1. Teatr realizuje swoje zadania przede wszystkim poprzez przygotowanie i wystawianie przedstawień teatralnych z udziałem w szczególności własnych zawodowych realizatorów i wykonawców.
2. Teatr dodatkowo może prowadzić działalność impresaryjną zgodną z profilem artystycznym, a także udostępniać scenę do prezentacji kulturalnych, w tym teatralnych, operowych, operetkowych, estradowych innych instytucji kultury i zespołów w celu poszerzenia oferty repertuarowej.
3. Do realizacji zadań Teatru, Teatr współdziała w szczególności z osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
4. Teatr może podejmować inne formy działalności artystycznej mające na celu realizację zadań Teatru.
III. PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI INNEJ NIŻ KULTURALNA
§ 8.1. Z zastrzeżeniem ust. 4, Teatr może prowadzić, jako dodatkową, działalność inną niż działalność kulturalna poprzez prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:
a) wynajmu sal, pomieszczeń i sprzętu,
b) opracowywania publikacji i materiałów reklamowych,
c) sprzedaży publikacji i materiałów reklamowych,
d) sprzedaży drobnych towarów przeznaczonych do konsumpcji,
e) organizowania imprez o charakterze innym niż kulturalny,
f) działalności wydawniczej i multimedialnej.
2. Prowadząc działalność, o której mowa w ust. 1, należy przestrzegać przepisów obowiązującego prawa.
3. Dochód z działalności określonej w ust. 1 jest przeznaczany na realizację celów statutowych.
4. Zakazane jest prowadzenie działalności gospodarczej, do której prowadzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami wymagane jest uzyskanie zezwolenia lub licencji.
IV. ORGANY ZARZĄDZAJĄCE ORAZ SPOSÓB ICH POWOŁYWANIA
§ 9.1. Organem Zarządzającym Teatrem jest odpowiednio Dyrektor lub Zarządca, w zależności od zastosowanego trybu zarządzania Teatrem przewidzianego ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 z późn. zm.).
2. Dyrektora Teatru powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Opolskiego na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 z późn. zm.).
3. Zarząd Województwa Opolskiego może powierzyć zarządzanie Teatrem osobie fizycznej lub prawnej, zgodnie z art. 15a ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 z późn. zm.).
§ 10.1. Dyrektor Teatru zarządza działalnością Teatru, reprezentuje go na zewnątrz i odpowiada za całokształt jego działalności, w tym za całość gospodarki finansowej.
2. Dyrektor Teatru kieruje Teatrem przy pomocy jednego Zastępcy Dyrektora Teatru i głównego księgowego.
3. Rolę dyrektora artystycznego pełni odpowiednio Dyrektor Teatru albo Zastępca Dyrektora Teatru - w zależności od posiadanych kwalifikacji i decyzji podjętych przez Zarząd Województwa Opolskiego.
V. STANOWISKO ZASTĘPCY DYREKTORA
ORAZ TRYB JEGO POWOŁANIA I ODWOŁANIA
§ 11.1. W przypadku, gdy Organem Zarządzającym Teatrem jest Dyrektor Teatru, tworzy się jedno stanowisko Zastępcy Dyrektora Teatru.
2. Zastępcę Dyrektora Teatru wyłania komisja konkursowa, powołana przez Zarząd Województwa Opolskiego, w której skład wchodzą:
- Dyrektor Teatru jako Przewodniczący,
- 3 osoby wskazane przez Organizatora,
- 1 osoba wskazana przez Dyrektora Teatru spośród ekspertów posiadających wiedzę z zakresu działalności kulturalnej.
3. Udział w pracach komisji konkursowej, o której mowa w ust. 2 jest dobrowolny a członkowie komisji wykonują zadania w ramach komisji społecznie. Komisja konkursowa podejmuje decyzję większością głosów. W przypadku równości głosów, przeważający głos ma Przewodniczący Komisji.
4. Stosunek pracy z Zastępcą Dyrektora Teatru nawiązywany jest na podstawie umowy o pracę zawieranej pomiędzy Teatrem, jako pracodawcą, a Zastępcą Dyrektora Teatru. Do rozwiązania stosunku pracy z Zastępcą Dyrektora Teatru wymagana jest uprzednia opinia Zarządu Województwa Opolskiego.
VI. ORGANY DORADCZE
ORAZ SPOSÓB ICH POWOŁYWANIA
§ 12.1. Organem doradczym dla Dyrektora Teatru i Zastępcy Dyrektora Teatru jest Rada Artystyczno - Programowa, zwana dalej "Radą". Rada opiniuje działania statutowe, w tym plany repertuarowe i zamierzenia artystyczne, a także opiniuje działania w zakresie dotyczącym działalności innej niż kulturalna.
2. Członków Rady powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Opolskiego.
3. Rada liczy od 7 do 9 osób i jest powoływana na czas określony. Kadencja członków Rady jest wspólna.
4. W skład Rady wchodzą w szczególności:
1) przedstawiciele Sejmiku i Zarządu Województwa Opolskiego;
2) 2 przedstawiciele pracowników zakładowych organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy, działających w Teatrze;
3) eksperci w dziedzinach właściwych dla działalności instytucji.
5. Dodatkowo w skład Rady można powołać:
1) jednego przedstawiciela Miasta Opola;
2) jednego przedstawiciela spośród strategicznych sponsorów Teatru.
6. Dyrektor Teatru i Zastępca Dyrektora Teatru nie wchodzą w skład Rady.
7. Członek Rady może być odwołany w następujących przypadkach:
1) złożenia rezygnacji;
2) niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków;
3) w innych uzasadnionych okolicznościach (np. w przypadku odwołania Dyrektora Teatru).
8. Rada zbiera się w zależności od potrzeb, nie mniej niż 3-krotnie podczas każdego sezonu artystycznego. Szczegółowy tryb działania Rady określa regulamin organizacyjny Teatru.
9. Pracami Rady kieruje Przewodniczący, który jest wybierany spośród członków Rady na pierwszym posiedzeniu Rady.
10. Udział w pracach Rady jest dobrowolny a członkowie wykonują zadania w ramach Rady społecznie.
11. Obsługę biurową Rady zapewnia Teatr.
VII. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA
§ 13.1. Majątek Teatru może być wykorzystywany jedynie dla celów wynikających z zakresu działania Teatru.
2. Teatr prowadzi gospodarkę finansową według ogólnych zasad określonych w obowiązujących przepisach.
3. Źródłami finansowania Teatru są:
a) dotacje organizatora zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 z późn. zm.),
b) darowizny, spadki i zapisy,
c) środki uzyskiwane z programów krajowych lub zagranicznych, w tym środki uzyskiwane z funduszy Unii Europejskiej,
d) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych,
e) przychody ze sprzedaży,
f) środki pochodzące z innych źródeł.
VIII. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA
§ 14.1. Szczegółową organizację wewnętrzną Teatru, w tym m.in. podział obowiązków pomiędzy Dyrektorem Teatru i Zastępcą Dyrektora Teatru oraz zakres zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Teatru.
2. Regulamin organizacyjny Teatru jest nadawany przez Dyrektora Teatru, po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa Opolskiego oraz działających w nim organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
IX. ZMIANY STATUTU
§ 15. Statut nadaje Sejmik Województwa Opolskiego. Zmian w statucie dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.