Artykuły

Pielęgnowanie żółtych plam

Dziwiono się dyrektor Krystynie Meissner, że na otwarcie sześćdziesiątego sezonu wrocławskiego Teatru Współczesnego wybrała świeżą, kameralną sztukę Rosjanina Iwana Wyrypajewa. Tymczasem "Księga Rodzaju 2" ma wszystko, czego należałoby wymagać od premiery jubileuszowej: doty­kający kondycji współczesnego człowieka temat, nowoczesną, otwartą formę i materiał na ciekawe role. Reżyser Michał Zadara dodał do tego elektropunkowy dziewczyński duet Mass Kotki, ugarniturowany chór i świet­ne trio aktorskie: Jana Peszka, Barbarę Wysocką i Krzysztofa Boczkowskiego.Ten ostatni (nosi nazwisko autora) prezentuje widzom swój naj­nowszy spektakl, oparty na sztuce przysłanej mu przez pensjonariuszkę szpitala psychia­trycznego Antoninę Wielikanową (Wysocka). Jej bohaterką jest zaś ona sama (nazywana też Żoną Lota) i jej lekarz (Peszek) - Arkadij Iljicz (zwany też Bogiem).Ta para spiera się o (nie)istnienie Boga, o owo "coś jeszcze", co powoduje, że życie człowieka jest czymś ponad codzienne wyjścia do pracy. W ich dia­logach czyste emocje stają do walki z czystym racjonalizmem, kobiecość z męskością, sza­leństwo i odmienność z chłodnymi normami społecznego zachowania, potrzeba pielę­gnowania "żółtych plam" w głowie bohaterki z mokrą ścierką, którą lekarz ściera wszystko co nieracjonalne. Zasługą reżysera i aktorów jest, że traktat Wyrypajewa zyskuje punkową ener­gię i komiksowe poczucie humoru, stając się na koniec podróżą w kosmos ludzkiej psychiki.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji