Artykuły

Kraków. Wiosna w Narodowym Starym Teatrze

W marcu zapraszamy na drugą premierę cyklu nawiązującego do dwudziestolecia międzywojennego - po profetycznym "Guybalu Wahazarze" Witkacego (w reż. Pawła Świątka) - będzie to napisana specjalnie dla Starego Teatru sztuka Jolanty Janiczak przywołująca głośny proces Gorgonowej (reż. Wiktor Rubin).

Poza tym w kwietniu na naszych scenach - m.in. "Król Lear" Jana Klaty, "Geniusz w golfie" Weroniki Szczawińskiej, "Akropolis" Łukasza Twarkowskiego i "Woyzeck Mariusza" Grzegorzka.

Sprawa Gorgonowej

Morderstwo, popełnione w nocy z 30 na 31 XI11931 roku w willi architekta Henryka Zaremby w Brzuchowicach pod Lwowem na jego 17-letniej córce, było najgłośniejszą sprawą kryminalną międzywojnia, pierwszym medialnym widowiskiem sądowym. O zbrodnię i pośmiertną deflorację dziewczyny oskarżono Ritę Gorgonową, kochankę Zaremby, na którą wskazywało wiele poszlak, jednak zabrakło stuprocentowego dowodu. Rita G. nigdy nie przyznała się do winy. Sprawa Gorgonowej już ponad 80 lat nie daje o sobie zapomnieć, jak niedokończony kryminał każe dopisywać różne zakończenia. Dla twórców przedstawienia kryminalna zagadka to okazja do refleksji nad relacjami: prawda - wiedza, prawda - władza, prawda - wina. Z czego składają się prawdy do odkrycia, do których zmierza każdy rasowy kryminał? ,

Spektakle: 28, 29, 31. 03. 2015//1,2,8, 9. 04. 2015

Geniusz w golfie

Konrada Swmarskiego, tytułowego geniusza, twórcy przywołują w ten sposób: "Podobno kiedyś istniał człowiek, który był dla wszystkich wspólny. Ktoś, kto nosił czarny golf, mieszkał pod numerem czterdzieści i cztery i miał charakterystyczne, wibrujące R". I zapraszają na niezwykłe spotkanie z legendą Starego Teatru. "Oglądanie Geniusza w golfie jest jak lektura dobrego eseju. Wnikliwość idzie tu w parze z lekkością stylu i wyrafinowaniem formy. Fakty ironicznie mieszają się z fantazją i anegdotą, tryb przypuszczający pozostawia wolność myślenia. Ktoś nazwał ten spektakl antybiografią - może dlatego, że więcej niż o bohaterze mówi o tych, którzy go potrzebują" - analizował Witold Mrozek w "Gazecie Wyborczej". Spektakle: 8, 9,10. 04. 2015

Król Lear

Hiperrealistyczna scenografia w połączeniu z techniką cyfrową przenosi widza w realia Watykanu. Lear (Jerzy Grałek) magnetyzuje publiczność, spektakl trzeba zobaczyć dla tej zagranej z żelazną dyscypliną roli. Ale nie tylko: "Król Lear w interpretacji Klaty olśniewa dzięki monumentalnej scenografii oraz kostiumom Justyny Łagowskiej, pochłania i uwodzi za sprawą muzyki Jamesa Leylanda Kirby'ego, zachwyca dowcipną i precyzyjną choreografią Maćko Prusaka" - pisał Michał Centkowski w dwutygodniku.com. Spektakle:11,12,14.04.2015

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji