Gdańsk. Spektakle Fabre'a, Verhelsta i Percevala wkrótce
Marzec w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zapowiada się niezwykle intensywnie. W programie spektakle teatrów flamandzkich i rodzimych scen teatralnych, koncerty artystów polskich i zagranicznych, a także pokazy filmów, spotkania z artystami i konferencje naukowe.
Już w najbliższą niedzielę, 8 marca, odbędzie się Koncert na Dzień Kobiet w wykonaniu dwóch wybitnych artystek polskiej sceny muzycznej, Gaby Kulki i Julii Marcell, które nie tylko zaprezentują swoje własne utwory, ale również wykonają materiał specjalnie przygotowany na te okazję.
Przed nami również kolejna odsłona organizowanego przez GTS cyklu Teatry Europy, w ramach którego odbędzie się Tydzień Flamandzki, którego różnorodne wydarzenia, dzięki ambicjom strony flamandzkiej, wyszły szeroko poza mury naszego teatru i objęły również inne instytucje oraz przestrzenia Gdańska.
Teatry Europy objęte są Patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W ramach cyklu Teatry Polskie zobaczymy natomiast wyjątkowy tryptyk Teatru STU w Krakowie pt. "Wędrowanie według Stanisława Wyspiańskiego. Wesele. Wędrowanie. Akropolis" w opracowaniu i reżyserii Krzysztofa Jasińskiego.
***
DRUGS KEPT ME ALIVE
tekst i reż.: Jan Fabre,
występuje: Antony Rizzi, Troubleyn/Jan Fabre
15 marca, godz. 18.00
Jan Fabre, znany z wizjonerskich, plastycznych, realizowanych z dużym rozmachem przedstawień tym razem operuje bardziej intymną formą. Antony Rizzi w przejmującym monodramie autorstwa Fabre'a otwarcie mówi o uzależnieniu od narkotyków. Reżyser aranżuje sytuację spotkania aktora z widzem, przyjacielskiego zwierzenia, w którym tragedia miesza się z komizmem. Przyjmuje poetycką konwencję, unika dosłowności i brutalności, dzięki czemu performer może nabrać dystansu do opowieści, utrzymując przy tym intensywny kontakt z widzem. Opowiada o swoim doświadczeniu z narkotykami, życiu z wirusem HIV, seksie, który dawał mu poczucie władzy i kontroli. Nie jest to jednak opowieść o upadku i krzywdzie, ale eksperymencie, który miał na celu przekroczenie granic rzeczywistości.
BILETY:
Strefa A: 50/35 zł
Strefa B: 45/30 zł
Strefa C: 35/20 zł
Strefa D: 15 zł
--
AFRICA
tekst i reż.: Peter Verhelst
występuje: Oscar van Rompay; NTGent
16 marca, godz. 19.00
Reżyseria, tekst: Peter Verhelst
Występuje: Oscar van Rompay
Muzyka: Kreng
"Africa", to monolog napisany przez Petera Verhelsta dla Oscara Van Rompay. Nie jest to opowieść o prawdziwej Afryce, lecz o miejscu wyśnionym, do którego się dąży. To niezrozumiała przestrzeń pełna egzotyki, muzyki, seksu i przemocy, a także naturalnego piękna, kolorów i zapachów. Spektakl o pragnieniu białego człowieka, aby stopić się z Afryką.
Oscar Van Rompay, aktor teatru NTGent, jedno życie wiedzie w Belgii, a drugie w Kenii. Pół roku mieszka w Europie, a drugą połowę spędza w Afryce, gdzie prowadzi komercyjną uprawę drzew. Jako aktor, był odtwórcą roli muzułmańskiego terrorysty, analityka finansowego, dziecka, rolnika oraz mordercy. W autobiograficznym monologu "Africa" wciela się jednak w najtrudniejszą, jak do tej pory, rolę: siebie samego.
BILETY:
Strefa A: 50/35 zł
Strefa B: 45/30 zł
Strefa C: 35/20 zł
Strefa D: 15 zł
--
FRONT (na zdjęciu)
reż. Luk Perceval, NTGent i Thalia Theater Hamburg
20 i 21 marca, godz. 19.00
Spektakl jednego z najwybitniejszych twórców współczesnego teatru, Luka Percevala. Po ponad 100 latach od wybuchu wojny w 1914 roku, reżyser przenosi nas w miejsce Żelaznego Frontu dokładnie w momencie, gdy wszystko się zaczęło. Rzeka Ypres w czasie I wojny światowej wyznaczała granicę dwóch frontów: niemieckiego oraz alianckiego. W siłach alianckich służyło wielu flamandzkich, francuskich oraz brytyjskich żołnierzy. FRONT przedstawia nieocenzurowaną prawdę o życiu żołnierzy w okopach oraz to, jakim piętnem te wstrząsające wydarzenia odbiły się na ich życiu.
Scenariusz przedstawienia oparty jest na słynnej powieści Ericha Marii Remarque'a "Na Zachodzie bez zmian" z 1929 roku. Źródłem powieści były osobiste doświadczenia pisarza na wojennym froncie.
Scenariusz został oparty także o pamiętniki wojenne francuskiego żołnierza Henriego Barbusse'a, opublikowane w 1916 roku jako powieść pt. "Le Feu" ("Ogień").
Perceval nazywa swą sztukę polifonią - jej polifoniczna natura z jednej strony wiąże się z faktem, że aktorzy mówią w czterech językach: holenderskim, angielskim, francuskim i niemieckim. Z drugiej strony, jego inscenizacja jest rodzajem werbalnego koncertu, lamentu wojennego, który podnosi się, to znów opada. ... Perceval dołożył wszelkich starań, aby dopasować dźwięki i obrazy do scenariusza. Jednak spektakl oddziałuje najsilniej, gdy w pełni koncentruje się na słowach. (Der Spiegel)
"Front" wstrząsa widzem głęboko i bezlitośnie. (De Groene Amsterdammer)
BILETY:
Strefa A: 120/90 zł
Strefa B: 80/60 zł
Strefa C: 50/35 zł
Strefa D: 30 zł
--
Sztuka południowych Niderlandów, Gdańsk i Rzeczpospolita
konferencja
NCK, Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35
21 marca, godz. 9:00 - 17:00
Organizatorzy: Gdański Teatr Szekspirowski, Uniwersytet Gdański
Współpraca: Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Theatrum Gedanense
Opieka merytoryczna: prof. Jacek Tylicki
W spotkaniu uczestniczyć będzie szereg znanych badaczy z uniwersytetów i muzeów belgijskich oraz polskich. Poruszane zagadnienia obejmują, między innymi: promieniowanie kultury artystycznej Brugii w XV i na początku XVI wieku, kulturę wizualną szesnastowiecznej Antwerpii, oraz różne aspekty sztuki flamandzkiej XVII stulecia, w tym rzeźbę barokową. Przedmiotem rozważań będą także opinie występujące w polskiej historiografii sztuki na temat silnych wpływów niderlandzkich w kulturze nowożytnego Gdańska.
Gdańsk był kluczowym ogniwem w procesie wymiany intelektualnej i artystycznej (w tym transmisji wzorców formalnych i ikonograficznych) pomiędzy Rzeczpospolitą a Niderlandami; odgrywał także rolę wiodącego centrum transakcji finansowych pomiędzy obydwoma krajami. Celem konferencji jest rzucenie nowego światła na rozpowszechnianie zjawisk artystycznych zrodzonych w południowych Niderlandach w tej części Europy, zarówno poprzez migrację mistrzów, jak i przemieszczanie się dzieł.
Oficjalnymi językami konferencji są polski i angielski.
Wstęp wolny.
***
"Wędrowanie wg Stanisława Wyspiańskiego. Wesele. Wyzwolenie. Akropolis"
oprac. i reż. Krzysztof Jasiński, TEATR STU w Krakowie
24 marca, godz. 19.00
"Wędrowanie wg Stanisława Wyspiańskiego" to jubileuszowy projekt Teatru STU z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce, 50-lecia Teatru STU i 25-lecia Wolności pod patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego i Związku Miast Polskich.
Na efektowne widowisko z muzyką na żywo w wykonaniu wirtuozów gitary, składają się wspaniałe kostiumy i efekty świetlne, a przede wszystkim najwyższej próby aktorstwo.
W historii teatru polskiego nie wystawiono nigdy dotąd "Wesela", "Wyzwolenia", "Akropolis" jako całościowego przedsięwzięcia. Ze względu na połączenie dramatów w jeden spektakl, zostały z nich wydobyte ich esencjalne wątki, podporządkowane tematowi nadrzędnemu: wtajemniczeniu w los Polski. Czy możliwe jest przełamanie koła chocholego losu poprzez jednostkowe wyzwolenie i samoświadomość prowadzące ku ogólnonarodowemu przebudzeniu? Czy, jak wyobrażali to sobie romantycy - zadaniu temu może sprostać tylko wybrana jednostka, czy może to nasz wspólny obowiązek?
BILETY:
Strefa A: 90/70 zł
Strefa B: 65/50 zł
Strefa C: 40/25 zł
Strefa D: 15 zł