Artykuły

Wieczory autorskie i jednoaktówki Yeatsa

Premiera "Upadku Cuchulaina" - trzech jednoaktówek Wil­liama Butlera Yeatsa - zainau­guruje festiwal Świat Literacki. To już trzecia edycja imprezy. Pierwszy (1993 r.) poświęcony był literaturze irlandzkiej, drugi środkowoeuropejskiej. Tego­roczny zdominowały literatury rosyjska i niemiecka. Irlandczyk

Yeats jest swoistym zwieńcze­niem pierwszego festiwalu.

Podczas imprezy odbędą się dyskusje, spotkania, wieczory autorskie. Gościć będziemy m.in. Gienadija Ajgi, Wiaczesła­wa Pjecucha, Eugeniusza Popo­wa z Rosji. Swoje wieczory au­torskie przedstawią Andreas Neumeister, Alissa Walser, Ulrich Woelk z Niemiec. Lite­raturę polską reprezentować bę­dą Marzanna Kielar, Andrzej Stasiuk i Piotr Matywiecki. Egon Bondy (Zbynek Fiser), urodzony w Czechosłowacji po­eta, prozaik i filozof przedstawi swoją najnowszą książkę "Noga Świętego Patryka". Eli Barbur z Izraela będzie promowała książkę "Grupy na wolnym powie­trzu". W poniedziałek w sali wystawowej Rosyjskiego

Ośrodka Nauki i Kultury zosta­nie otwarta ekspozycja nowych książek i czasopism literackich z Niemiec, Rosji i Polski. Festi­wal zakończy 29 kwietnia spek­takl "Żółty Anioł" oparty na utworach Aleksandra Wertyńskiego, prezentowany w dużej sali kinowej RONiK przy ul. Fo­ksal 10. Pełen program imprez festiwalu Świat Literacki bę­dziemy prezentowali w rubryce "W skrócie".

Yeats na początek

"Upadek Cuchulaina" jest pierwszą inscenizacją trzech jednoaktówek Yeatsa.

- "Przy źródle jastrzębia", "Na wybrzeżu Bailego", "Śmierć Cuchulaina" to utwory pisane w różnych latach. We wszystkich trzech jednak kon­sekwentnie prowadzony jest wątek Cuchulaina - mówi re­żyser Paweł Wodziński. - Bo­hatera można nazwać modelem człowieka - współczesnym Everymanem. Cuchulain jest herosem legend irlandzkich, który przez los, fatum został zmuszony do zabicia syna.

- Wybrałem te jednoaktówki, ponieważ teatr poszukuje obe­cnie rejonów, w których jeszcze nie był, a Yeats jest właśnie ta­kim obszarem. Jest poza tym bar­dzo ekspresyjny - powiedział nam Paweł Wodziński. - Dra­maturgia tego autora budzi sko­jarzenia z tragedią antyczną i ja­pońskim teatrem No. Kiedy twórcy teatru nie wiedzą co wy­stawiać, jak dotrzeć do widza, powinni sięgać po opowieści archetypiczne - twierdzi reżyser "Upadku Cuchulaina".

Paweł Wodziński jest absol­wentem wydziału reżyserii warszawskiej PWST (1993). Reżyserował w Dramatycz­nym - "Letników" i "Woyzecka". W Częstochowie przy­gotował "Horsztyńskiego" Ju­liusza Słowackiego. Wodziń­ski jest również autorem sce­nografii do spektaklu "Upadek Cuchulaina". Muzykę skom­ponował Marcin Błażewicz. W rolach głównych - Młodzień­ca i Cuchulaina - występuje Dariusz Biskupski, w pozosta­łych: Anna Nehrebecka (Aoife), Hanna Stankówna (Straż­niczka źródła), Andrzej Balce-rzak (Starzec), Piotr Brzeziń­ski (Ślepiec), Mieczysław Kalenik (Głupiec), Eugeniusz Ka­miński (Conchubar), Dariusz Kurzelewski (Młodzieniec, syn Cuchulaina), Bogdan Po­tocki, Adam Biedrzycki, Ro­bert Czebotar (Królowie). Pre­miera dzisiaj o godz. 19 na Scenie Kameralnej Teatru Pol­skiego (ul. Foksal 16).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji