Artykuły

Zadara zmienia układ krążenia...

Pracując nad "Wielkim Gatsbym Michał Zadara pisał dziennik. Jego fragmenty mogą rozjaśnić intencje reżysera.

9 stycznia 2011 r.

"Pieniądze są powietrzem, którym oddycha Daisy (...). Dla Gatsby`ego pieniądze są celem, środkiem, tematem i językiem, którym wyraża całego siebie - swoją miłość, szczę­ście, swoją tożsamość. O tym jest "Wielki Gatsby" - o krążeniu miłości i pieniędzy w jednym obiegu".

16 stycznia 2011 r.

"Powieść Fitzgeralda sugeruje, że to, co uchodzi w Ameryce za klasę wyższą, jest w istocie na lewych interesach opartą imitacją europej­skiej arystokracji - stąd np. udawa­ne studia Gatsby`ego na Oxfordzie. Brzmi znajomo?"

21 lutego 2011 r.

"Meyer Wolfsheim to jedna z bardziej antysemicko skrojonych

postaci w literaturze amerykańskiej(...) Wolfsheim reprezentuje przestępczość, oszustwo i nieuczci­wość (...). Chyba jest jasne, że nie chce mi się tego schematu dupli­kować w adaptacji (...). Jedynym wyjściem jest zrobienie z niego Niemca.

6 marca 2011 r.

"Sceny z domu Buchananów będą grane w foyer teatru i przeno­szone na żywo na dwa ekrany po obu stronach sceny (...). Czy trans­misja na żywo należy do porządku filmu, czy do porządku teatru? (...). Film mumifikuje i chroni jakąś część rzeczywistości (...). Obraz teatralny rozpada się przed oczami widzów (...). Gatsby chciałby, by rzeczywistość miała funkcję prze­wijania do tyłu. Film taką funkcję ma, teatr nie. Projekcja na żywo takiej funkcji nie ma (...) - jest więc teatrem, nie kinem (...), jest dzisiej­szą formą teatru cieni.

10 kwietnia 2011 r.

"Co doprowadziło do zderzenia się światów Gatsbyego i Daisy? Wojna i prohibicja (...). Gatsby mógł dzięki wojnie uzyskać edukację, znajomości i prestiż. Po powrocie do domu zastał prohibicję, czyli układ prawny, który sprzyjał tym, co nie bali się działać na granicy, lub wręcz poza granicą - prawa (...) I z tego zderzenia - nowobogackich i starobogackich - rodzi się dramat".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji