Rzeszów. "Dziady" Rychcika laureatem 53. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych
Najlepszym spektaklem 53. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - I Festiwalu Nowego Teatru okazały się - zdaniem jury - "Dziady" Adama Mickiewicza w reż. Radosława Rychcika. Laureatami festiwalu zostali też Barbara Wysocka i Michał Zadara oraz Łukasz Twarkowski.
Jak poinformowała PAP sekretarz jury Martyna Kasprzak, komisja konkursowa nagrodziła spektakl "Dziady" (na zdjęciu) "za odwagę w odczytaniu tekstu romantycznego poza kluczem martyrologicznym i otwarcie na nowe konteksty".
Sześcioosobowe jury złożone ze studentów i doktorantów uczelni artystycznych i kierunków uniwersyteckich związanych z teatrem po obejrzeniu 10 konkursowych przedstawień przyznało aktorce Barbarze Wysockiej i reżyserowi Michałowi Zadarze Nagrodę dla Osobowości Artystycznych w spektaklu "Chopin bez fortepianu". Artyści "za przeprowadzenie radykalnie twórczego dialogu z narodowymi mitami oraz wywrotową reinterpretację twórczości Fryderyka Chopina" otrzymali statuetkę i 10˙tys. zł. ˙ Nagrodę Specjalną dla Młodego Artysty, w wysokości 4,5 tys. zł, za "podjęcie próby odnalezienia innowacyjnego, audiowizualnego języka teatralnego" otrzymał reżyser przedstawienia "Akropolis" według Stanisława Wyspiańskiego - Łukasz Twarkowski.
Jury przyznało także dwa wyróżnienia: dla spektaklu "W samo południe" w reżyserii Wojciecha Ziemilskiego i za kreację aktorską dla Ireny Jun za rolę Meter w spektaklu "Utwór o Matce i Ojczyźnie". ˙ 53. Rzeszowskie Spotkania Teatralne, które w tym roku zmieniły formułę na Festiwal Nowego Teatru odbyły się w dniach 15-21 listopada. Jedną z nowości Spotkań były zmagania konkursowe prezentowanych spektakli. Kolejną nowością tegorocznej odsłony Spotkań była prezentacja spektakli festiwalowych nie tylko na deskach Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, gospodarza imprezy, ale też w Sali Industrialnej Hotelu Rzeszów.
Dyrektor rzeszowskiego teatru Jan Nowara powiedział PAP, że nowa formuła Spotkań to zaproszenie, szczególnie dla młodych ludzi, którzy żyją w internecie, komunikują się z innymi poprzez internet, a teatru się boją, uznając go za przeżytek, coś niezrozumiałego.
- Coraz bardziej nasza rzeczywistość staje się mediosferą. Ludzie, zwłaszcza młodzi, komunikują się ze sobą przez internet, a kto nie loguje się w sieci nie wie czym żyje świat. Jesteśmy w tej sieci klientami, ale i towarem, a w teatrze człowiek jest człowiekiem. Stąd też pojawiła się idea, by nowe media wprowadzić do teatru i zamienić je w coś dobrego - mówił Nowara.
W czasie siedmiu festiwalowych dni zaprezentowano 10 przedstawień z Krakowa, Warszawy, Poznania, Wrocławia, Szczecina, Wałbrzycha i Rzeszowa. Zdaniem Nowary są to najciekawsze realizacje teatralne w Polsce, które wyreżyserowała czołówka reżyserów młodego pokolenia, m.in. Jakub Falkowski, Weronika Szczawińska, Radosław Rychcik, Michał Zadara, Markus Oehrn.
W programie Spotkań znalazły się np. remiksy, spektakl-koncert, wideoteatr, performance. Festiwalowa publiczność mogła obejrzeć, obok nagrodzonych przez jurorów przedstawień, aż trzy spektakle Komuny Warszawa: "Paradise Now? Re//mix Living Theatre", w zbiorowej reżyserii; "Bohaterowie przyszłości", reż. Markus hrn i "Teren badań: Jeżycjada", reż. Weronika Szczawińska. Ten ostatni spektakl został przygotowany wraz z Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.
Widzowie obejrzeli też spektakl inaugurujący festiwal "Stara kobieta wysiaduje" Tadeusza Różewicza w wykonaniu Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, w reżyserii Jakuba Falkowskiego oraz przedstawienie "Umwuka" w reżyserii Jana Naturskiego według "Dziś narysujemy śmierć" Wojciecha Tochmana, w wykonaniu artystów Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu. ˙ Pokazom konkursowym towarzyszyły różne działania artystyczne m.in. czytania performatywne nowych sztuk, spotkania z twórcami.
Nowa formuła Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - Festiwal Nowego Teatru zastąpiła dotychczasowy Festiwal Scenografów i Kostiumografów RST VizuArt, który odbywał się przez ostatnie dwa lata. Pomysłodawcą poprzedniej formuły był ówczesny dyrektor rzeszowskiego teatru Remigiusz Caban.
***
Werdykt Jury 53. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - Festiwal Nowego Teatru
Rzeszów 15-21 listopada 2014
Jury pierwszego Festiwalu Nowego Teatru w składzie:
Sandra Szwarc - przewodnicząca jury
Anna Kolak,
Alicja Müller,
Ewa Uniejewska,
Jakub Papuczys
oraz Martyna Kasprzak - sekretarz jury
po zobaczeniu w dniach 15-21 listopada 2014 dziesięciu konkursowych spektakli: "Paradise Now?" RE//MIX Living Theatre Komuny// Warszawa w reżyserii zbiorowej, "Stara kobieta wysiaduje" Tadeusza Różewicza z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reżyserii Jakuba Falkowskiego, "Teren Badań: Jeżycjada" Komuny//Warszawa i Centrum Kultury Zamek w Poznaniu w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, "Dziady" Adama Mickiewicza z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu w reżyserii Radosława Rychcika, "Bohaterowie przyszłości" Komuny// Warszawa i Krakowskich Reminiscencji Teatralnych w reżyserii Markusa Öhrna, "W samo południe" z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu w reżyserii Wojciecha Ziemilskiego, "Chopin bez fortepianu" Centrali w reżyserii Michała Zadary, "Umwuka" wg "Dzisiaj narysujemy śmierć" Wojciecha Tochmana z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu w reżyserii Jana Naturskiego, "Utwór o Matce i Ojczyźnie" Bożeny Keff z Teatru Współczesnego w Szczecinie w reżyserii Marcina Libera i "Akropolis" wg Stanisława Wyspiańskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w reżyserii Łukasza Twarkowskiego, postanowiło przyznać następujące nagrody:
wyróżnienie w wysokości 2500 zł twórcom spektaklu "W samo południe" w reżyserii Wojciecha Ziemilskiego za twórcze wychodzenie poza granice teatru;
wyróżnienie w wysokości 2500 zł Irenie Jun za rolę Meter w spektaklu "Utwór o Matce i Ojczyźnie" i mistrzowskie połączenie odmiennych sposobów ekspresji aktorskiej;
Nagrodę Specjalną dla Młodego Artysty w wysokości 4500 zł, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Rzeszowa Tadeusza Ferenca, Łukaszowi Twarkowskiemu za podjęcie próby odnalezienia innowacyjnego, audiowizualnego języka teatralnego w spektaklu "Akropolis";
Nagrodę dla Osobowości Artystycznej w postaci statuetki oraz 10000 zł Barbarze Wysockiej i Michałowi Zadarze za przeprowadzenie radykalnie twórczego dialogu z narodowymi mitami oraz wywrotową reinterpretację twórczości Fryderyka Chopina w spektaklu "Chopin bez fortepianu";
Nagrodę za Najlepszy Spektakl w postaci statuetki twórcom "Dziadów" z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu w reżyserii Radosława Rychcika za odwagę w odczytaniu tekstu romantycznego poza kluczem martyrologicznym i otwarcie na nowe konteksty.