Siakuntala
Europocentryzm także i w zakresie kultury, a konkretnie w tym przypadku - teatru, jest ostatnio poddawany daleko idącym korekturom. W krąg tradycji współczesnej sztuki, współczesnego teatru zostają włączone zjawiska, które powstawały w obrębie cywilizacji innych niż śródziemnomorska, dzieła, które są wytworem kultur dalekich i przez wieki całe dla nas egzotycznych. Takim właśnie utworem jest poetycki dramat "Siakuntala". Powstał on na terenie dzisiejszych Indii, przed wielu wiekami. Jego autor, Kalidasa, uznany za największego poetę sanskrytu, żył najprawdopodobniej w V wieku n.e. Zdobył sobie wielką sławę jako twórca dramatów poetyckich, a także poematów i epopei.
"Dramat o Siakuntali odzyskanej za pomocą pierścienia" - tak brzmi pełny tytuł dzieła Kalidasy - jest baśniową przypowieścią sceniczną o miłości wiernej i oddanej, która, aby mogła się spełnić, musiała pokonać wiele przeszkód i przeciwieństw, czarów bóstw i złych mocy. Wątek fabularny ,,Siakuntali" jest więc odwiecznym wątkiem literackim. Oryginalność i wielkość dramatu Kalidasy polega na sposobie rozwinięcia tego wątku, na ukazaniu przeżyć ludzi w ten sposób, że wciąż odczuwa się siłę ich cierpień, wielkość miłości i szczęście spełnienia.
"Siakuntalę" wprowadziła na polskie sceny Krystyna Skuszanka, wystawiając ją w 1950 r. w teatrze w Opolu.