Artykuły

Fredro raz jeszcze

Niemal co roku wprowadza teatr gnieźnieński na sce­nę jedną ze sztuk swego patrona. Fredrowskich premier w sumie było tu już dwadzieścia. Tą dwudziestą właśnie jest nie grane tutaj od 1950 roku "Dożywocie". Nie ma chyba sensu za­stanawiać się nad wszystkimi wa­lorami tej komedii. Są one po prostu bezsporne. Historia groteskowa skąpca-lichwiarza przeja­wiającego matczyną wręcz tros­kliwość o zdrowie młodego człowieka, którego dożywocie posiada, znajduje się od lat w że­laznym repertuarze naszych teat­rów. Co można jednak powie­dzieć o samym spektaklu?

"Dożywocie" jest pierwszą premierą nowego dyrektora i kie­rownika artystycznego tego teat­ru - Henryka Olszewskiego. Scena gnieźnieńska bezsprzecznie zyskała w jego osobie, tak bar­dzo potrzebnego jej wybitnego i doświadczonego aktora, który dał się już poznać w ciągu wie­loletniej pracy w Poznaniu, przede wszystkim jako wykonawca ról komediowych. Olszewski ja­ko aktor góruje jednak wyraźnie nad Olszewskim reżyserem. Spektakl można by określić jako tra­dycyjny, a nawet nieco przyciężki, ale nie pozbawiony za to kilku ciekawych aktorsko ról. Naj­większym jego atutem jest właś­nie rola Łatki w wykonaniu Ol­szewskiego. Stworzył on z niej komediowo pojęte studium sknerstwa i lizusostwa, niepotrzebnie może tylko grawitujące w stronę psychologicznego dramatyzmu. Ale z całą pewnością jest to i tak świetna rola, bardzo plastyczna, zabawna, dojrzała aktorsko. Na dobro spektaklu świadczą tu jeszcze dwie dalsze role: lekko, z dystansem zagrana przez Sta­nisława Elsnera postać młodego birbanta Leona oraz groteskowo pojęta rola drugiego lichwiarza - Twardosza w interpretacji Jó­zefa Chrobaka, jednego z fila­rów tego zespołu.

Na tym kończą się jednak zdecydowane pozytywy. Pozostali wykonawcy znacznie mniej wnieśli do tego spektaklu, prezentu­jąc w niektórych przypadkach poważne braki aktorskie, bezlitoś­nie demaskowane tu przez trud­ny scenicznie wiersz Fredry. No­wego dyrektora teatru czeka więc obecnie ciężka praca nad poprawą stanu aktorskiego zespołu.

Do pozytywnych wniosków, skłania natomiast tradycyjnie już niezła w tym teatrze oprawa plastyczna oraz muzyczna spekta­klu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji