Artykuły

Poznań. Spektakle cyklu "Stary Browar / Nowy Taniec" w Tel Awiwie

Solowe spektakle Agaty Maszkiewicz, Anny Nowickiej i Janusza Orlika - tancerzy związanych z cyklem Stary Browar / Nowy Taniec zostaną zaprezentowane 23 i 24 października na Tmuna Festival 2014 w Tel Awiwie, w ramach projektu Polsko-Izraelska Platforma Tańca.

Tancerzy wyjeżdżają do Izraela na zaproszenie Instytutu Polskiego w Tel Awiwie oraz kuratora Tmuna Festival 2014 Yaira Vardiego,

Spektakle w ramach Tmuna Festival 2014 odbywają się jako inauguracja projektu Polsko-Izraelska Platforma Tańca, który narodził się jako wyraz pragnienia regularnej wymiany idei i doświadczeń dotyczących aktualnego stanu i rozwoju współczesnej sceny tanecznej w Polsce i Izraelu.

Trzech inicjujących projekt partnerów - Instytutu Kultury Polskiej w Tel Awiwie, Art Stations Foundation / Stary Browar Nowy Taniec z Poznania i Teatr Tmuna w Tel Awiwie - pragnie tym samym stworzyć przestrzeń spotkania obu środowisk; spotkania, którego głównym celem jest wypracowanie formuły projektu prowadzącej do rozpisanej długofalowo wymiany idei i doświadczeń możliwej do realizacji na różnych poziomach - praktycznym, teoretycznym, kulturowym, politycznym, osobistym, narodowym, emocjonalnym. Wierzymy, że nawiązany dialog pozwoli na wspólne opracowanie różnych metod pracy, myślenia o i prezentowania współczesnej choreografii.

W ramach inaugurującego platformę spotkania podczas Tmuna Festival 2014 (spotkania, na które złożą się prezentacje spektakli, ale także wprowadzające w aktualny kontekst polskiej i izraelskiej sceny spotkania i dyskusje panelowe) będziemy szukać mocnych podstaw do wspólnej (mamy nadzieję corocznej) pracy wierząc, że jej forma powinna kształtować się zarówno w drodze formalnej, jak i nieformalnej wymiany doświadczeń i pomysłów oraz obustronnego spotkania artystów i teoretyków/kuratorów. Pragniemy stworzyć miejsce do inspirujących spotkań i, zamiast wtłaczać artystów polskich i izraelskich w zawczasu określone i narzucone im formaty współpracy, zainicjować dialog zapraszający wszystkich partnerów projektu i choreografów do dyskutowania i kreowania nowych formatów i przestrzeni, w których takie kolaboracje mogą zdarzać się w sposób naturalny i organiczny.

Inauguracja projektu w ramach Tmuna Festival 2014 to doskonały czas i przestrzeń dla pogłębionej refleksji i dyskusji na temat dalszego kształtu podejmowanych działań i, mamy nadzieję, pierwszy krok do długoterminowej współpracy między polskimi i izraelskim środowiskiem współczesnego tańca.

***

W programie:

23.10, godz. 20.30

"Polska"

pomysł, choreografia, wykonanie Agata Maszkiewicz

wideo, dźwięk, światło Vincent Tirmarche

muzyka Miles Davis, The Rolling Stones, Zespół z Gąbina / Piotr Figurski / Piotr Kłyś

produkcja VierHochDrei / Lisa Schmidt

koprodukcja Workspace Brussels, imagetanz / brut Wien and Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

ze wsparciem Kulturabteilung

Agata Maszkiewicz choreografka, performerka i tancerka. Tworzy taneczno-teatralne spektakle zawierające elementy sztuki performance, wideo, instalacji oraz specjalnie pisanych tekstów, w których choreografia stanowi jednak zawsze podstawowe narzędzie dramaturgiczne. Jej głównym zainteresowaniem są socjologiczne obserwacje, które przenosi na scenę w jednocześnie humorystyczny i poetycki sposób. Z tego też powodu austriacki krytyk Helmut Ploebst nazwał ją socjo-krytycznym choreografem

--

23.10, godz. 20.30

"truth is just a plain picture. said bob."

koncept, choreografia i wykonanie Anna Nowicka

opieka artystyczna Peter Pleyer

muzyka Tian Rotteveel

realizacja techniczna Łukasz Kędzierski

oprawa graficzna Filip Gruber Bojovic

strona wizualna Carito Maldonado, Juliane Brösemann

produkcja Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

przy wsparciu Hochschulübergreifenden Zentrums Tanz Berlin (HZT)

Anna Nowicka jest absolwentką eksperymentalnej szkoły tańca SEAD w Salzburgu, Ernst-Busch/HZT w Berlinie oraz wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej artystyczne poszukiwania skupiają się na relacji pomiędzy śniącym ciałem a ciałem tańczącym, a zwłaszcza na zagadnieniach choreografii wyobrażonego. W ramach swojej praktyki zgłębia wielorakie perspektywy patrzenia oraz możliwości wykorzystania różnych punktów widzenia jako narzędzi do odkrywania i ujawniania wszelkich możliwych, z pozoru oku niedostępnych, obrazów. Choreografowanie postrzega jako nieustanne badanie związku i napięcia między procesem twórczym a jego rezultatem (rozumianym także jako poszukiwań produkt uboczny). Droga twórcza Ani rozpoczęła się od spotkania z Anną Godowską oraz wieloletniej współpracy ze słoweńską choreografką Malą Kline. Jej indywidualna praktyka choreograficzna od 2010 roku (udziału w Solo Projekcie) związana jest z Art Stations Foundation w Poznaniu. Anna jest laureatką wielu nagród i stypendiów, jej spektakl "fire is raging in your hair" wygrał festiwal 100 GRAD w HAU w Berlinie (2012), a solo: "truth is just a plain picture. said bob." znalazło się w programie Polskiej Platformy Tańca 2012. Obecnie Anna studiuje w The School of Images pod kierunkiem dr Catherine Shainberg i dzieli swoje życie między Berlin a Polskę.

***

24.10, godz. 20.30

"Insight"

pomysł i ruch Janusz Orlik / Joanna Leśnierowska

wykonanie Janusz Orlik

dramaturgia i reżyseria światła Joanna Leśnierowska

remix dźwięku Janusz Orlik

scenografia Marta Wyszyńska

realizacja techniczna Łukasz Kędzierski

oprawa wizualna Michał Łuczak

produkcja Art Stations Foundation

"Insight" poszukuje fizycznej i wizualnej reprezentacji dla emocjonalnych stanów wyalienowania z otaczającej nas rzeczywistości. Umieszczając bohatera w jednocześnie realnej i metaforycznej przestrzeni sceny gęstej od mikro gestów, cieni i głosów, spektakl zderza ze sobą świat zewnętrzny i wewnętrzny oferując nam wgląd w niejednoznaczne, często wszystkim nam bliskie, emocjonalne stany. Przełożone na intensywny język ruchu i obrazu, wciągają nas w pełna napięcia podróż labiryntem ludzkiego ciała dzień po dniu zderzającego się z kakofonią otaczających go bodźców.

"Insight" powstał jako kolejna odsłona trwającego od blisko 10 lat artystycznego dialogu między Januszem Orlikiem a Joanną Leśnierowską i jest trzecim solo Janusza w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec.

Janusz Orlik po ukończeniu warszawskiej szkoły baletowej studiował w Brucknerkonservatorium Linz (Austria), gdzie tańczył w zespole x.IDA. Od 2002 r. jest stałym członkiem Vincent Dance Theatre (Wielka Brytania). Jego własne prace to m.in. "Exérse monobloc" (2004), "a bliźniego swego jak siebie samego" (2006), "Live on stage" (2008), "Święto wiosny" (2011). W 2007 roku wystąpił w spektaklu towarzystwa gimnastycznego "nic". W 2009 roku wziął udział w spektaklu "Happy" Nigela Charnocka, będąc jednocześnie asystentem choreografa. Rok później dołączył do grupy Ugo Dehaesa, Kwaad Bloed (Belgia), występując w spektaklu "Forces". W 2011 roku dołączył do Nigel Charnock + Company (Wielka Brytania) rozpoczynając pracę nad spektaklem "Ten Men". W 2011 roku współpracował przy tworzeniu i wystąpił w "Rekonstrukcji" Joanny Leśnierowskiej. Poza pracą sceniczną Janusz Orlik prowadzi warsztaty taneczne w szkołach tańca oraz innych placówkach edukacyjnych w kraju i za granicą.

--

Joanna Leśnierowska dramaturg, krytyczka, kuratorka tańca i performerka. Od 2004 roku prowadzi program taneczny Stary Browar Nowy Taniec prezentujący najnowsze osiągnięcia współczesnej choreografii oraz intensywnie wspierający rodzimych twórców. Pracuje również jako opiekun artystyczny młodych choreografów oraz jako dramaturg, performer i artystyczny konsultant polskich i międzynarodowych artystów (takich jak Janusz Orlik, Renata Piotrowska, Arkadi Zaides, Minimetal, Lia Haraki, Márta Ladjánszki).

Marta Wyszyńska absolwentka scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Doświadczenie zdobywała już w trakcie studiów angażując się w różnego typu artystyczne przedsięwzięcia. Pracowała jako asystentka scenografa w poznańskich teatrach (m. in. u boku Magdaleny Tesławskiej, Izabeli Stronias, Janusza Sosnowskiego), brała udział w festiwalach oraz pokazach kostiumów, prowadziła warsztaty. Po studiach pracowała jako grafik, obecnie koncentruje się na projektowaniu scenografii. Od października 2012 roku asystentka w Pracowni Scenografii i na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji