Artykuły

Warszawa. Szalone dni dla melomanów

Dwie sławne orkiestry, premiera operowa, na którą czekamy od lat, muzyka dawna i nowa nowa na Warszawskiej Jesieni. Na brak dobrych i ważnych koncertów nie możemy narzekać.

Opera niezmiennie fascynuje wykonawców i słuchaczy. Tej jesieni nie tylko Teatr Wielki - Opera Narodowa ma coś do zaoferowania. Nowy sezon zaczynamy operą barokową i mniej znanym Moniuszką. Dyrektor Filharmonii Narodowej Jacek Kaspszyk zadbał o to, by przypomnieć też jedną z czołowych oper Richarda Straussa. W Teatrze Wielkim przekonamy się, jak brzmi jedyna opera Andrzeja Czajkowskiego, którego droga twórcza zaczęła się w Warszawie. Za sprawą kolejnego sezonu transmisji prosto z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, które obejrzymy w Teatrze Studio i kinie Praha, znów zrobi się bardzo światowo. Kontakt z muzyką współczesną zapewnią festiwale Warszawska Jesień i Kwartesencja. A miłośnicy wielkiej symfoniki będą się mogli rozkoszować koncertami najlepszych - Berlińskich Filharmoników i Chicago Symphony Orchestra.

WRZESIEŃ

"Agrippina"

"Viva il caro Sassone!" - wołali Wenecjanie po prapremierze "Agrippiny" Georga Friedricha Haendla w 1709 r. w Wenecji. W Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich z inicjatywy Stowarzyszenia Dramma per Musica 6 września odbędzie się polskie prawykonanie tego wczesnego arcydzieła Saksończyka. Wspaniała obsada: Anna Radziejewska, Olga Pasiecznik, Artur Stefanowicz, Royal Baroque Ensemble pod kierunkiem Lilianny Stawarz. Reżyseruje Natalia Kozłowska. Bilety: 106 zł.

"Verbum nobile"

Jednoaktowa opera Stanisława Moniuszki, rozpocznie 14 września sezon koncertowy Polskiej Orkiestry Radiowej w Studiu Koncertowym Polskiego Radia. Wystąpią: Dariusz Machej, Leszek Skrla, Marta Boberska, Robert Gierlach oraz Chór Polskiego Radia w Krakowie, całość pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Bilety: 20 zł, www.studionagran.pl.

"Uprowadzenie z seraju" (na zdjęciu)

Warszawska Opera Kameralna wznawia działalność operowego teatru marionetek, który działał w tej instytucji w latach 1981-86. Lalkowa inscenizacja "Uprowadzenia z seraju" Mozarta wyreżyserowana przez Lesława Pieckę ze scenografią i projektami Marleny Skoneczko otworzy nowy sezon na scenie przy al. "Solidarności". Głosu marionetkom użyczą soliści tej sceny. Premiera - 19 września. Bilety: 40-80 zł. Program - www.operakameralna.pl.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (19-27 września)

Program tegorocznej 57. edycji festiwalu poświęcony jest utworom komponowanym na instrumenty dawne i etniczne. W jaki sposób można je połączyć z nowoczesnym językiem muzycznym? Wystąpią razem orkiestra barokowa Artei dei Suonatori i MusikFabrik, zespoły grające na instrumentach chińskich i boliwijskich i na radzieckich syntezatorach.

Pojawi się niezwykły projekt łączący pradawne tradycje wokalne z różnych stron Europy i Azji ("Reka" Yuvala Avitala). Więcej informacji: www.warszawska-jesien.art.pl.

Szalone Dni Muzyki

Przez trzy dni od 26 do 28 września w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej oraz na Placu Teatralnym w specjalnym namiocie odbędzie się 55 koncertów, w których weźmie udział aż tysiąc wykonawców. Festiwal Szalone Dni Muzyki już kolejny sezon popularyzuje muzykę poważną ze znakomitym skutkiem.

Polska wersja organizowana przez Sinfonię Varsovię na licencji francuskich La Folle Journee w Nantes z każdym rokiem pomnaża swoją publiczność. W tegorocznym programie muzyka amerykańska. Bilety: 7-12 zł. www.szalonednimuzyki.pl.

PAŹDZIERNIK

"Gurrelieder"

Filharmonia Narodowa pod dyrekcją Jacka Kaspszyka rozpoczyna sezon artystyczny 2014/2015 od wykonania "Gurrelieder" Arnolda Schönberga, ojca XX-wiecznej awangardy muzycznej. Z uwagi na ogromny aparat wykonawczy i trudności partytury, nieczęsto można usłyszeć tę kantatę na żywo.

Koncerty: 3 i 4 października. Wśród solistów: Andreas Schager, Katarina Dalayman, Agnieszka Rehlis, narrator: Barbara Wysocka. www.filharmonia.pl.

"Makbet"

Teatr Studio rozpoczyna kolejną serię transmisji przedstawień prosto z Metropolitan Opera w Nowym Jorku ("Live in HD") w gwiazdorskich obsadach i realizacjach i w czasie rzeczywistym. Na pierwszy ogień idzie "Makbet" Giuseppe Verdiego z Anną Netrebko, Josephem Calleją i Rene Pape.

Bilety na bezpośrednią transmisję 11 października już wykupiono, ale w sprzedaży są nadal bilety na retransmisję 13 października. Cena: 55, 85, 100 zł. www.teatrstudio.pl.

Chicago Symphony Orchestra

Jedna z najlepszych orkiestr na świecie, zaliczana do amerykańskiej elity Big Five, wystąpi 20 października w Filharmonii Narodowej pod batutą innej legendy Riccardo Mutiego. W programie uwzględniono muzykę polską: zabrzmi "Koncert gotycki" Andrzeja Panufnika, a ponadto feeria orkiestrowa, jaką jest suita "Ognisty ptak" Strawińskiego, oraz III Symfonia Schumanna.

"Kupiec wenecki"

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 24 października odbędzie się polska prapremiera "Kupca weneckiego" Andrzeja Czajkowskiego w reżyserii Keitha Warnera. Andrzej Czajkowski był uwielbianym na Zachodzie polskim pianistą żydowskiego pochodzenia, ocalałym z Holocaustu, który miał uzasadnione ambicje kompozytorskie.

Operze na podstawie komedii Szekspira oddał całe swoje serce, ukończył ją tuż przed śmiercią w 1982 r. To opera z kluczem, w której znalazł się autoportret kompozytora. Światowe prawykonanie odbyło się w ubiegłym roku na festiwalu w Bregenz.

LISTOPAD

Magdalena Kozena

5 listopada w Filharmonii Narodowej wystąpi Magdalena Kozena (mezzosopran) z działającym w Bazylei zespołem instrumentów dawnych La Cetra pod kierunkiem Andrei Marcona. Gwiazda muzyki barokowej, jaką jest Kozena, przedstawi geniusz Claudia Monteverdiego w ariach z jego oper.

Berlińscy Filharmonicy

Pod dyrekcją Simona Rattle'a wystąpią 12 listopada w Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Simona Rattle'a. Zabrzmi "Stabat Mater" Karola Szymanowskiego i IX Symfonia d-moll Beethovena. Wśród solistów: Bernarda Fink (alt).

W tym roku mija 20 lat od nagrania przez Rattle'a płyty z utworami Karola Szymanowskiego, wśród których było także "Stabat Mater" (EMI). Płyta ta przetarła szlak fonograficzny twórczości tego kompozytora na Zachodzie.

Kwartesencja

Od 14 do 16 listopada odbędzie się dziesiąta jubileuszowa edycja festiwalu Kwartesencja. Gospodarz - Royal String Quartet - przedstawi nie tylko klasykę repertuaru kwartetowego (Brahms) i zaprosi znakomitych solistów, jak Katarzyna Budnik-Gałązka czy Marcin Zdunik do wspólnego muzykowania w "Metamorphosen" R. Straussa, lecz także przygotuje coś dla fanów muzyki najnowszej - prawykonania kwartetów smyczkowych Andrzeja Kwiecińskiego i Wojciecha Blecharza.

Gościem festiwalu będzie także Lutosławski Piano Duo. Studio Koncertowe. Szczegóły: www.royalstringquartet.pl.

"1914"

Mija sto lat od wybuchu I wojny światowej, która pochłonęła miliony ofiar, w tym również artystów. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 15 listopada odbędzie się premiera tryptyku baletowego "1914", na który złożą się prace trzech choreografów: Roberta Bondary, Kurta Joossa i Ji ~ego Kyliána.

"Ariadna na Naxos"

Koncertowe wykonanie opery Richarda Straussa i Hugona von Hoffmannstahla (libretto) "Ariadna na Naxos" w Filharmonii Narodowej było od dawna pragnieniem Jacka Kaspszyka, dyrygenta specjalizującego się w późnoromantycznej muzyce przełomu wieków. Wśród solistów: Robert Gierlach, Agnieszka Rehlis, Marta Boberska, Karol Kozłowski oraz (w partii mówionej) - Redbad Klijnstra. Koncerty - 22 i 23 listopada.

Nadja Michael

"Głęboki głos, piękne ciało, temperament. Perfekcyjna wokalnie, doskonała aktorsko" - taką renomą cieszy się Nadja Michael (sopran), wykonawczyni partii dramatycznych w operach modernistycznych. Znana jest warszawskim operomaniakom jako Judyta z "Zamku Sinobrodego" Beli Bartoka w inscenizacji Mariusza Trelińskiego.

26 listopada wystąpi z recitalem w Operze Narodowej. Bilety: 28, 66, 100, 120 zł, www.teatrwielki.pl.

Beth Gibbons i Krzysztof Penderecki

III Symfonia - "Symfonia pieśni żałosnych" - H.M. Góreckiego nie miała jeszcze takiej wykonawczyni - partię solową wykona na tym specjalnym koncercie Beth Gibbons, wokalistka triphopowego brytyjskiego zespołu Portishead. Koncert, który odbędzie się 29 listopada w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, jest dedykowany "trzem wieszczom" polskiej muzyki II połowy XX w. (Górecki, Lutosławski, Penderecki).

Tego samego dnia usłyszymy również prawykonanie skomponowanego na zamówienie Narodowego Instytutu Audiowizualnego utworu Bryce'a Dessnera inspirowanego muzyką Lutosławskiego. Przypomniany zostanie utwór Johna Greenwooda "48 Responses to Polymorphia" oraz dzieło, które było wzorem dla gitarzysty Radiohead - awangardowa "Polymorphia" (1961) Krzysztofa Pendereckiego. Ostatnie bilety: 28, 66 i 100 zł, www.teatrwielki.pl.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji