Artykuły

Warszawa. Sir Norman Foster chce projektować Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wśród pracowni, które złożyły oferty na projektowanie muzeum, jest m.in. - biuro słynnego Normana Fostera oraz autorzy Stadionu Narodowego i budynku Giełdy Papierów Wartościowych. - Postaramy się wyłonić zwycięzcę jak najszybciej, ale jednocześnie chcemy dać komisji przetargowej czas na spokojną pracę - mówi dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej Joanna Mytkowska

W środę upłynął termin na składanie ofert przez pracownie, które były zainteresowane projektowaniem Muzeum Sztuki Nowoczesnej na pl. Defilad, od strony Marszałkowskiej. Muzeum do składania ofert zaprosiło 15 biur architektonicznych z kraju i ze świata, które spełniły warunki tzw. procedury negocjacji o ogłoszeniem, m.in. mogły wykazać się odpowiednim doświadczeniem w projektowaniu budynków o funkcji kulturalnej. Tą finałową piętnastkę muzeum wybrało w marcu. Od tamtej pory trwały negocjacje z architektami. - Wielu z nich przyjechało na negocjacje z ekspertami od budowy muzeów i teatrów, często bardzo wysokiej klasy. Mieliśmy więc unikalną okazję skonfrontować nasz program funkcjonalny z ich bardzo wysokimi standardami. Teraz mamy wrażenie, ze wszyscy wykonaliśmy solidną pracę zmierzającą do racjonalizacji projektu - mówiła nam jeszcze przed otwarciem ofert Joanna Mytkowska, dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Dodawała: - Z negocjacji wynika, że wszyscy są świadomi wielkiej wagi urbanistycznej tego projektu, okazji do ożywienia placu oraz stworzenia komunikacji pomiędzy placem a parkiem Świętokrzyskim.

Zgłosiło się biuro Normana Fostera

Po otwarciu ofert okazało się, że zgłosiło się 12 pracowni. Najsłynniejsze bez wątpienia jest biuro sir Normana Fostera, niekwestionowanej gwiazdy światowej architektury, znanego z awangardowej szklanej kopuły nad niemieckim Reichstagiem, londyńskiego wieżowca Gherkin, a u nas w Warszawie - z projektu biurowca Metropolitan. Inną zagraniczną pracownią jest duńska Henning Larsen, które ma na koncie obsypaną nagrodami salę koncertową w Reykiaviku. Bardzo znany w USA jest Thomas Phifer, który ma na koncie ceniony budynek muzeum sztuki w Raleigh w Północnej Karolinie. Holenderska pracownia UNStudio znana jest z ze spiralnego muzeum samochodów Mercedes Benz w Stuttgarcie. Mniej znana jest francuska pracownia Blond&Roux, z której twórczością mieliśmy okazję się zapoznać kilka lat temu, gdy wystartowała w konkursie na nową siedzibę orkiestry Sinfonia Varsovia (nie zdobyła nagrody ani wyróżnienia).

Pozostałe siedem ofert złożyły polskie pracownie. Z polskich biur najsłynniejsza jest pracownia Stanisława Fiszera, jednego z głównych projektantów nowego budynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Wszyscy znają sztandarowe dzieło pracowni JSK Architekci (złożyło ofertę wspólnie z krakowskim biurem nsMoonStudio) - Stadion Narodowy. Pewną renomą może się pochwalić młoda pracownia WXCA - autorzy udanego, kameralnego muzeum w Palmirach i zwycięzcy konkursu na projekt nowego Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Studio Pas Projekt z nadarzyna znamy w Warszawie z projektu Muzeum Warszawskiej Pragi. Pozostałe pracownie aż taką renomą nie mogą się pochwalić - to Prochem S.A. znana raczej projektów poprawnych niż porywających oraz Inżbud z Rybnika i biuro Andrzeja Kaczmarzyka z Suchej Beskidzkiej.

Muzeum gotowe w 2019?

Muzeum Sztuki Nowoczesnej zapowiadało, że zwycięzcę wyłoni w lipcu, ale dziś Joanna Mytkowska nie chce ręczyć za ten termin. - Postaramy się wyłonić zwycięzcę jak najszybciej, ale jednocześnie chcemy dać komisji przetargowej czas na spokojną pracę - mówi "Gazecie Stołecznej". Liczy, że zwycięskie biuro raźno zabierze się do opracowywania dokumentacji, pod koniec roku będzie gotowy projekt koncepcyjny budynku, a w listopadzie przyszłego roku zdobędzie pozwolenie na budowę. Przez cały 2016 r. mają trwać prace nad dokumentacją wykonawczą, a budowa ma się zacząć na początku 2017 r. Budynek ma być gotowy do końca 2019 r. i zacząć działać w kwietniu 2020 r. Koszt inwestycji szacowany na 270 mln zł muzeum pokryje wydatek z kredytu zaciągniętego na 30 lat. Architekci mają także zaprojektować połączony z muzeum budynek Teatru TR, który ma być realizowany osobno.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji