Artykuły

Warszawa. Bolshoi Ballet Live w kinie Praha

Teatr Bolszoj przygotował w sezonie 2014/2015 prawdziwe baletowe hity m.in.: "Dziadek do orzechów", "Jezioro łabędzie", "Romeo i Julia", a dla wyjątkowych smakoszy baletu Bolszoj zaprezentuje perełkę baletu - "Legendę miłości" w choreografii Jurija Grigorowicza.

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.

Kino Praha jako jedyne w Warszawie będzie transmitować na żywo balet z najsłynniejszego moskiewskiego Teatru Bolszoj.

Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika "Taniec". Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.

***

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM "BOLSHOI BALLET LIVE 2014/2015" w Kinie Praha:

"LEGENDA O MIŁOŚCI"

26.10.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: A. Mielikow| choreografia: J. Grigorowicz

Czarodziejska i filozoficzna baśń baletowa wykorzysująca motywy zaczerpnięte z folkloru Azerbejdżanu. To jeden z pierwszych wielkich baletów Jurija Grigorowicza, który przyniósł mu uznanie i stanowisko baletmistrza w Teatrze Kirowa, a następnie dyrekcję w Teatrze Bolszoj, którą piastował przez ponad 30 lat! Opowieść o miłości i poświęceniu do muzyki azerbejdżańskiego kompozytora Arifa Mielikowa jest jednym z najciekawszych i najbardziej oryginalnych baletów w repertuarze Teatru Bolszoj. Zamiast tradycyjnego happy endu lub rozdzierającego tragicznego zakończenia librecista Nazim Hikmet zaproponował dobrowolną rezygnację głównego bohatera, rzeźbiarza Ferhada, ze szczęścia - po to tylko, aby nie zawieść nadziei ludu. Kochany przez dwie siostry: królową Mechmene Banu i księżniczkę Szirin, którą wzajemnie pokochał, Ferhad postanawia mimo zwolnienia z obietnicy dalej przebijać skałę w górach, by dać ludziom wodę, zamiast połączyć się z ukochaną.

"CÓRKA FARAONA"

23.11.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: C. Pugni| choreografia: P. Lacotte

Jedno z największych osiągnięć Pierre'a Lacotte'a w dziedzinie rekonstrukcji dawnych zapomnianych baletów - barwna opowieść o losach starożytnych Egipcjan przybrana w klasyczny baletowy kostium. Choć podczas premiery baletu w 1862 roku nad sceną pojawiał się napis "Sen z przeszłości", to paradoksalnie tematyka baletu nawiązywała do wydarzeń bieżących, interesujących modny XIX-wieczny świat. Twórcy baletu zainspirowali się odkryciem przez ówczesnych archeologów grobowca egipskiej księżniczki i na tym motywie osnuli balet. Oczywiście "Córka faraona" w całości odzwierciedlała gust epoki - tematem jest tragiczna miłość, a starożytni Egipcjanie i Egipcjanki tańczą w pełnym baletowym kostiumie, tiulowych spódniczkach i na pointach. Również współczesna wersja Lacotte'a, a właściwie możliwie najwierniejsza rekonstrukcja baletu, aż kapie od złota i drogich klejnotów w kostiumach, a w warstwie tanecznej obfituje w masę popisowych tańców i solowych wariacji głównych bohaterów. Przedstawienie trwa około 3 godzin.

"BAJADERA"

07.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: L. Minkus| choreografia: J. Grigorowicz

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego "Jeziora łabędziego", jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej eklektycznej formie. Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną "Bajadery", we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę - primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki wspaniałą partię otrzymała jej rywalka - okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą żmiją. "Bajadera" słynie z romantycznej "Sceny Cieni", kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z "nieba" na ziemię wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas - arabesque penchée. Ten zadziwiający romantyczny obraz na długo pozostaje w pamięci wraz z rozkołysaną romantyczną muzyką Ludviga Minkusa. Przedstawienie trwa około 3 godzin.

"DZIADEK DO ORZECHÓW"

21.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: P. Czajkowski| choreografia: J. Grigorowicz

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu "Dziadka do orzechów". Zaskakujące, że choć premiera baletu odbyła się w dniu św. Mikołaja 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza Ernsta T. A. Hoffmanna "Dziadek do orzechów" miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym idealnym do wspólnego oglądania dla dzieci i rodziców. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową opowieść o dziewczynce Klarze (w rosyjskiej wersji Maszy), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. Dla dorosłych to jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Piotra Czajkowskiego. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

"JEZIORO ŁABĘDZIE"

25.01.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: P. Czajkowski | choreografia: J. Grigorowicz

Trudno dziś uwierzyć, że moskiewska premiera tego baletowego przeboju okazała się całkowitą klapą. Nie było to jednak to "Jezioro łabędzie", które miłośnicy baletu na całym świecie uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku zaprezentowana w Petersburgu zdobyła poklask i do dziś istnieje na wszystkich liczących się scenach baletowych w licznych wersjach i przeróbkach. Niemal zawsze niezmienną częścią "Jeziora łabędziego" pozostają słynne "białe akty", czyli akt II i IV, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach - paczkach. Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń Lew Iwanow jest autorem tych fragmentów, które stały się symbolem baletu w ogóle. Na moskiewskiej scenie "Jezioro" pozostaje stale w repertuarze, a podwójną, arcytrudną główną rolę dobrej zaklętej Odetty i złej Odylii wykonywały i wykonują kolejne pokolenia najwybitniejszych balerin od Galiny Ułanowej, przez Maję Plisiecką po Swietłanę Zacharową. Przedstawienie trwa około 3 godzin.

"ROMEO I JULIA"

08.03.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz

Jedna z najbardziej znanych wersji arcydzieła Prokofiewa, klasyka XX wieku. Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po historię Romea i Julii, ale tylko nieliczni pozostają w pamięci widzów i na afiszach teatrów na dłużej. Do takich dzieł należy "Romeo i Julia" Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora artystycznego baletu Teatru Bolszoj. Choreograf stworzył ją jednak nie dla teatru w Moskwie, ale dla Opery Paryskiej w 1978 roku, a dopiero później przeniósł na deski Bolszoj. Monumentalna inscenizacja zachowująca niemal całość równie wielkiej partytury Prokofiewa, w sposób plakatowy, sięgający do najmocniejszych emocji i najsubtelniejszych wzruszeń odmalowuje tragizm miłości kochanków z Verony. Barwne korowody masek i sceny walk na szpady przeniosą widza w świat renesansowego miasta-państwa z jego waśniami między rodami, zabawa na placach i uliczkach. Na pierwszym planie pozostaje jednak delikatna krucha Julia i młodzieńczy Romeo i ich uczucie wyrażone bez słów w sztuce tańca. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

"IWAN GROŹNY"

19.04.2015 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE

muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz

Afirmacja tańca męskiego we współczesnym balecie - wielki fresk historyczny z dziejów dawnej Rusi. Podobnie jak w swoim sławnym "Spartakusie" Grigorowicz sięga po temat zaczerpnięty z historii, ale tym razem historii rosyjskiej z całym jej okrucieństwem, mrokiem i drapieżnością. Iwan Groźny na kartach historii jawi się jako postać niemal nierealna w swojej grozie, zupełnie nie nadająca się na bohatera baletu. Grigorowicz udowadnia, że o wyrazistych osobowościach doskonale można opowiadać za pomocą tańca, można też sięgnąć w głąb ich psychiki, pokazać przemianę młodego władcy w bezwzględnego cara. U Grigorowicza Iwan nie jest potworem - jest człowiekiem młodym, kochającym, cierpiącym. Musi radzić sobie w otoczeniu spiskowców, którzy trują jego ukochaną żonę Anastazję. Premiera baletu odbyła się w 1975 roku, ale w naszych czasach spektakl wrócił na scenę dopiero 2012, gdy udało się rozwiązać problem praw autorskich do muzyki. Balet powstał do kompozycji Prokofiewa do filmu o Iwanie Groźnym i kompilacji innych jego utworów, do których prawa posiadają dziś spadkobiercy kompozytora. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

Opisy spektakli: Katarzyna Gardzina-Kubała

* * *

Teatr Bolszoj. Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). W XX wieku zespół wypracował swój własny, niepowtarzalny, wręcz sportowy styl. Wirtuozeria solistów stoi na najwyższym poziomie. Balet Teatru Bolszoj przygotowuje przedstawienia, które wciąż są niedoścignionym wzorem dla innych zespołów baletowych, nawet tych zaliczających się do najwybitniejszych na świecie.

PROGRAM: "BOLSHOI BALLET LIVE 2014/2015" w Kinie Praha

Cena biletu na transmisje - 50 zł

Cena biletu ulgowego - 45 zł

Karnet (7 transmisji) - 40 zł

Na przedstawienia baletowe kino nie prowadzi rezerwacji biletów.

"LEGENDA O MIŁOŚCI"

26.10.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: A. Mielikow| choreografia: J. Grigorowicz

"CÓRKA FARAONA"

23.11.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: C. Pugni| choreografia: P. Lacotte

"BAJADERA"

07.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: L. Minkus| choreografia: J. Grigorowicz

"DZIADEK DO ORZECHÓW"

21.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: P. Czajkowski| choreografia: J. Grigorowicz

"JEZIORO ŁABĘDZIE"

25.01.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: P. Czajkowski | choreografia: J. Grigorowicz

"ROMEO I JULIA"

08.03.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz

"IWAN GROŹNY"

19.04.2015 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE

muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz

INFORMACJA:

Kasa Kina Praha

ul. Jagiellońska 26

03-719 Warszawa

tel. 22 343 03 10

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji