Artykuły

Baśka komedia J. Stefczyka

KAŻDEMU, kto zobaczy komedię Jana Stefczyka "Baśka" i zasta­nowi się nad tym, jakie jest źródło powstania takiego właśnie utworu dramatycznego, przyjdzie na myśl: że 1) zamiarem autora inteligentnych i dowcipnych fraszek byto ukazanie na scenie sztuki wesołej i nie podobnej pod żadnym względem do schema­tów sztuk "produkcyjnych", 2) do ta­kiej właśnie komedii miał obfity materiał, zaczerpnięty z obserwacji, z przeżyć sięgających czasów okupacji, z ludzkich charakterów.

No, więc doskonale! Źródła pierwszorzędne! Tymczasem, to co się mogło stać siłą autora, stało się słabością jego sztuki. Okazało się bowiem, że autor w dążności swej do uatrakcyjnienia komedii nie chciał się wyrzec ani jednego z nasuwających mu się pod pióro tematów. A miał ich całe mnóstwo.

Informacje, które dawał teatr przed wystawieniem sztuki głosiły, że jest to komedia o awansie społecznym małej, chłopskiej służącej Baśki. Nareszcie, myśleliśmy, interesujący te­mat o typowym dla naszego czasu zja­wisku. Bo przecież gdziekolwiek się rozejrzymy, widzimy wokół siebie przykłady awansów społecznych.

A BAŚKA?

BOHATERKA komedii Stefczyka miała w zasadzie być przykła­dem awansu społecznego. Jednakże ta chłopska pastuszka, awansująca nie w oczach widza, ale w czasie antrak­tów, z analfabetki na magistra Uni­wersytetu Krakowskiego, ambitna, uczciwa i odważna do szaleństwa, od razu wydaje nam się podejrzana i to nawet nie z punktu widzenia wyma­gań realizmu, ale zwykłego ludzkie­go prawdopodobieństwa. A kiedy w brawurowym ataku, niczym Fanfan Tulipan obezwładnią trzech uzbrojo­nych drabów i jeszcze mówi z fał­szywą skromnością, że to nic trudne­go, bo było ich tylko trzech - to bu­dzi śmiech na sali, ale jest to śmiech dla autora niepożądany, na pewno nie ten, jakiego pragnął.

TEMATY...

A PRZECIEŻ każdy oddzielnie z tematów, poruszonych przez autora zasługuje na komedię, czy jak kto woli na dramat - i oparty jest na dobrze podpatrzonych charakterach i systemach.

Bo i kolaboracjonista - spekulant, z hasłami patriotycznymi na ustach, wyciskający ostatnie zasoby z ofiar powstania, a w Polsce Ludowej przy­brany w lisią skórę lojalnego prawo­rządnego inteligenta i zdeprawowana w amerykańskim obozie dziewczyna i para małżeńska, sprzeczająca się o za­kres obowiązków pracującej matki i sympatyczny, przypominający nam ty­py z komedii Brunona Winawera nau­kowiec, który wreszcie potrafi znaleźć słuszną drogę w nowym socjalistycz­nym świecie. Tak, to wszystko do­brze podpatrzone tematy. Ale pod warunkiem, że każdy oddziel­nie. I w ten sposób to co mogło być siłą, stało się słabością sztuki.

CZY TEATR POMÓGŁ?

WIELE się u nas mówiło o współ­pracy teatru z autorem, mieliś­my już nawet nie tylko przyrzeczenia, ale przykłady takiej owocnej współ­pracy. Jednym z zadań teatru wobec autora, zwłaszcza wobec takiego, który po raz pierwszy ma do czynienia ze sceną, jest ukazywanie mu jego wobec sceny braków i wskazywanie drogi zmian. Doświadczony reżyser Krasnowiecki nie pomógł jednak autorowi i nie skłonił go do wyrzeczenia się zbęd­nych wątków i zbędnych sytuacji tej sztuki. Jedyne co uczynił na jej dobro, to że dał postaciom odpowiednią obsadę.

W roli Baśki młody świeży talem Małgorzaty Burek-Leśniewskiej, o której miałam okazję pisać z racji jej bardzo udanego debiutu w roli Stefki Maliczewskiej w przedstawieniu szkol­nym. W roli zdeprawowanego "ko­ciaka" bardzo pomysłowa Stanisława Stępniówna. - Znakomita komiczka Helena Buczyńska borykała się z dziwaczną postacią, którą nazwać by można złośliwie Ofelią prywatnej inicjatywy, i której interpretacja wymaga przechodzenia od groteski do smętnego dramatu. Bardzo udaną sylwetę, chwiejnego inteligenta Lucjana stworzył Józef Kondrat. Z ciepłem potrak­tował postać woźnego Józefa Janusz Paluszkiewicz. Wiktor Nanowski dość nijako potraktował spekulanta Siemieńskiego. Sztywno wypadła też pa­ra Bronki (Karolina Borchardt) i Sta­nisława (Ziejewski).

Poza tym grali Żbikowska (Babkę Baśki) Kalinowska, Jurasz, Wroncki, Latoszewski i Miłosz Maszyński.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji