Provisorium i Kompania Teatr gościły w Rumunii
NA przełomie października i listopada (30.10-3.11) w rumuńskiej miejscowości Iasi odbył się Międzynarodowy Festiwal Teatru Alternatywnego w Przestrzeni Niekonwencjonalnej altFEST '97. Na imprezę zaproszony został dobrze znany w Lublinie spektakl "Koniec Wieku" oparty na wątkach "Dżumy" Alberta Camus, a zrealizowany przez Teatr Provisorium i Kompanię Teatr w Centrum Kultury.
Według sygnałów nadchodzących z Rumunii, spektakl odniósł ogromny sukces. Publiczność wielokrotnie wywoływała owacjami aktorów na scenę. International Romanian Television (odpowiednik
naszej TV Polonia) nakręciła obszerne fragmenty przedstawienia, przeprowadziła wywiady z reżyserem "Końca Wieku" Januszem Opryńskim i z aktorami. Materiały te prezentowane będą rumuńskim widzom w kraju i za granicą. Spektakl wzbudził też ogromne zainteresowanie organizatorów festiwali teatralnych w Rumunii i innych krajach, co zaowocowało zaproszeniami na kolejne tego typu imprezy. Symptomatyczne były też wypowiedzi gości festiwalu. Profesor Wydziału Teatru i Wymowy amerykańskiego Longwood College, Pamela Arkin, powiedziała wręcz: -
Warto było przemierzyć trzy tysiące mil, żeby zobaczyć ten spektakl. Dyrektor Teatru Narodowego w Iasi, gospodarz przestrzeni, w której grali lubelscy aktorzy, nie mógł odżałować, że względy regulaminowe (tylko jeden pokaz poszczególnych spektakli) nie pozwalały na dodatkową prezentację "Końca Wieku". Prosił o to usilnie, lecz nikt nie chciał stwarzać precedensu.
NA festiwalu altFEST '97 gościły teatry z Rosji, Jugosławii, Gruzji, Ukrainy i z kilku ośrodków rumuńskich, w tym głównie z Bukaresztu. Zgodnie z formułą festiwalu wszystkie spektakle grane były w przestrzeni mniej lub bardziej niekonwencjonalnej. Najoryginalniejszym podejściem do tematu wykazał się teatr gruziński prezentując przedstawienie w przestrzeni starej, zabytkowej łaźni miejskiej.
Głównym organizatorem festiwalu jest Centrum Sztuki Współczesnej Fundacji Sorosa w Bukareszcie. Festiwal miał za zadanie między innymi promować "fenomen teatru" poprzez alternatywne formy ekspresji, uczynić teatr współtwórcą rozwoju i adaptacji przestrzeni niekonwencjonalnej dla teatru alternatywnego poprzez eksponowanie możliwości artystycznych zjawisk teatralnych oraz wskazać skuteczną drogę twórczego rozwoju ekspresji artystycznej w aktualnej sytuacji ekonomicznej krajów Europy Centralnej i Wschodniej. W ramach imprezy codziennie odbywały się sesje prowadzone przez doradcę kulturalnego Fundacji Sorosa z Londynu, Billa McAlistera. Dyskusje tyczyły m.in. wykorzystania przestrzeni niekonwencjonalnych dla potrzeb teatru, roli tekstów dramatycznych w przedstawieniach alternatywnych oraz potrzeby i funkcji teatru niezależnego i jego umiejscowienia w tytułowej dla festiwalu przestrzeni niekonwencjonalnej. GRATULUJEMY twórcom z Provisorium i Kompanii Teatr. Ich sukces w Rumunii dobitnie zaświadcza, że wciąż obowiązuje stwierdzenie, iż najtrudniej być prorokiem we własnym kraju (tu: mieście).