Artykuły

Kraków. Za tydzień premiera w Starym

30 listopada w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie nst >< krk. "Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Łukasza Twarkowskiego.

"Jeden z najbardziej wieloznacznych tekstów Wyspiańskiego zostaje odczytany jako fragmentaryczny świat danych, w którym granice między rzeczywistym i wirtualnym uległy całkowitemu zatarciu, a kopia nie potrzebuje już oryginału jako punktu referencyjnego - deklarują twórcy spektaklu.

Tę nową rzeczywistość tworzą piksele i krzem, skorupy człowieka, śladowe pierwiastki emocjonalności i obniżone rejestry odczuwania świata. Zaciera się granica między tkanką organiczną i tym, co syntetyczne, a wirus - uniemożliwiający prawidłowy odczyt danych z tekstu Wyspiańskiego - powiela wciąż pytanie o granice i marginesy człowieka".

Akropolis, jeden z najważniejszych i zarazem najbardziej hermetycznych dramatów Wyspiańskiego, którego akcja rozgrywa się "na Wawelu w noc Wielką Zmartwychwstania", pojawił się w krakowskich księgarniach w Wielki Piątek 1904 roku, w pięć tygodni po ukończeniu go przez autora. Wyspiański widział w nim domknięcie trylogii, której dwa pierwsze ogniwa stanowiły Wesele oraz Wyzwolenie. Marzył o zobaczeniu Akropolis na scenie, gdzie - jak wierzył - jego sens wybrzmi najpełniej. Wyspiański ożywił w nim wawelskie Anioły i postaci z arrasów - Helenę i Parysa, Priama, Hekubę i Kasandrę, Izaaka i Rebekę, Jakuba i Ezawa. Niestety, śmiertelnie chory poeta nie doczekał inscenizacji dramatu, który spotkał się z niezrozumieniem, a nawet oburzeniem. Zwłaszcza finał, w którym Harfiarz wieszczy nadejście wolności, słychać głos Salwatora, na rydwanie wjeżdża Apollo, a katedra, symbol tradycji, pada w gruzy .

Twórcy inscenizacji, przygotowywanej w Starym Teatrze w ramach tematycznego sezonu : Swinarski, chcą spojrzeć na słynny dramat Wyspiańskiego jak na rodzaj twardego dysku z danymi z przeszłości, rodzaj skamieliny, w której zapisane są najistotniejsze, fundamentalne dla kultury europejskiej toposy - wątki i motywy mitologiczne i biblijne - które współcześnie poddane zostają swoistemu kulturowemu recyclingowi.

***

Identity Problem Group

[IP] PIOTR CHOROMAŃSKI (1978) - artysta wizualny, architekt i scenograf. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Autor koncepcji wystawienniczych. Od 2009 roku prowadzi Pracownię Architektoniczną IA. W 2010 roku zadebiutował jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu. W swoich pracach bada przestrzeń architektoniczną w relacji do ruchu, dźwięku i obrazu.

[IP] ANKA HERBUT (1983) - dramaturg i krytyk sztuki, recenzentka teatralna. Absolwentka dramatologii UJ i dramaturgii IT, doktorantka w Instytucie Europeistyki UJ. Radykalna bajkopisarka i słowotwórczyni w zakresie copyleftu. Główny obszar jej badań to performatyka, polityka tożsamości i dramaturgia ciała. O sztuce i teatrze pisze dla "Dwutygodnika", "Art&Business", "Didaskaliów", "Notatnika Teatralnego" i "Chimery".

[IP] JAKUB LECH (1978) - operator filmowy, vj, twórca animacji, krótkich form filmowych i instalacji interaktywnych. Absolwent Wydziału Grafiki ASP we Wrocławiu. Dyplom uzyskał w 2003 roku w pracowni Grafiki Artystycznej i Rysunku Zawodowego oraz w pracowni Grafiki Intermedialnej. Wykładowca w Dolnośląskiej Szkole Wyższej.

[IP] BOGUMIŁ MISALA (1980) - producent i kompozytor, autor aranżacji dźwiękowych do performansów, spektakli teatralnych, filmów i instalacji multimedialnych. Soundscape designer. Freelancer związany z polską sceną muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Absolwent Filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim.

[IP] ŁUKASZ TWARKOWSKI (1983) - reżyser teatralny i filmowy, scenograf i artysta wizualny. Studiował reżyserię w Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej w Sankt Petersburgu i filologię rosyjską na Uniwersytecie Wrocławskim. Działając w rejonach performansu, filmu, teatru i site-specific, swoje projekty sytuuje w kontekście multimedialnego poszerzania realności.

KAROL RAKOWSKI (1983) - artysta multimedialny, reżyser, producent i muzyk. Z wykształcenia lozof. Realizuje projekty wideo angażujące nowoczesne technologie, w których demontuje granice między mediami i formami artystycznej wypowiedzi. Zajmuje go w szczególności zagadnienie światła i jego rola w dramaturgii przedstawienia. Współtworzy kolektyw muzyczny 2MUCH.

MARTA STOCES MizBeware (1984) - absolwentka Architektury Wnętrz wrocławskiej ASP, stypendystka Central St. Martin's College of Art Titanus . Matka akcji Love.Revolution i agencji House of Love.

JULIA PORAŃSKA (1980) - graficzka, scenografka, projektantka kostiumów teatralnych i tanecznych. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej. Tworzy projekty interdyscyplinarne z pogranicza mody, kultury popularnej i sztuki. Prowadzi autorską pracownię projektowania ubioru Manual.

***

Najbliższe spektakle:

30.11.2013 (premiera)

01.12.2013

03.12.2013

04.12.2013

05.12.2013

Ceny biletów:

50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji