Artykuły

Smak absolutu

„As teatru, czarodziej, poeta”, tak nazywają dziś nad Sekwaną wybitnego polskiego reżysera teatralnego Krystiana Lupę. Jego kolejny, tym razem już trzeci pobyt w Paryżu na początku tego roku okazał się spektakularnym sukcesem.

Podczas dwutygodniowego pobytu warszawskiego Teatru Dramatycznego w Paryżu francuska prasa pełna była głosów zachwytu. „Adaptować Wymazywanie, ostatnie dzie­ło Thomasa Bernharda, 400-stronicowy, wyjątkowo niedra­matyczny monolog: każdy oprócz Lupy połamałby na tym zęby”, pisano.

Jednak z początku na samą myśl o spędzeniu kilku godzin w teatrze Francuzom cierpły no­gi. Brigitte Salino z „Le Monde” ostrzegała: „Aby wziąć udział w tym przedsięwzięciu, nie wy­starczy usiąść w fotelu. Trzeba za­akceptować siedmiogodzinny czas trwania, zdobyć się na gotowość słuchania, na całkowite oddanie”. Ci, którzy zaryzykowali, nie żało­wali: „Im dłużej trwa spektakl, tym bardziej pragniemy, aby ni­gdy się nie skończył. Czar jest ogromny. Oczywisty”, pisał Didier Mereuze z „La Croix”.

Krystian Lupa ma już w Pary­żu swoich fanów. W 2000 roku, po obejrzeniu Lunatyków ze Starego Teatru w Krakowie, krytyka francuska uznała Lupę za najlepszego europejskiego re­żysera teatralnego. Rok później byli Bracia Karamazow. Po ich pokazie Isabelle Huppert, słynna francuska aktorka oglądana ostat­nio w Pianistce, głośno wyra­ziła swoje pragnienie: „Chcę, aby Pan wyreżyserował dla mnie spektakl!”

W tym roku w paryskim „Ode­onie” — na zaproszenie francuskie­go rządu — Wymazywanie Bern­harda zagrano 14 razy. Inscenizacja pokazywana była w dwóch czę­ściach trwających po trzy i pół go­dziny. Warto wspomnieć, że bilet na jedną z nich kosztował 36 euro, czyli równowartość około 130 zło­tych. W Warszawie taki sam bilet kosztuje 35 złotych. Paryskie spek­takle zahipnotyzowani widzowie oglądali nawet z umieszczonych pod sufitem „jaskółek”.

Wszystkie bilety wyprzedano. Bo, jak podsumował Jean Pierre Leeonardini z ,„L’ Humanite”, „smak absolutu, który daje nam Lupa, jest niespotykany w na­szych czasach ersatzu!”

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji