Artykuły

Polski czarodziej

Od dzisiaj do 2 lutego w paryskim Te­atrze Odeon będzie można oglądać spektakl Auslöschung/ Wymazywa­nie, Teatru Dramatycznego z War­szawy w reżyserii Krystiana Lupy.

Nim ocenili go inni krytycy te­atralni, prestiżowy „Le Monde” za­mieścił w swym dodatku-informa­torze kulturalnym entuzjastyczny tekst o polskim reżyserze.

Hugues Le Tanneur, autor szkicu, nazywa Krystiana Lupę czarodzie­jem. Jego zdaniem, podjęcie się insce­nizacji „wyjątkowo nieteatralnego” ostatniego dzieła Thomasa Bernharda — czterystustronicowego monologu — musiało gwarantować adaptatorowi porażkę. Choć wielu mogło o tym ma­rzyć, a wielu ponoć marzyło, nikt nie odważył się podjąć tej szalonej pracy. Nikt, poza Lupą. Polski reżyser, wystawiając wcześniej Braci Karamazow Dostojewskiegu i Lunatyków Bro­cha dowiódł — zdaniem recenzenta „Le Monde”, że nie obawia się trud­ności, nawet tych rzekomo nieprze­zwyciężalnych. Krystian Lupa, dla którego teatr jest instrumentem, po­zwalającym zobrazować ludzką kon­dycję, nie oddaje się poszukiwaniom formalnym dla samej przyjemności poszukiwań, swoją pracę traktuje bar­dzo poważnie. Jest w istocie poetą. I jako poeta mierzy się regularnie z tek­stami ze swej natury „nieteatralnymi” — pisze Le Tanneur w „Le Monde”.

Instytut Polski w Paryżu pokazał w piątek, w wersji filmowej, Kalkwerk Krystiana Lupy 28 stycznia, wespół ze słynną uczelnią, zaprasza na Sorbonę na spotkanie z reżyserem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji