Artykuły

Poznań. Wagner na dobry początek w Wielkim

Poznański Teatr Wielki w nowym sezonie artystycznym wita się z widzami premierą "Parsifala" Ryszarda Wagnera. Pierwsze przedstawienie - 18 października. Kolejne - 20 i 26 października.

"Parsifal" jest dziełem szczególnym, głęboko filozoficznym, podejmującym tak fundamentalne zagadnienia jak wiara, nadzieja i miłość. Uchodzi za artystyczny testament słynnego kompozytora, który zmarł pół roku po jego premierze. Porusza także kwestie moralnych wyborów, definiuje, czym jest grzech, czym jest dobro, czym jest zło. To właśnie w misterium scenicznym, jak nazywał swoje dzieło Wagner, dochodzi do pełnego umocnienia idei dzieła totalnego w dramacie muzycznym. Tkanka muzyczna jest nierozerwalnie powiązana z treścią słowną. Gęsta siatka motywów przewodnich prowadzi widza za rękę po ogromnym płótnie muzycznym dzieła, nie dając mu się zgubić. Każda z głównych postaci posiada własną charakterystykę muzyczną, wyrażoną za pośrednictwem muzycznego motywu, ale nie tylko postaci w misterium Wagnera zostały muzycznie zilustrowane. Motywy muzyczne zostały także przypisane znaczeniom wartości takich jak miłość, dobro, grzech czy nadzieja oraz konkretnym przedmiotom. Często motywy te splatają się ze sobą, a także ulegają transformacjom. Ich ilość w całym dziele szacuje się na liczbę 38.

Ze względu na bardzo wymagającą stronę artystyczną dzieła, a także organizacyjną "Parsifal" nie jest zbyt częstym gościem na scenach operowych. Już samo skompletowanie odpowiednich śpiewaków jest nie lada wyzwaniem, należy pamiętać, że w tym przypadku spektakl trwa zwykle około czterech i pół godziny, choć to tylko trzy akty.

Poznański "Parsifal" został stworzony przez międzynarodową grupę artystyczną Hotel Pro Forma, która tworzy spektakle oparte głównie na połączeniu reżyserii świateł, instalacjach sztuk wizualnych, wykorzystaniu nowych technologii i projekcji wideo.. W skład zespołu wchodzą: Kirsten

Dehlholm, Jon Skulberg ora Iury Trojaborg. Jak sami deklarują, "Parsifal" w ich interpretacji jest poematem scenicznym, w którym przedmioty są metaforami, scena jest krajobrazem, oświetlenie narratorem, głosem jest ludzkie ciało, natomiast sama muzyka. jest mostem prowadzącym do ich

"wewnętrznego Wagnera". Główne postaci dramatu zdaniem artystów są "niejako powiększone, zgodnie z tym, jak wyobrażamy sobie ich charaktery. Parsifal ma kontakt z zaświatami. Dublowany jest przez mężczyznę, który tłumaczy jego słowa na język migowy dla osób niesłyszących. Odbiciem lustrzanym Kundry jest tancerka, która wyobraża 10 różnych, niemal archetypowych wersji kobiety mistycznej. Gurnemanz przedstawiony jest jako bibliotekarz, Amfortas jest inwalidą na wózku, Klingsor jest jak wykastrowane zwierzę, Titurel - nieżyjący ojciec - przedstawiony jest jako czarny cień". Tak rysuje się ogólny zamysł reżysersko-inscenizacyjny, który niewątpliwie jest nastawiony na grę metaforą i symbolem, zdecydowanie odchodzący od tradycji, podążający w kierunku współczesnych trendów teatralnych.

Równie ciekawie zapowiada się obsada śpiewaków. Główną rolę wykona niemiecki tenor Thomas Mohr. Niewątpliwie rangę artystyczną spektaklu podniesie obecność na scenie Agnieszki Zwierko, artystki zaliczanej według najnowszych rankingów do pierwszej dziesiątki najlepszych polskich śpiewaków, stale obecnych na najważniejszych scenach operowych świata. Zwierko znana jest poznańskiej publiczności z takich spektakli jak "Aida" czy "Król Edyp". Partię Amfortasa wykona również znany już w Poznaniu. baryton Mark Morouse, który przed wakacjami kreował postać

Falstafa. W postać Klingsora wcieli się Jerzy Mechliński - jeden z najwybitniejszych polskich barytonów, artysta obdarzony niezwykłą charyzmą i wrażliwością. Orkiestrę poprowadzi dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Poznaniu Gabriel Chmura.

Premierze towarzyszyć będzie także szereg imprez dodatkowych. W środę 16 października o godz. 19 w Sali Drabowicza odbędzie się koncert włoskiego gitarzysty Luigi Attademo. Kolejny dzień upłynie na dwóch interesująco zapowiadających się wykładach. Pierwszy, zatytułowany "Geniusz i legenda" i poświęcony twórczości i osobie Ryszarda Wagnera, wygłosi prof. Krzysztof Kozłowski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.. Spotkanie z wybitnym wagnerologiem zaplanowano we foyer I

piętra Teatru Wielkiego o godz. 16.30. Drugi wykład, dotyczący związków opery i biznesu "Wyjątkowość a marka", wygłosi Manfredi Circa. Początek o godz. 19.

W dniu premiery odbędzie się wernisaż fotograficzny, autorstwa Juliusza Multarzyńskiego "Ryszard Wagner na polskich scenach". Pracę będzie można oglądać we foyer I piętra.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji