Artykuły

Kraków. Nowy sezon w Bagateli

Sezon teatralny 2012/13 zakończyliśmy dopiero 25 sierpnia. Od 14 września powracamy z komediowymi przebojami na Dużą Scenę, w październiku zaś inaugurujemy nowy sezon na Scenie na Sarego 7 dwiema (a właściwie trzema) premierami.

Przez całe lato z regularnością zgoła nieurlopową Teatr Bagatela zapewniał rozrywkę krakowianom oraz licznie odwiedzającym nasze miasto turystom.

Październikowe premiery

Na Scenie na Sarego 7 w sezon 2013/14 wchodzimy z impetem: Norbert Rakowski zaadaptował na nowo dla potrzeb sceny "Idiotę" [na zdjęciu] Fiodora Dostojewskiego. Od 4 października zapraszamy: Urszula Grabowska jako fascynująca i przywodząca do zguby Nastasja Filipowna, Wojciech Leonowicz w tytułowej roli księcia Myszkina oraz Dariusz Starczewski jako jego rywal Rogożyn. Najbardziej zaskakujące jest jednak odczytanie postaci głównego bohatera w sposób, do jakiego nie jesteśmy przyzwyczajeni: "Dostojewski podjął próbę napisania książki o doskonałym człowieku i sam przyznał, że ta próba zakończyła się klęską.

Pisarz wykazał, że nikt - nawet ten, który został przez autora stworzony na podobieństwo Chrystusa - nie jest wstanie udźwignąć ciężaru i niespodzianek, jakie niesie życie - opowiada reżyser spektaklu. - Ta książka i mam nadzieję, że choć po trosze adaptacja, zadaje pytanie: czy w naszej rzeczywistości można żyć uczciwie, szlachetnie zachowując pierwotną, dziecięcą czystość?" Autorem intrygującej scenografii do przedstawienia jest Janusz Mazurczak, oryginalne kostiumy zaprojektowała Ewa Gdowiok. W obsadzie ponadto Angelika Kurowska, Michał Kościuk i Patryk Kośnicki oraz studenci PWST: Magdalena Koleśnik i Bartosz Bielenia.

Dwa tygodnie później kolejna, podwójna premiera, "Ławeczka" Aleksandra Gelmana, ciesząca się uznaniem polskiej publiczności, tym razem w autorskiej wersji Ingmara Villqista. Od polskiej prapremiery w Teatrze Powszechnym w 1986 szuka wystawiana była na naszych scenach 24 razy, a pierwsza inscenizacja Macieja Wojtyszki z Joanną Żółkowską i Januszem Gajosem została zarejestrowana dla Teatru Telewizji. W 2004 Maciej Żak zaadaptował "Ławeczkę" na duży ekran, zmieniając realia i charakterystykę postaci. W interpretacji Villqista bohaterowie sztuki spotykają się nie w parku, lecz w muzeum, zaś podwójna obsada (Magdalena Walach i - gościnnie - Sławomir Maciejewski oraz Karolina Chapko i Marcel Wiercichowski) sprawia, że każda z par opowiada własną, zupełnie inną historię.

On - Jura, Kola, Alosza lub Fiedia (zależy od sytuacji), monter konstrukcji stalowych w wiecznej delegacji lub zaopatrzeniowiec wirtuoz (przynajmniej tak się przedstawia), względnie kierowca autobusu podmiejskiego; rozwodnik i erotoman ze skłonnością do alkoholu, który wkłada całą duszę w każdy romans - nawet dwugodzinny. Ona - Wiera, kontrolerka jakości w fabryce trykotaży, rozwodnica z synem i pamięcią fotograficzną, nieuleczalna romantyczka oraz - jak sama twierdzi - nienormalna idiotka, oddająca obcym klucze do mieszkania. Co wyniknie z tego połączenia? Od 17 października zachęcamy zatem do dwukrotnego obejrzenia spektaklu.

Ponadto na Sarego 7 w październiku słodko-gorzcy "Sprzedawcy gumek" Hanocha Levina, pierwsza w świecie sceniczna adaptacja "Układu" Elii Kazana, wciąż poruszająca "Noc Helvera" Ingmara Villqista oraz nowe odsłony Laboratorium Młodej Reżyserii.

Na Dużej Scenie - niezmiennie ulubione komedie

Czy od dziewiętnastu lat, czy od ostatniej wiosny, wciąż Państwo chcą oglądać i nadal kibicują naszym bohaterom. Nie możemy zawieść wiernej publiczności - od połowy września zapraszamy na: "Boeing, boeing - Odlotowe narzeczone", "Carmen. Bella Donnę", "Kochanków nie z tej ziemi", "Mayday", "Mayday 2", "Okno na parlament", "Szalone nożyczki", "Wieczór kawalerski" oraz "Testosteron". Szczegółowy repertuar na wrzesień i październik - wystarczy kliknąć!

Podsumowanie minionego sezonu

Świeżo zakończony sezon należał w historii naszego teatru do najbardziej udanych, w czym niebagatelna zasługa widzów, których odwiedziło nas blisko 150 tysięcy, co daje niemal 90-procentową frekwencję! Zagraliśmy ogółem 560 spektakli, z czego 99 na Scenie na Sarego, a ponadto daliśmy 40 przedstawień gościnnych w całej Polsce. Miały u nas miejsce cztery premiery. Na scenie kameralnej w październiku w "Tajemniczy Mr. Lovie" Karoline Leach w reżyserii Bartosza Zaczykiewicza, kameralnym dramat w scenerii retro, w którym nikt nie jest do końca tym, kogo udaje, wystąpili Paulina Napora i Marek Bogucki. W lutym na Scenie na Sarego 7 miała miejsce prapremiera światowa teatralnej wersji "Układu" Elii Kazana w adaptacji Radosława Paczochy, autora "Być jak Kazimierz Deyna" i reżyserii Michała Kotańskiego, znanego krakowskiej publiczności z realizacji "Polaroidów" Marka Ravenhilla w Starym Teatrze. Akcja powieści rozgrywa się w środowisku rekonstruowanym obecnie przez twórców popularnego serialu "Mad Men", ma więc nad produkcją telewizyjną przewagę świadectwa swoich czasów. W głównej roli wystąpił Dariusz Starczewski, a partnerowali mu Anna Rokita, Ewelina Starejki, Angelika Kurowska, Paweł Sanakiewicz oraz Sławomir Sośnierz. Z kolei marzec przyniósł kameralny "Pokój na godziny" Pavla Landovskyego w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza (w obsadzie czeskiego dramatu komiczno-tragicznego: Urszula Grabowska, Marek Bogucki, Wojciech Leonowicz i Paweł Sanakiewicz), a na Dużej Scenie austriacką komedię kryminalną Stefana Vögla "Carmen. Bella Donna", w której rozerotyzowaną bohaterkę utylizującą kochanków po dwóch latach używania grają Anna Rokita i Ewelina Starejki. Inscenizacje Kotańskiego i Paczochy miały także premiery studenckie, prócz korzystnej ceny wyróżniające się spotkaniami i dyskusjami z twórcami spektakli. Świętowaliśmy setne wystawienia "Boeinga" i "Wieczoru kawalerskiego", dwusetne "Okno na parlament" oraz czterechsetny "Tajemniczy ogród". 50-lecie pracy twórczej obchodziła podczas specjalnego wieczoru z "Wujaszkiem Wanią" Alicja Kobielska, która debiutowała na naszej scenie, gdy nosiła ona jeszcze nazwę Teatr Rozmaitości.

Bohaterem trzeciej odsłony Festiwalu Sztuki Aktorskiej (16-29 maja) był Dariusz Starczewski, wszechstronny aktor i reżyser teatralny, członek Grupy Rafała Kmity, twórca platformy artystycznej "sztuka na wynos" oraz Sceny Pokój. Festiwal narodził się z potrzeby rozmowy o aktorze w roli, o aktorze na scenie i o aktorze w życiu - i to jeszcze niemal w ciepłych od aktorskiej energii dekoracjach. Spotkania i dyskusje odbywające się po spektaklach prowadzili Łukasz Drewniak, Olga Katafiasz, Dagmara Merecik oraz Tadeusz Kornaś. Wernisaż towarzyszącej wydarzeniu wystawy fotografii miał miejsce 21 maja w Klubie Aktora "Loża" przy Rynku Głównym.

W ramach cyklu spotkań Laboratorium Młodej Reżyserii odbyło się siedem czytań różnorodnych gatunkowo sztuk. Na szczególną uwagę zasługuje kompilacja tekstów z antologii dramatu nowozelandzkiego "Dwa oceany", opracowana reżysersko przez Katarzynę Deszcz; jej czytanie połączone zostało promocją książki oraz degustacją przysmaków Nowej Zelandii - w ten sposób uświetniliśmy obchody Międzynarodowego Dnia Teatru. Gościliśmy też na kameralnej scenie spektakl Gerarda Mannixa Flynna "James X" w reżyserii Gabriela Byrne'a, jedno z wydarzeń październikowego IV Festiwalu Conrada oraz w grudniu wieczory performatywne projektu "Radykalne języki", związanego z otwarciem nowej siedziby Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. W Sala Stiukowa przy Sarego 7 prezentowaliśmy również wystawę zdjęć Piotra Kubica "Faza 2/240", dokumentującą w oryginalny sposób procesy twórcze poprzedzające powstanie spektaklu.

Nasze inscenizacje brały także udział w festiwalach i przeglądach ogólnopolskich, spotykając się z żywiołowymi reakcjami publiczności: "My w finale" w reżyserii Iwony Jery można było oglądać jako imprezę towarzyszącą krakowskiego V Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Boska Komedia" oraz na II Festiwalu Debiutantów Pierwszy Kontakt w Toruniu (naszym debiutantem był powszechnie chwalony za rolę Piłkarza z Zadaniem Patryk Kośnicki), "Oblężenie" w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu, "Wujaszka Wanię" w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza na XV Polkowickich Dniach Teatru "Oblicza teatru" w Polkowicach i Jaworze, "Seks nocy letniej" w reżyserii Andrzeja Majczaka podczas X Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej a "Okno na parlament" w reżyserii Pawła Pitery - XII Elbląskiej Wiosny Teatralnej, wreszcie "Carmen. Bella Donnę" w reżyserii Pawła Pitery w ramach XV Letniego Ogrodu Teatralnego w Katowicach.

Sezon rozpoczął się bezprecedensowym w polskiej skali komercyjnym posunięciem: loterią nazwaną "Indeks Teatralny", które to przedsięwzięcie udowadnia, że możliwy jest mariaż kultury i biznesu na innych zasadach niż mecenat. Wierni widzowie Bagateli, "zaliczywszy" w sezonie wymaganą ilość spektakli, wzięli w lipcu udział w losowaniu samochodu - dumnie pyszniącego się w foyer Dużej Sceny peugeota 208 ufundowanego przez Auto Centrum Golemo - oraz kursu językowego organizowanego przez krakowski British Council. Prócz tego wszyscy uczestnicy otrzymali potwierdzone specjalnym dyplomem tytuły Ambasadorów Teatru Bagatela, z którym to wyróżnieniem wiążą się tak miłe obowiązki, jak bywanie u nas częściej.

Wszystkie opisane powyżej spektakle pozostają w naszym repertuarze. Prócz tego przypominamy, że kameralna Scena na Sarego 7 oferuje również uznane pozycje ze światowego kanonu literackiego: szekspirowską klasykę ("Hamlet" i "Othello") w wizjonerskich inscenizacjach Macieja Sobocińskiego, rosyjskie "Zbrodnię i karę" oraz "Wujaszka Wanię" w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, a także nowatorskie odczytanie mrożkowskiego "Tanga" przez Piotra Waligórskiego. Zapraszamy do bieżącego śledzenia repertuaru na naszej stronie internetowej oraz polubienia Bagateli w portalach społecznościowych Facebook i Twitter.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji