Artykuły

Wszystko o premierach szczecińskiego Współczesnego

Na widzów Teatru Współczesnego czekają cztery premiery - trzy na dużej scenie i jedna w Teatrze Małym. Wśród reżyserów, którzy zrealizują w Szczecinie swoje spektakle, pojawi się trzech realizatorów, którzy będą pracowali w naszym mieście po raz pierwszy, choć ich prace znane są już publiczności festiwalu Kontrapunkt i były na tym festiwalu nagradzane.

Podobnie jak w ubiegłym sezonie - propozycje różnorodne, tak, aby każdy z widzów mógł wybierać - w gatunkach, stylach i opowieściach, które chce poznać. Pojawi się więc zarówno teatr autorski, dramaturgia współczesna (tym razem z Holandii), klasyka dramatu austriackiego oraz adaptacja jednej z najbardziej lubianych powieści dla dzieci.

Kalendarz premier:

Diabeł

 prapremiera: 6 października, godz. 19:00, Duża Scena

 scenariusz i reżyseria: Radosław Rychcik

 Zagadka Laury Palmer powraca, a wraz z nią obrazy, które pamiętamy z klasyki horroru: "Egzorcysty", "Lśnienia" i kultowego serialu "Miasteczko Twin Peaks". Oryginalny scenariusz spektaklu Radosława Rychcika to prowadzona z przymrużeniem oka podróż do naszej wyobraźni, zasiedlonej przez hollywoodzkie opowieści, w której ważne miejsce zajmuje wyobrażenie diabła i zła.

 O autorze i reżyserze:

 Radosław Rychcik - reżyser teatralny. Urodził się 1 stycznia 1981 roku w Ciechanowie.

 Skończył polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Zbierał doświadczenia asystując Krystianowi Lupie przy inspirowanej twórczością Andy'ego Warhola "Factory 2" (2008, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie). Debiutował w tym samym roku w Starym Teatrze "Formą przetrwalnikową" według internetowego dziennika Kasi Kosteckiej, lekarki szukającej zawodowego szczęścia w Anglii. "Forma..." była częścią przedstawienia "Blogi.pl", na które złożyły się także prace innych reżyserów: Małgorzaty Hajewskiej-Krzysztofik i Szymona Kaczmarka.

 Rychcika inspiruje myśl Rolanda Barthesa. Zaadaptował na scenę jego "Fragmenty dyskursu miłosnego" (2009, Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie), a wystawiając "Versus. W gęstwinie miast" Bertolta Brechta kluczem do przedstawienia okazały się uwagi francuskiego filozofa na temat stylu walki - wolnoamerykanki (2008, Teatr Nowy w Krakowie). Testuje różne konwencje: "Versus..." przypominał ringowy pokaz, w "Samotności pół bawełnianych" Bernarda-Marii Koltsa (2009, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) pojawiły się elementy znane z klubowych imprez i koncertów - na żywo grała formacja Natural Born Chillers, w adaptacji "Madame Bovary" Gustawa Flauberta (2010, Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie) można było znaleźć formalne chwyty odwołujące się do operowych inscenizacji Roberta Wilsona czy Petera Greenawaya.

 ***

Po sezonie

 prapremiera polska: 18 stycznia 2014, Duża Scena

 Ödön von Horváth

 reżyseria: Grażyna Kania

 W małej mieścinie, w podupadłym hotelu "Pod Pięknym widokiem" z wielka mapą starej Europy na ścianie, osiadło kilku nieudaczników o podejrzanej przeszłości. Przesunięta oś ziemska, zimne lato i ciepła zima wypędziła ostatnich gości. Jedynie podstarzała baronowa nie zważa na klimat, ceni sobie za to męskie towarzystwo. Jej motto "Właściwie jestem zupełnie inna, nie mam tylko do tego okazji" odnosi się do wszystkich, oscylujących między urojeniem i rzeczywistością, postaci tej sztuki. Wreszcie pojawia się młoda kobieta, której rok temu spędzony tu urlop nie pozostał bez skutków... Wraz z nią pojawia się intryga, tajemnica i nadzieja na przyszłość... Ödön Von Horvath w swojej gorzkiej komedii ze złotych lat dwudziestych szkicuje obraz Europy w niebezpiecznej politycznej i socjalnej próżni, z której jedym ratunkiem przed bankructwem jest religia kapitalizmu.

 Ödön von Horváth (ur. 9 grudnia 1901 w Fiume , zm. 1 czerwca 1938 w Paryżu) - austriacki dramatopisarz i prozaik. W swoich utworach podejmował tematy społeczno-polityczne, krytykował postawy drobnomieszczańskie, w późnych powieściach poruszał temat źródeł faszyzmu. Od lat 70. XX w. jego twórczość przeżywa w Niemczech renesans. W Polsce Horváth znany jest głównie ze sztuki "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" , w ubiegłym roku nakładem wydawnictwa ADiT ukazały się dwa tomy jego "Dramatów zebranych".



 ***



Pocałunek

 premiera: styczeń 2014, Teatr Mały

 Ger Thijs

 reżyseria: Marek Pasieczny

 On i ona, oboje po przejściach. Góry, ławka, na której co jakiś czas się spotykają. Ona poważna, on były komik. Na pierwszy rzut oka wygląda, że nic ich nie łączy - z wyjątkiem samotności. "Pocałunek" to przejmujący, wzruszający, ale i pełen delikatnego humoru dramat o możliwej miłości, pragnieniu i chorobie, która może zmienić życie.



 Ger Thijs (ur. 1948) - holenderski aktor, reżyser, tłumacz, dramaturg, jeden z najpopularniejszych, współczesnych twórców teatralnych w Holandii. Jego sztuki cieszą się ogromną popularnością, a ostatnie trzy (w tym "Pocałunek") znalazły się wśród nominacji do najważniejszej nagrody teatralnej przyznawanej przez holenderską publiczność - Toneelpublieksprijs. Polska prapremiera sztuki "Pocałunek" odbyła się w ubiegłym sezonie w Teatrze Ateneum w Warszawie.

 ***

Piotruś Pan

 premiera: marzec 2014, Duża Scena

 (na podstawie powieści Jamesa Matthew Barrie)

 tekst: Michał Buszewicz

 "Piotruś Pan" to pełna wróżek, tajemnic i magii opowieść o niegrzecznym chłopcu, który nie chce dorosnąć. Piotruś spędza swe niekończące się, pełne przygód dzieciństwo na wyspie Nibylandii, przewodząc grupie Zaginionych Chłopców. Awanturnicza historia uwielbiana przez dzieci na całym świecie doskonale pokazuje także kondycję wielu współczesnych dorosłych.



 Michał Buszewicz - dramaturg i dramatopisarz, absolwent krakowskiej PWST. Stale współpracuje jako dramaturg z Eweliną Marciniak, z którą zrealizował m.in. "Nowe Wyzwolenie" S.I. Witkiewicza (2010) oraz "Zbrodnię" (2012) w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, "Kobietę z przeszłości" Rolanda Schimmelpfenniga w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie (2012), "Śmierć i zmartwychwstanie świata" Nis-Momme Stockmanna w Narodowym Teatrze Starym im. H. Modrzejewskiej w Krakowie (2012), "Amatorki" Elfride Jelinek w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2012); był także asystentem Pawła Miśkiewicza przy realizacji spektaklu "Mewa" wg Antoniego Czechowa. W 2013 roku w miesięczniku "Dialog" (3/2013) ukazał się jego autorski dramat "Misja".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji