Ocalony w czasach pogardy
W 1903 roku żydowska Pascha zbiegła się z prawosławną Wielkanocą. W Kiszyniowie, stolicy guberni besarabskiej, wrzało już od kilku tygodni - częste w tym okresie waśnie uliczne między chrześcijanami a wyznawcami religii mojżeszowej podsycał Paweł Kruszewan, redaktor naczelny "Biessarabca" i jawny antysemita. Kiedy w gazecie pojawiło się doniesienie o zamordowaniu małego Michaiła Rybaczenki przez Żydów, którzy potrzebowali krwi dziecka do zrobienia macy, w mieście doszło do pogromu. Według oficjalnych carskich statystyk zginęło 49 Żydów, przeszło 500 zostało rannych, splądrowano 700 domów i 600 sklepów. Straty wyniosły dwa i pół miliona złotych rubli, dwa tysiące rodzin zostało bez dachu nad głową. Wśród nich przyszli rodzice Mieczysława Weinberga, którzy po śmierci bliskich postanowili przenieść się do Warszawy.
We wrześniu 1939 roku dwudziestoletni Weinberg ocalał jako jedyny z rodziny. Mieczysław uciekł na Wschód - jak wielu polskich Żydów - ojciec Samuel, matka Sonia i siostra Estera zostali w kraju. Po internowaniu w getcie łódzkim wylądowali w obozie koncentracyjnym w Trawnikach na Lubelszczyźnie. Zginęli podczas Aktion Erntefest, osławionej Operacji "Dożynki", przeprowadzonej 3 listopada 1943 roku na rozkaz Himmlera, po buncie więźniów w obozie śmierci w Sobiborze. Tego dnia w dystrykcie lubelskim wymordowano przeszło 40 tysięcy więźniów pochodzenia żydowskiego. Skazańców już wcześniej zapędzono do kopania rowów. Na kilka dni przed tragedią mogli się najeść zupy do syta. Nie wiedzieli, dlaczego.
W 1943 roku Weinberg zakończył swoją odyseję: po dwóch latach w Mińsku i dwóch w Taszkiencie osiadł na resztę życia w Moskwie. Wcześniej zdążył się ożenić z Natalią, córką Solomona Michoelsa, wybitnego aktora i reżysera, przewodniczącego Żydowskiego Komitetu Antyfaszystowskiego. Solomon był człowiekiem potężnym i wpływowym: jego półroczne wojenne tournee po Ameryce zaowocowało przekazaniem przez tamtejszych Żydów środków na zakup tysiąca samolotów i pięciuset czołgów dla ZSRR. Zginął wepchnięty pod ciężarówkę 12 stycznia 1948 roku, kiedy Stalin rozpoczął prześladowania członków Komitetu, napiętnowawszy ich jako "kosmopolitów". Śledztwo prowadził Iwan Sierow - ten sam, który aresztował wcześniej przywódców Polski Podziemnej. Sprawców nie wykryto.
W rodzinie Weinberga ćwiczenia z Zagłady przerabiano na długo przed Holokaustem. Gdy się zdawało, że to już koniec, opanowany wcześniej materiał powtórzyło z nią radzieckie MGB. Podczas gdy Arendt i Adorno zadawali światu pytania, jak żyć i tworzyć po Auschwitz i Kołymie, Weinberg nie miał najmniejszych wątpliwości. Skoro los przyniósł mu wojnę i śmierć, komponowanie o wojnie i śmierci potraktował jako moralny obowiązek wobec utraconych najbliższych. Odrzucił zarówno awangardowy mechanizm wyparcia, jak socrealistyczny dyktat kłamstwa. Poszedł własną drogą. Zarzucano mu, że jest epigonem Szostakowicza, choć tak naprawdę łatwiej w jego twórczości doszukać się wpływów Strawińskiego, Eislera, Schulhoffa, może nawet Korngolda i Mahlera. Muzyka Weinberga bywa ironiczna i prześmiewcza, nie jest jednak ani tak gorzka, ani tak szydercza, jak u Szostakowicza. Choć przejmująca, nie bywa jednak nieubłagana. Mimo modernistycznych wtrętów, zachowuje wszelkie znamiona klasycznej formy. W sztuce Weinberga jest miejsce na katharsis - dotyczy to również "Pasażerki", opery skonfiskowanej, która wkrótce po prapremierze w Bregencji trafiła na scenę TW-ON, w tej samej inscenizacji Davida Pountneya.
Premiera warszawska wzbudziła niemałe kontrowersje. Opera - oklaskiwana w Bregencji na stojąco - w kraju rodzinnym Weinberga i Zofii Posmysz stała się przedmiotem wzruszeń, zachwytów i protestów. W pierwszym rzędzie podnieśli larum wielbiciele Posmysz, załamując ręce nad trywialnym rzekomo librettem Aleksandra Miedwiediewa. Tymczasem narracja Posmysz ewoluowała przez lata - od radiowego słuchowiska, przez adaptację filmową Munka, którą w związku z tragiczną śmiercią reżysera znamy tylko z wersji dokończonej przez Lesiewicza i Woroszylskiego, aż po wydaną w 1962 roku powieść, do której nawiązał Miedwiediew. W każdym z tych ujęć opowieść wygląda nieco inaczej, zawsze jednak na plan pierwszy wysuwa się dysproporcja między poczuciem winy a poczuciem krzywdy, odwrócenie ról kata i ofiary. Psychotyczne reakcje obronne, które pomagają obydwu stronom przetrwać. Gdyby dochować wierności którejś z narracji Posmysz, starczyłoby materiału co najwyżej na operę kameralną. Wersja Miedwiediewa jest bardziej rozbudowana i przyczyniła się zapewne do "aresztowania" dzieła, nasuwającego zbyt liczne skojarzenia z wciąż żywą pamięcią Gułagu - mimo sur-realnej grozy scen na transatlantyku. Lisa zachowuje się tutaj jak bohater "Damy pikowej" Puszkina: woli być ostrożna, by "nie ryzykować tego, co niezbędne, w nadziei osiągnięcia tego, co zbyteczne".
Innego rodzaju wątpliwości wzbudziła reżyseria Pountneya, specjalisty od oper "rzadkich", między innymi "Króla Rogera". Mam wrażenie, że w Polsce, która wciąż nie może (i nie powinna) otrząsnąć się ze wspomnienia Zagłady, widzom trudno przyjąć "estetyzującą" wizję Auschwitz. Wolelibyśmy przekuć tę tragedię w symbol, a najchętniej o niej zamilknąć. Wielopoziomowa scenografia Johana Engelsa jest dla nas zbyt oczywista (śnieżnobiały transatlantyk, mroczny obóz i łączące obydwa światy bydlęce wagony), kostiumy Marie-Jeanne Lekki zbyt dosłowne, reżyseria zaś - przerysowana i chwilami niedopracowana. Przejmujące wrażenie na wszystkich robi dopiero ostatnia, nareszcie symboliczna scena z Martą, która wchodzi na scenę ucharakteryzowana na Zofię Posmysz. Wszystko to prawda, ale wizja sceniczna z Bregencji okazuje się zarazem niezwykle klarowna i funkcjonalna. Przeciwnicy krzyczą: to nie jest inscenizacja dla Polaków! To inscenizacja dla czytelników "Guardiana", którzy oswoili się z pojęciem "Polish concentration camps", dla niedouków, którzy nie chcą czcić pamięci ofiar Auschwitz! Nam nie potrzeba łopatologii! Czyżby? Przypominam, że żyjemy w kraju, gdzie książki Davida Irvinga, osławionego kłamcy oświęcimskiego, wydaje się bez słowa komentarza od redakcji.
Najbardziej kontrowersyjna okazała się jednak sama muzyka. Przesycona mnóstwem odniesień stylistycznych i kryptocytatów, nie stroniąca od pastiszu - aż się prosi, by oskarżyć ją o wtórność, eklektyzm, wręcz banał. Szkopuł w tym, że rozmaitość muzyki Weinberga służy jasno sprecyzowanym celom: uświadomieniu skali, na jaką dokonał się koszmar Zagłady; podkreśleniu różnic między postaciami, wywodzącymi się z wielu państw, religii i systemów społecznych; stworzeniu poczucia uniwersalności opisywanych zdarzeń. Trudno dobitniej ukazać absurd wymuszonej dyscypliny, niż odniesieniami do "Wozzecka". Zaszczuta jednostka obleka się w dźwiękową postać Petera Grimesa. Im dramat gęstszy, tym więcej w nim z Szostakowicza. Kiedy na transatlantyku rozbrzmiewa swobodnie atonalny jazz, ciarki chodzą po plecach, kiedy na modlitwę Bronki nakłada się okaleczona pieśń maryjna "Angelus ad Virginem missus" - serce pęka. Wszystkie te muzyczne cudowności znalazły czułych, świadomych, idealnie dobranych wykonawców. Kreacje prawdziwe stworzyli Agnieszka Rehlis (Lisa) i Artur Ruciński (Tadeusz). Przekonującą Martą okazała się grecko-kazachska śpiewaczka Elena Kessidi, obdarzona mocnym, choć może nieco zbyt rozwibrowanym sopranem. Odrobinę zawiódł - także postaciowo - Roberto Sacca w partii Waltera, operujący zamglonym i mało nośnym tenorem. W epizodycznych partiach więźniarek najlepiej wypadły Elżbieta Wróblewska (Vlasta), Małgorzata Olejniczak (Yvette) i Małgorzata Godlewska (Bronka). Bogdan Gola jak zwykle bez zarzutu przygotował swój chór, orkiestra pod batutą Gabriela Chmury - niestrudzonego popularyzatora twórczości Weinberga - grała jak natchniona.
W kuluarach pojawiły się głosy, że ktoś tę przyjaźń Szostakowicza z Weinbergiem musiał wymyślić, że to chwyt marketingowy, który wypromuje po latach dorobek niezbyt utalentowanego epigona. W 1953 roku Weinberg został aresztowany pod zarzutem "burżuazyjnego nacjonalizmu żydowskiego" - wskutek tak zwanego spisku lekarzy kremlowskich, gigantycznej prowokacji antysemickiej, której ofiarą padły osoby związane z Żydowskim Komitetem Antyfaszystowskim i orędownikami powstania autonomicznej republiki żydowskiej na Krymie. Szostakowicz obiecał Weinbergowi, że w razie aresztowania Natalii zaopiekuje się ich córką. Wstawił się za nim u Ławrientija Berii, szefa NKWD. To nie tylko dowód przyjaźni. To akt bezprzykładnego heroizmu.