Rzeszów. Drama Way na Stadionie Kultury
Już 28 czerwca w Rzeszowie zaczyna się Europejski Stadion Kultury. Jak zwykle w jego programie nie zabrakło propozycji dla miłośników teatru - w tym roku zgrupowanych pod wspólną nazwą DRAMA WAY.
Blok teatralny rozpoczniemy 29 czerwca w samym sercu Stadionu Kultury, czyli w zaaranżowanym na scenie rzeszowskiego rynku Klubie Festiwalowym. O 14.30 rozpocznie się tam spotkanie z aktorką, publicystką i pisarką - Joanną Szczepkowską. W 2005 roku zrezygnowała z etatowej pracy w teatrze, decydując się na realizację własnych planów teatralnych i literackich. Jaka jest jej wizja teatru i aktorstwa, co dla niej ważne w uprawianiu sztuki - będzie się można tego dowiedzieć przysłuchując się prowadzonej przez Bartłomieja Miernika rozmowie z artystką lub dołączając do niej, zadając własne pytania, dodając uwagi lub komentarze. Wybór formy udziału w spotkaniu pozostawiamy uczestnikom. Drugim z gości Bartłomieja Miernika będzie Piotr Nowak, aktor, którego znamy z takich filmów jak "Jesteś Bogiem" czy "Sala samobójców", ale także z wielu seriali ("Wszystko przed nami", "Barwy szczęścia", "Prawo Agaty", "Na dobre i na złe"). Interesująco zapowiada się także spotkanie prowadzone przez Krystynę Lenkowską, które rozpocznie się o 17.00, także w Klubie Festiwalowym na rzeszowskim rynku. Gościem będzie Diti Ronen, poetka i teatrolog z Tel Awiwu, w swej twórczości nawiązująca do Holocaustu. Chociaż Diti Ronen brała udział w konferencjach i sympozjach naukowych organizowanych w wielu krajach, to w Polsce będzie po raz pierwszy. Będzie to dla niej wizyta wyjątkowa, ponieważ prawie cała rodzina poetki w czasie II wojny światowej zginęła w obozie koncentracyjnym w Auschwitz. Diti będzie można spotkać ponownie o 23.00 w starej synagodze w której mieści się Biuro Wystaw Artystycznych. Przed spektaklem Teatru Przedmieście "Za szafą" odczytany zostanie jej poemat "littlebird".
Spotkania nie zamykają teatralnych wydarzeń w ramach Europejskiego Stadionu Kultury. W sobotę 29 czerwca o 16.00 zapraszamy do Teatru Maska dzieci na spektakl "Wesoły cyrk" w wykonaniu Teatru Lalek z Grodna. O 23.00 w BWA swój spektakl "Za szafą" zagra Teatr Przedmieście. W niedzielę, 30 czerwca, o 16.00 na dużej scenie Teatru Maska pokażemy nowoczesne odczytanie klasycznego dramatu Stanisława Wyspiańskiego, czyli "Wesele" w interpretacji Teatru Malabar Hotel. Na godz. 19.00, także na dużej scenie rzeszowskiego teatru lalek, zaplanowano "Pokojówki" - premierowy spektakl sceny dla dorosłych Teatru Maska, który wyreżyserował Oleg Żiugżda. Całość zwieńczy finisaż wystawy "Larysa Mikina-Probodiak. Scenografia", prezentującej lalki i kostiumy ze spektakli Teatru Lalek z Grodna.
Na wszystkie imprezy wstęp wolny.
____________________
PROGRAM
29 czerwca /sobota/
14.30-17.00 Spotkanie z Joanną Szczepkowską i Piotrem Nowakiem.
Prowadzenie Bartłomiej Miernik
Klub Festiwalowy (scena na rynku)
(Spotkanie i doskonała okazja do rozmowy z aktorką, pisarką i publicystką, Joanną Szczepkowską. Drugim gościem festiwalowego klubu będzie Piotr Nowak, aktor, którego znamy z wielu seriali ("Wszystko przed nami", "Prawo Agaty", "Na dobre i na złe", "Barwy szczęścia") ale także z takich filmów jak "Jesteś Bogiem" czy "Sala samobójców".)
***
16.00 "Wesoły cyrk" Teatr Lalek z Grodna
spektakl dla dzieci od 3 lat, grany w języku rosyjskim
Teatr Maska, duża scena
(scenariusz i reżyseria - Oleg Żiugżda
scenografia - Leonid Bykow
oprawa muzyczna - Oleg Żiugżda (wykorzystano popularne estradowe melodie i muzykę z filmów F. Felliniego)
Pełne wyrazu, pasjonujące lalkowe show, złożone z oddzielnych cyrkowych "numerów". To zwrócenie się ku dawnym tradycjom "lalkowego cyrku" szeroko rozprzestrzenionego w Europie. Spektakl z entuzjazmem oglądają dzieci od trzeciego roku życia i dorośli)
***
17.00-17.45 Spotkanie autorskie z DITI RONEN poetką i teatrologiem z Tel Awiwu
prowadzenie Krystyna Lenkowska
Klub Festiwalowy (scena na rynku)
(Dr Diti Ronen jest profesorem The Hebrew University oraz Centrum Studiów Akademickich w Tel Awiwie. Współtworzy Izraelską Scenę Kulturalną. Dziedziny jej zainteresowań to "Poezja i Literatura", "Teatr", "Polityka Kulturalna" oraz "Administrowanie Sztuką". Wiersze poetki są przetłumaczone na ponad dziesięć języków, adaptowane na scenę. Ważna część jej twórczości ma związek z tym, że jest dzieckiem "Ocalonych z Holokaustu".)
***
23.00 "Za szafą" [na zdjęciu] Teatr Przedmieście
spektakl dla dorosłych
Biuro Wystaw Artystycznych
(scenariusz i reżyseria: Aneta Adamska
Trzy osoby - dwie kobiety i mężczyzna sparaliżowani strachem, między którymi rozgrywają się wiele namiętności: miłość, poczucie obowiązku, nienawiść czy pożądanie. Każda postać ma swoje motywacje. Od każdej z nich coś zależy. To spektakl bardzo kameralny, ale gęsty od emocji. Opowieść o tym, jak wielka historia wpływa na nasze małe życie.
Dramatyczna historia polskiego małżeństwa, które zaopiekowało się podczas wojny młodą Żydówką, ukrywając ją w swoim domu, w szafie. Od tego momentu ich życie zmieniło się już na zawsze. Inspiracją do powstania spektaklu są zasłyszane opowieści rodzinne oraz jedno z opowiadań Hanny Krall. Spektakl ukazuje złożoność i trudność w budowaniu relacji międzyludzkich wtedy, kiedy przestały obowiązywać wszystkie normy i wartości, a człowiek odkrył przed światem swoją ciemną stronę.)
_______________________
30 czerwca /niedziela/
16.00 "Wesele" Teatr Malabar Hotel
spektakl dla dorosłych
Teatr Maska, duża scena
(reżyseria/ scenografia: Magdalena Czajkowska, Marcin Bartnikowski
scenariusz: Marcin Bartnikowski
muzyka: Anna Świętochowska
W spektaklu wykorzystano Fragmenty Akropolis i Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego oraz List Lucjana Rydla do Elizy Orzeszkowej
Jan Błoński pisał, że ponadczasowość "Wesela" wynika z ukazania momentu spotkania, wspólnego świętowania, podczas którego okazuje się, że integracja nie jest możliwa. W owych wspólnotowych ciągotach, zrywach, wielkich wspólnych celach bez planu upatrujemy kwintesencję polskości; zarówno w aspekcie negatywnym jak i pozytywnym. Tak było i jest; czy będzie?
"Wesele" Teatru Malabar Hotel pozostaje bardzo blisko dramatu Wyspiańskiego. Wychodząc od pytań o jego aktualność, postanowiliśmy nie opakowywać go w nowoczesność, ale szukać dzisiejszego pulsu głębiej. W charakterach i relacjach międzyludzkich)
***
19.00 "Pokojówki" Teatr Maska
PREMIERA
spektakl dla dorosłych
Teatr Maska, duża scena
(reżyseria: Oleg Żiugżda
scenografia: Waleryj Raczkowski
kostiumy: Nadezda Jakowlewa
muzyka: Bartosz Szetela
choreografia: Marta Bury
Pani Pokojówka Ofiara Kat Czuła siostra Podstępna morderczyni - kalejdoskop wcieleń i osobowości, w którym tempo zmian dyktuje dźwięk kuchennego budzika. Codzienny rytuał służących - sióstr Claire i Solange, odgrywających reżyserowane przez siebie przedstawienie, w którym są nie tylko aktorkami, ale także jedynymi widzami Kto jest kim w ich codziennej grze? Co jest prawdą, a co udawaniem? Jaką rolę pełni w tym dziwnym układzie pani? Czy jest bezwolnym modelem, nieświadomym, że służące kradną mu osobowość? A może równorzędnym, choć rzadziej pojawiającym się na scenie, aktorem rozgrywanego przedstawienia? Rozpisana na trzy kobiece głosy historia sióstr Claire i Solange oraz ich chlebodawczyni, które bez przerwy zamieniają się swoimi wieloznacznymi osobowościami, jest swego rodzaju traktatem o tożsamości. Jest także studium trudności z identyfikacją i byciem sobą, unaocznieniem nierozwiązywalnego węzła splatającego wzajemne uzależnienie i nienawiść.
Najnowsza propozycja sceny dla dorosłych Teatru "Maska" to przedstawienie oparte na sztuce Jeana Geneta, uważanego jednocześnie za burzyciela i moralistę, dezertera, który swoją karierę literacką rozpoczynał w więzieniu. Prapremiera "Pokojówek" odbyła się w 1947 roku, ale tekst ten, określany niekiedy mianem "teatru w teatrze" bądź "gry luster", wciąż nie pozostawia odbiorcy obojętnym.)
***
21.00 Larysa Mikina-Probodiak. SCENOGRAFIA
finisaż wystawy
Teatr Maska, foyer