Artykuły

Trzecia pierś przy Sławkowskiej 14

Dobrze się stało, że kilkuletnie tradycje sceny Forum Starego Teatru w Krakowie są kontynuo­wane na scence przy ul. Sław­kowskiej 14.

Scenę Forum powołano w dru­giej połowie lat 70., kiedy stało się jasne, że widowiskom Swinarskiego, Jarockiego i Wajdy "przeciwstawić" trzeba, scenkę o charakterze kameralnym, na któ­rej można by sprawdzić małe formy literackie, młodych debiu­tujących reżyserów i aktorów w bliskim kontakcie z publiczno­ścią.

Zamiar ten nie udał się w peł­ni poprzedniej dyrekcji. Reper­tuar, choć starannie przygotowa­ny, ciążył raczej w kierunku do­świadczeń wyniesionych z dużej sceny przy ul. Jagiellońskiej. Nad utworami współczesnymi dominowały rozbudowane insce­nizacyjnie adaptacje klasyki (Norwid, Kochanowski) czy eks­perymenty w rodzaju "Sklepów cynamonowych" Schulza realizo­wanych z udziałem aktorów stu­denckiego teatru Pleonazmus.

Obecna dyrekcja Starego Te­atru postanowiła zastąpić scenę Forum przy placu Szczepańskim nową scenką przy ul. Sławkow­skiej 14.

Działalność tej placówki zaina­ugurowana została w 1983 r. zna­komitym spektaklem "Biednych ludzi" Dostojewskiego i nie mniej ciekawą adaptacją "Latarni czar­noksięskiej" w reżyserii Tadeusza Bradeckiego. Wśród monodramów przebojem sezonu stał się "Kontrabasista" Suskinda w reży­serii i wykonaniu Jerzego Stuh­ra, a polską dramaturgię współ­czesną reprezentowały "Zwierzęta hr. Cagliostro" Bursy, "Terapia gru­powa..." oparta na motywach twórczości Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego. Nowa pro­pozycja, jaką jest "Trzecia pierś" Iredyńskiego, wydaje się prze­myślana, logicznie uzupełniająca dotychczasowy repertuar.

W "Trzeciej piersi" Iredyński jeszcze raz podejmuje temat sto­sowanej przez władze przemocy wobec jednostki i społeczeństwa. Tym razem modelowym obrazem społeczności, z której emancypuje się władza, jest gromada ludzi izolująca się od cywilizacji w imię harmonii, prostoty i szczęścia. Organizacja takiej gru­py niesie ze sobą niebezpieczeń­stwo nadmiernego sformalizowa­nia zasad sprawowania władzy, a co za tym idzie konieczność wykreowania charyzmatycznego przywódcy, który potrafi skupić wszystkie siły grupy wokół jed­nej, dominującej idei.

Przewodzi tej grupie rozhisteryzowana z powodu choroby Ewa (Ewa Kolasińska). Ascetycznym teoretykiem działającym zgodnie z zasadą "konieczności dziejo­wej" jest Tomasz (Edward Lubaszenko), a racjonalnie myślącą, silną indywidualnością - Jerzy (Tadeusz Huk). Różne ambicje i dążenia tych ludzi łączy jedno: wspólny strach, wywołany nie­pewnością egzystencji, podświa­domym lękiem przed śmiercią, brakiem jasności w widzeniu swego miejsca w otaczającym ich świecie. Stąd już niedaleka droga do wykreowania wspólne­go przeciwnika, który, choć wy­imaginowany, pozwoli istnieć to­talitarnej władzy.

Temat tyleż efektowny, ile niebezpieczny. Eksploatowany dziesiątki razy, pozostawia twórcom dwie możliwości ujęcia tematu. Z jednej strony mogą oni zaproponować polityczno-publicystyczną aluzyjność, z drugiej - teatr ideologicznego uogólnienia, w którym ważniejsza staje się analiza modelu. Trudność w wy­stawianiu dramatów Iredyńskie­go leży w tym, że realizatorom spektakli niezwykle łatwo wpaść w rodzajowość sytuacji i postaci, którą autor proponuje. Na do­miar złego, język, jakim posłu­gują się bohaterowie tych sztuk, jest specyficzną kreacją poetycką Iredyńskiego, stylizacja łączy się tu często z użyciem wulgaryz­mów, a język potoczny z prozą poetycką.

Nie ustrzegli się tej pułapki realizatorzy krakowskiego przed­stawienia. Koncepcja osadzenia akcji w konkretnym kręgu cy­wilizacyjnym, "gdzieś na Zacho­dzie", nie kontrastowała dobrze z klimatem groteski ostatnich scen spektaklu. Zamiast syntezy pub­liczność otrzymała lekko rozma­zany finał, który pozostawił wra­żenie niedosytu. Spektakl odzna­czał się jednak dobrym tempem, sprawną warsztatowo reżyserią i dobrym aktorstwem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji