Kryzys i czarodziejska różdżka
Tematy zastępcze, w polityce: od wysokości sosny smoleńskiej do aborcji. W teatrze: od lobby gejów do zniewagi papieża. Mają jedną zaletę: dowodzą, że teatr ciągle jest. Ale to jednak za mało, żeby był - pisze Marzena Sadocha dla e-teatru.
Poniedziałek 4.03.2013
CZARODZIEJSKA RÓŻDŻKA
Cięcia w kulturze działają jak paralizator elektryczny. Mają czasowo obezwładnić w uzasadnionej chwili poważnego zagrożenia. Czasami jednak paraliż nie jest czasowy. Zanim użyjesz mocy 200 000 woltów, sprawdź, czy organizm to wytrzyma.
Wtorek 5.03.2013
REKLAMA
Kryzys jest jak mały głód z reklamy serka homogenizowanego. Można się go bać, można też zobaczyć w nim żółtego pluszaka, który wchodzi do łóżka po twoje pieniądze.
Środa 6.03.2013
MIMO WSZYSTKO
Teatr jak modelka na wybiegu w pokazie glamour. Wychudzona, ale do końca w szpilkach. Nie pytaj, ile kosztuje to, co ma sobie; zapytaj, jakim kosztem to robi.
Czwartek 7.03.2013
PODZIAŁ, KTÓRY NIE MA ZNACZENIA
Relacje online z emocji i podziałów ideologicznych. W teatrze jak w polityce. Tymczasem wszystkim opcjom ktoś wyłącza głos. Przypomina to proces stopniowego wyłączania nadajników naziemnych na terenie kolejnych województw. Mniej pieniędzy, mniej odwagi, cisza spokojnych repertuarowych samograjów. Nie idź na wojnę. Zobacz, czy wojna już się nie kończy.
Piątek 8.03.2013
PENIS, KTÓRY MA ZNACZENIE
Teatr zwisających penisów i dyndających jąder. Znowu. Tymczasem skromny fallus Adama wisi nad głowami 115 kardynałów podczas konklawe, przechylając się lekko w lewo od 500 lat. Michał Anioł, mój Warlikowski.
Sobota 9.03.2013
TEMATY ZASTĘPCZE
Tematy zastępcze, w polityce: od wysokości sosny smoleńskiej do aborcji. W teatrze: od lobby gejów do zniewagi papieża. Mają jedną zaletę: dowodzą, że teatr ciągle jest. Ale to jednak za mało, żeby był.
Niedziela 10.03.2013
KAMPANIA SPOŁECZNA
Artyści nie potrafią ochronić teatrów, politycy nie wiedzą, po co mieliby je chronić. Prawdziwy kryzys to kryzys świadomości.
"Jeśli dopuścimy do tego, że reakcją na kryzys będzie załamanie aktywności programowej instytucji kultury, ograniczenie możliwości rozwijania talentów artystycznych oraz skali społecznego uczestnictwa w kulturze, to wejdziemy tym samym na ścieżkę społecznego regresu. Jeśli w okresie kryzysu podporządkujemy zbiorową aktywność ochronie wartości materialnych kosztem wartości symbolicznych, to tym samym uruchomimy koło zastoju. Pozbawimy się tych zasobów, które są niezbędne do tego, aby wyjść z kryzysu i wejść na nową trajektorię rozwoju społeczno-gospodarczego. Dlatego tak fundamentalne znaczenie ma obecnie krytyczne przeanalizowanie relacji zachodzących między sferą kultury a zjawiskami kryzysu i rozwoju gospodarczego. System tworzenia dóbr kultury w Polsce wymaga generalnej naprawy. Musi być ona jednak skupiona nie tylko na środkach osiągania celów i organizacjach, które się nimi posługują, ale także na samych celach, czyli generalnym zrozumieniu, czym jest kultura i czemu służy".
"Kultura w kryzysie czy kryzys w kulturze", raport na zlecenie MKiDN, Kraków 2009.