Artykuły

Warszawa. "Pasja" Pendereckiego na Gorzkich Żalach

Wybitny kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny wskrzesza formę Pasji stosowaną wcześniej przez Jana Sebastiana Bacha. Fragmentów utworu Krzysztofa Pendereckiego, arcydzieła muzyki drugiej połowy XX wieku, posłuchać będzie można już 8 marca o godz. 20:00 w Bazylice św. Jana Chrzciciela.

Wszystko w ramach festiwalu "Gorzkie Żale", organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie oraz Instytut im. Jerzego Grotowskiego z Wrocławia.

Premiera utworu miała miejsce w Kolonii w marcu 1966 roku. Pisana na wielki skład (soliści, orkiestra, trzy chóry) poraża ogromem brzmienia przy jednocześnie częstym kameralnym ujęciu. Solowe śpiewy pozbawione akompaniamentu, samotne gesty instrumentów (organy), chóry a capella, cisza - to bardzo istotne elementy partytury Krzysztofa Pendereckiego. Właśnie one - być może powstałe w wyniku pisania przez kompozytora tego dzieła osobnymi ścieżkami: pierwsze powstawały fragmenty chóralne, potem solowe, na końcu doszło do "kolorowania" partytury partiami instrumentalnymi - skłaniają do realizacji tego dzieła w kameralnym, surowym kształcie.

Na Pasję-Fragmenty złożą się tylko łacińska narracja Ewangelisty, śpiewy solowe oraz dźwięk organów - wszystko wydobyte z partytury Pasji w postaci zapisanej przez Krzysztofa Pendereckiego, a także chóralne śpiewy (passacaglia Popule meus, sekwencja Stabat mater). Ta muzyka stanie się źródłem kameralnego spektaklu-misterium opowiadającego na niemal nagiej scenie we wnętrzu świątyni (podesty ułożone w kształt krzyża, biegnące przez główną nawę do prezbiterium) historię pasyjną: od modlitwy w Ogrodzie, przez zdradę Piotra, przesłuchanie przez Piłata, drogę krzyżową, spotkanie z Matką i Janem pod krzyżem, po śmierć.

Muzyka to jednak nie jedyny element koncertu, który odbędzie się 8 marca o godz. 20:00 w Bazylice św. Jana Chrzciciela. Trzeba wspomnieć również o innych elementach koncertu: o scenografii autorstwa Marty Kozery czy o wykonawcach, takich jak chociażby Maja Komorowska, Wioletta Chodowicz czy Mariusz Godlewski. Nad całością inscenizacji czuwał Tomasz Cyz, krytyk muzyczny i publicysta. Współpracy artystycznej podjął się Boris Kudlička, scenograf pochodzenia słowackiego, a muzycznej - Łukasz Borowicz oraz Krzysztof Kusiel-Moroz.

Kolejnym wydarzeniem w ramach festiwalu będzie Faust: Tajemnice. Będzie to wieczór poetycko-muzyczny, podczas którego oprócz interpretacji fragmentów Fausta zaprezentowany zostanie mniej znany poemat Goethego. Spotkanie będzie miało miejsce 9 marca o godz. 19:00 w Kościele Środowisk Twórczych (Warszawa, plac Teatralny). Wśród wykonawców: Maria Gabryś (fortepian), Marcin Zdunik (wiolonczela), a także aktorzy Dorota Segda, która wcieli się w rolę Małgorzaty oraz Artur Dziurman, sceniczny Mefistofeles.

Więcej informacji: www.gorzkiezale.pl

Wstęp wolny. Zapraszamy!

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji