Artykuły

Pelikan Nowe wyzwolenie

Do repertuaru wrocławskiego Teatru Kameralnego wchodzą dwie jednoaktówki: ,,Pelikan" Augusta Strindberga w przekła­dzie Zygmunta Łanowskiego i ,,Nowe wyzwolenie" Stanisława Ignacego Witkiewicza. Obie sztuki choć różnią się między sobą formą, łączy wspólna filozofia sprowadzająca się do stwierdzenia, że nie sposób żyć tak dalej. "Pelikan" Strindberga to jeden z jego kameralnych dramatów powstałych w 1907 roku a przeznaczonych do rea­lizacji w "Intime Theatren", z którym ten prekursor nowo­czesnego teatru współpracował. Akcja utworu toczy się w wy­twornym salonie, w godnej rodzinie mieszczańskiej. To wszy­stko są jednak tylko pozory, pod którymi kryje się wystę­pek, amoralność, łotrostwo.

"Nowe wyzwolenie" Witkace­go, rodzaj scenicznej groteski, w której obok postaci realnych występuje jako rezonator król Ryszard III porusza także pro­blem sensu ludzkiego bytu, nie­możności współżycia z otocze­niem, kryjącym pod płaszczy­kiem pozorów wszelkie przy­wary. "Nowe wyzwolenie" obok "Wariata i zakonnicy" oraz "W małym dworku" należy do najchętniej granych sztuk Wit­kiewicza. Wystawiano ją do­tychczas siedmiokrotnie. Pra­premiera odbyła się w maju 1921 roku w eksperymentalnym teatrzyku "Eksynor", założonym przez grupę pisarzy i krytyków związanych z czasopi­smem "Skamander".

Dla sceny wrocławskiej spek­takl od strony reżyserskiej przygotował Bogdan Augustyniak (warsztat reżyserski PWST). Scenografię zaprojektował Woj­ciech Krakowski. Premiera od­będzie się w sobotę 21 marca.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji