Artykuły

Rok 2012 w teatrze

Świątek, Marciniak i Kwietniewska. Spektakl Lupy i remiksy komumy//warszawa. Spektakle z Bielska, Gdańska, Krakowa i Warszawy. Kwietniowy protest ludzi teatru - najważniejsze wydarzenia roku punktuje Paweł Soszyński w portalu dwutygodnik.com.

1. Paweł Świątek

Zdecydowanie odkrycie tego roku w polskim teatrze. W styczniu wyreżyserował "Helter skelter" w krakowskiej PWST (dyplom aktorski), pod koniec października "Pawia królowej" na podstawie prozy Masłowskiej w Starym Teatrze w Krakowie. Oba przedstawienia pokazują, że Świątek obdarzony jest teatralnym słuchem absolutnym.

2. RE//MIX w komuna//warszawa

Kolejny rok teatralnych remiksów w komuna//warszawa był najlepszym z dotychczasowych. Scena na Lubelskiej realizuje nowatorski i konsekwentny program artystyczny, o jakim pomarzyć mogą teatry instytucjonalne.

3. Ewelina Marciniak

To obok Pawła Świątka kolejne nowe nazwisko w polskim teatrze. Mimo nieudanej "Śmierci i zmartwychwstania świata" w Starym Teatrze w Krakowie, tegoroczna "Zbrodnia" w Bielsku-Białej oraz "Amatorki" w Teatrze Wybrzeże [na zdjęciu] projektują teatr mrocznej intymności o potężnej sile rażenia.

4. Agnieszka Kwietniewska

Aktorka Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, w "O dobru" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki stworzyła najbardziej magnetyzującą rolę 2012 roku. Jej Amy Winehouse kradnie całe show, a odtworzony na scenie koncert w Belgradzie w bezwzględny sposób odkrywa psychologiczną złożoność i wymiar traumy, które umykają w obcowaniu z pierwowzorem. W tym spektaklu Kwietniewskiej szuka się na każdym planie.

5. "Miasto snu" w reż. Krystiana Lupy

Powracając do spektaklu sprzed trzydziestu lat, Lupa po raz kolejny udowadnia, że jest najodważniejszym, najbardziej radykalnym i artystycznie najbardziej młodzieńczym polskim artystą. Okazuje się, że w polskim teatrze tylko Lupa potrafi wywołać prawdziwy skandal.

6. Teatr nie jest produktem / widz nie jest klientem

Kwietniowy protest środowiska teatralnego w obronie niekomercyjności teatru publicznego w Polsce po raz pierwszy na tę skalę zjednoczył artystów, krytyków i dyrektorów teatralnych. Niestety, wraz z końcem Warszawskich Spotkań Teatralnych uwiądł też duch buntu w narodzie - dlatego dopiero szóste miejsce.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji